protesterandemoose 1 Postad 1 Juni Jag ska ersätta min dieselstinkande krångelbåt med något lite större och fräschare. Har tittat på en Maxi som ligger bra prismässigt men som har gamla segel från början på 2000-talet och en originalmotor md5. Motorn ser iofs fräsch ut, verkar tät och startat lätt. Men den är ändå 40 år gammal. Jag tycker att det verkar finnas många båtar ute nu till låga priser som ändå ligger kvar länge. Är det effekten post-covid och lågkonjunktur kanske? Så min fråga är väl om man ska ta med sig annalkande investeringskostnader i sin kalkyl? Och så undrar jag om ni håller med om att det är köparens marknad just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 1 Juni 21 minuter sedan skrev protesterandemoose: Jag ska ersätta min dieselstinkande krångelbåt med något lite större och fräschare. Har tittat på en Maxi som ligger bra prismässigt men som har gamla segel från början på 2000-talet och en originalmotor md5. Motorn ser iofs fräsch ut, verkar tät och startat lätt. Men den är ändå 40 år gammal. Jag tycker att det verkar finnas många båtar ute nu till låga priser som ändå ligger kvar länge. Är det effekten post-covid och lågkonjunktur kanske? Så min fråga är väl om man ska ta med sig annalkande investeringskostnader i sin kalkyl? Och så undrar jag om ni håller med om att det är köparens marknad just nu. Kolla runt lite på nätet om original md5:or - antar att den för saltvattenkyld, o som du skriver 40 år på nacken, så jag tror inte seglen är största problemet ... är den den martec-konverterad till färskvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protesterandemoose 1 Postad 1 Juni 38 minuter sedan skrev GTI: Kolla runt lite på nätet om original md5:or - antar att den för saltvattenkyld, o som du skriver 40 år på nacken, så jag tror inte seglen är största problemet ... är den den martec-konverterad till färskvatten? Den är konverterad till sötvattenkylning av första ägaren. Är det ett stort plus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 Juni Segel går rätt lätt att inspektera. Kolla sömmar, om det finns några skador, om duken känns stabil eller om den är spröd. Formen lär vara kass, men det går att segla med. Jag hade mycket glädje trots säckiga segel med vår första båt för tio år sen. Så allt fokus på motorn, anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 1 Juni 24 minuter sedan skrev protesterandemoose: Den är konverterad till sötvattenkylning av första ägaren. Är det ett stort plus? Ja, om den inte gick länge sjövatten. Är ingen expert på Martec och hur den konverteras så kolla m någon som vet, checka på nätet om det är ett speciellt med den eller bara en standard utan krångligheter som tickar på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protesterandemoose 1 Postad 1 Juni Ok! Tack för synpunkterna att lägga fokus på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 2 Juni maxin ska man väl kolla på mastfoten också ifall den står på däck. jag har sett ett gäng som fått riva upp glasfibern och byta eller reparera. dynor tycker jag är värt att tänka på när dom byttes. såna kostar ju skjortan tycker jag om man ska ha bekväma lite tjockare. med mera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 2 Juni Jag har en 44 år gammal MD5b - fördelen är att den typ alltid går att laga Gammal och enkel teknik, så man kan göra rätt mycket själv. Reservdelar finns fortfarande (i alla fall de jag behövt). Och sötvattenkylning sedan första ägaren skulle jag se som ett stort plus. Finns också en slags handbok för MD5 skriven av en entusiast som man får många bra tips av, googla "MD5 for dummies" så dyker den upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 170 Postad 23 Juni 2024-06-01 vid 17:37 skrev protesterandemoose: Den är konverterad till sötvattenkylning av första ägaren. Är det ett stort plus? Ett mycket stort plus. En sötvattenkyld diesel av litet tyngre modell är i stort sett evig. Den går att motorrenovera när den blir sliten och efter det motsvarar den en ny motor. Det som knäcker dem brukar vara när alla reservdelar i världen är slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 23 Juni (redigerade) Maxi 84, Maxi 95 eller vad? Köpte rullgenua något år sedan för 17 000 kr till min Albin Cumulus. Och Garmin 92 SV med PS 51 framåtseende ekolod för i runda tal 25 000 kr. Värmare för 15 000 kr. Min Yanmar YSM12 totalrenoverades 2006 med bl a foder, kolv, lager och komplett topplock. Delar för ca 10 000 kr. Arbete 1500 kr av en pensionerad bilmeck. Kompisen skörade sitt storsegel under helgen. Räknar med minst 20 000 kr till båten som köptes för 16 000 för fem år sedan. Så en buffert på 50 000 kr eller mer är inte fel, utöver vad båten kostar idag i inköp. . Redigerad 23 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser