Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Nikke123

Vart får man tag i denna fläns? AQ140a

Rekommendera Poster

Läcker från sjövattenpump från min AQ140 motor. Det läcker från ingående vattenröret och det saknar en fläns(?). Hittar ej vart jag kan köpa denna. Vart kan man köpa denna fläns?

IMG_2388.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nikke123:

Läcker från sjövattenpump från min AQ140 motor. Det läcker från ingående vattenröret och det saknar en fläns(?). Hittar ej vart jag kan köpa denna. Vart kan man köpa denna fläns?

IMG_2388.jpeg

Är det inte en platt plåt med ett stort och två små hål i som trycker till en gummipackning? Tillverka en själv om det inte går att få tag i någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller om det är svårt med delar,ta med till mekanisk verkstad för reparation .säkerställ att sjövatten inte kan komma in ! gör en skiss med mått .se till att det blir tätt så rostar det mindre  B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S-format plattjärn som rostar av p g a sjövattenläckage under tid.

Borde finnas som reservdel på VP, om inte tillverka en ny (som påpekats i tråden) , helst i rostfritt. 

Undvik sjövatten i motorrummet. Köp ett packningsset på t ex Drevdelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkade en nya packning/fläns och nu är det tätt. Men nu till nästa problem, vattnet kommer inte upp till silen i värmeväxlaren.

 

Jag har bytt ut alla packningar samt impellern. Jag tar en slang och kopplar på sugröret/ingående röret och lägger andra änden i en hink med vatten. Hinken har jag har på samma nivå som impellern men även under och över. Kommer inget vatten.. Om jag trycker in vatten med tryck så funkar det kanon och silen/värmeväxlaren fylls med vatten.

 

vad är mitt nästa steg i felsökningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Nikke123:

Tillverkade en nya packning/fläns och nu är det tätt. Men nu till nästa problem, vattnet kommer inte upp till silen i värmeväxlaren.

 

Jag har bytt ut alla packningar samt impellern. Jag tar en slang och kopplar på sugröret/ingående röret och lägger andra änden i en hink med vatten. Hinken har jag har på samma nivå som impellern men även under och över. Kommer inget vatten.. Om jag trycker in vatten med tryck så funkar det kanon och silen/värmeväxlaren fylls med vatten.

 

vad är mitt nästa steg i felsökningen?

 

 

Snurrar impellern?  Jag har sett både lösa nav och trasiga medbringare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-02 vid 20:31 skrev Rascal:

Snurrar impellern?  Jag har sett både lösa nav och trasiga medbringare.

Impellern snurrar. Medbringaren är helt ny. Provade att ta bort packningen utgående rör. Det pumpas ej ut vatten men om jag häller ner vatten uppefrån silen så åker vattnet ut ur utgående röret. Det borde ju vara ett resultat av att impellern ej fungerar som den ska? 
 

Har tjocklek av slangen som jag använder någon betydelse? Kan slangen har för stor diameter? 
 

Behöver locket på silen vara monterad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nikke123:

Behöver locket på silen vara monterad?

Vilket lock pratar vi om?  Om det är locket till sjövattenfiltret och det sitter före pumpen måste det givetvis vara monterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Vilket lock pratar vi om?  Om det är locket till sjövattenfiltret och det sitter före pumpen måste det givetvis vara monterat.

Locket på värmeväxlaren, efter pumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenledningen ifrån drevskölden(slang och kopparrör) är tät hela vägen till sjövattenpumpens inlopp, inkl. packning(gummiring) på sjövattenpumpens inlopp?

Inga kavitationsskador på sjövattenpumpens lock?

Sjövattenpumpens packbox är tät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev NW355:

Sjövattenledningen ifrån drevskölden(slang och kopparrör) är tät hela vägen till sjövattenpumpens inlopp, inkl. packning(gummiring) på sjövattenpumpens inlopp?

Inga kavitationsskador på sjövattenpumpens lock?

Sjövattenpumpens packbox är tät?

Jag kopplar slang direkt på ingående kopparrör, sedan ner i en hink med vatten. Packboxen helt ny, locket på pumpen såg helt ok ut. Helt nya gummipackningar mellan pump och koppar rör. Systemet är helt tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om slangen är mjuk kan den sugas ihop, sugslang brukar vara förstärkt med ngn spiral

är det rätt packning vid sugröret/pumpen? impellern ska vara tajt axiellt i pumpen    B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att fylla slangen med vatten innan den läggs i hinken så impellern inte behöver suga vattnet efter att luften i slangen sugits bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag montera av och på allt och nu suger den vatten precis den ska.
 

Men nu till nästa problem. Eftersom den suger sjövatten så körde jag motorn ett längre tag både på tomgång samt gas.

 

Efter ett tag började det koka ur expansionskärlet och glykol försvann. 
Tänker direkt att det antingen är topplockspackningen eller värmeväxlaren som inte håller tätt.


Oljan i motorn är hur fin som helst.

 

Hur utesluter jag det ena?

Redigerad av Nikke123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur fungerade det i höstas (frostskydd) mm , kontrollerat nivå/påfyllt glykolvatten nu vid start?

kontrollera kompressionen, värmeväxlaren ska bli kall i ena änden  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bemek:

hur fungerade det i höstas (frostskydd) mm , kontrollerat nivå/påfyllt glykolvatten nu vid start?

kontrollera kompressionen, värmeväxlaren ska bli kall i ena änden  B

Köpte båten i år, enligt tidigare ägare är den förvarad inomhus. Nivån är kontrollerad efter att jag bytt packningar.

 

Vilken ände ska det bli kallt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad visade motortempen  när det började koka ur expkärlet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev NW355:

Vad visade motortempen  när det började koka ur expkärlet?

 

Vill minnas att det var runt 100 grader, helt ny termostat (82 grader)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som du har stopp på sjövattnet tex i limpan eller i växlaren.

Om det är säkert att slangen ifrån drevet inte tar in luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev NW355:

Känns som du har stopp på sjövattnet tex i limpan eller i växlaren.

Om det är säkert att slangen ifrån drevet inte tar in luft. 

Hur kontroller jag detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tre, inte så stora hål i änden av avgaslimpan, där allt vatten ska ut

och som kan vara delvis igentäppta av rostflagor. Kräng av avgasslangen

och titta med hjälp av spegel hur det ser ut.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båten i sjön kontrollera så att du inte får in sjön via avgasröret/avgasslangen när detta öppnas.

Är limpan gammal rekommenderar jag att du kollar mellanväggen i avgasutloppet samt ser om det läcker avgaser vid 4:ans avgasport(mellan topp och limpa). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av erfarenhet har jag fått lära mig att verkligen se till att det ursprungliga problemet (med brickan) fortfarande inte är problemet:

När du kör motorn skall pumphuset snabbt bli kallt av passerande vatten. Blir det inte det drar den inte vatten, då har du sannolikt ett ett luftläckage, förmodligen på det inkommande röret till pumphuset. Har du kollat det?

 

BTW: Även om INGEN kan mer om VP 80-talsmotorer än @sanktanna, så tror jag inte på stopp i limpan. Då skulle ju värmeväxlaren gå sprängfull och med läckage av vatten från plastdetaljer som sil etc.

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tomeriksen:

Av erfarenhet har jag fått lära mig att verkligen se till att det ursprungliga problemet (med brickan) fortfarande inte är problemet:

När du kör motorn skall pumphuset snabbt bli kallt av passerande vatten. Blir det inte det drar den inte vatten, då har du sannolikt ett ett luftläckage, förmodligen på det inkommande röret till pumphuset. Har du kollat det?

 

BTW: Även om INGEN kan mer om VP 80-talsmotorer än @sanktanna, så tror jag inte på stopp i limpan. Då skulle ju värmeväxlaren gå sprängfull och med läckage av vatten från plastdetaljer som sil etc.

Jag har provat köra trädgårdsslangen i ingående rör till pumpen och kommer ej ut vatten någonstans kring pump och rör. 
Efter jag monterade tillbaka allt samt gjorde en egen fläns/bricka så blev det tätt.

 

finns det fortfarande en risk att det är luftläckage? Ska prova känna på pumphuset och se om det blir kallt.

 

Det kommer ut vatten med avgaserna så det känns ju som ett det inte är något stopp i limpan. Ska självklart kika på dem tre hålen också.

 

Kan man kontrollera värmeväxlaren på ett simpelt sätt? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Nikke123:

Jag har provat köra trädgårdsslangen i ingående rör till pumpen och kommer ej ut vatten någonstans kring pump och rör. 
Efter jag monterade tillbaka allt samt gjorde en egen fläns/bricka så blev det tätt.

 

finns det fortfarande en risk att det är luftläckage? Ska prova känna på pumphuset och se om det blir kallt.

 

Det kommer ut vatten med avgaserna så det känns ju som ett det inte är något stopp i limpan. Ska självklart kika på dem tre hålen också.

 

Kan man kontrollera värmeväxlaren på ett simpelt sätt? 

 

 

Smart att trycksätta med trädgårdsslang! Då kan du vara trygg med att du inte har ngn läcka fram till pump. Men känn att huset blir kallt ändå. Det är en bra rutin att lägga sig till med, speciellt vid sjösättning.

 

Blir den inte kall kan du ha råkat ut för en annan klassiker:  att den halvmåneformade kilen halkat ur  när du satte i impellern.  VP har nämligen konstruerat pumphuset så att kilen får plats mellan impeller och innerväggen (japp, locket går att få på). Har hänt undertecknad (noob). Är kilen out of action står impellern still och motorn kokar på nolltid. Kolla det!

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är på land och drevet är i en balja.
 

Impellern pumpar på bra!

Idag har jag kollat kompet torr och våt. Kompet är lagom bra, strax under tio torr. Alla cylindrar reagerar lika efter lite olja i sig. 
 

Kikade även om det kom avgaser i expansionskärlet. Vilket det inte gjorde! Så inga avgser i kylsystemet, inget fel på kompet. Sjövattnet cirkulerar bra och inga läckage.

 

Vattnet lämnar limpan utan några konstigheter.  Även mycket vatten kommer med avgaserna på drevet.

 

Efter ca 20 min på tomgång så börjar det spruta ut glykol genom expansionskärlet. Tempen ca 105 grader. Upplever att det kommer mer rök i avgaserna innan det börjar spruta/trycka ut glykol ur expansionskärlet.. Körde utan locket på expansionskärlet under dessa 20 minuter.

 

Kolsvarta och torra stift efter några minuters körning. 


Ska väll inte vara någon större skillnad utan locket på?

 

Någon idé att justera ventilerna trots bra komp?

 

Kan dessa symtomer uppstå pga värmeväxlaren?

 

Vad skulle ni gjort i nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mindre dyra test är väl provtrycka glykolvattensystemet .    termostaten sitter åt rätt håll?

impellerpumpen blir kall vid start? min tur att fråga.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

mindre dyra test är väl provtrycka glykolvattensystemet .    termostaten sitter åt rätt håll?

impellerpumpen blir kall vid start? min tur att fråga.. 

termostat sitter åt rätt håll och impellerpumpen blir kall.

 

Får testa att provtryck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är original termostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...