WildTurkey 0 Postad 31 Maj , 2024 Hej, Har ingen båtvana att tala om, utöver enstaka roddturer i nån sjö o dyl. Har bott i flera städer omgivna av vatten, och alltid önskat att jag kunde ta mig ut, på enkelt sätt. Därav min undran: Är det rimligt att som total novis köpa en begagnad plasteka el dyl med utombordare och skaffa en båtplats i en mindre populär marina? Är det mycket underhåll på den sortens båt? Måste jag ta hem utombordaren varje gång jag varit ute (Har ingen bil)? Kan jag tuffa in till t ex Nybroviken el eller Djurgårdskanalen om båten ligger i t ex Pampas marina eller är det orealistiskt? Jag vill inte åka fort. Jag vill bara vara på vattnet. Mvh, Turkey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 1 Juni , 2024 7 timmar sedan skrev WildTurkey: Hej, Har ingen båtvana att tala om, utöver enstaka roddturer i nån sjö o dyl. Har bott i flera städer omgivna av vatten, och alltid önskat att jag kunde ta mig ut, på enkelt sätt. Därav min undran: Är det rimligt att som total novis köpa en begagnad plasteka el dyl med utombordare och skaffa en båtplats i en mindre populär marina? Är det mycket underhåll på den sortens båt? Måste jag ta hem utombordaren varje gång jag varit ute (Har ingen bil)? Kan jag tuffa in till t ex Nybroviken el eller Djurgårdskanalen om båten ligger i t ex Pampas marina eller är det orealistiskt? Jag vill inte åka fort. Jag vill bara vara på vattnet. Mvh, Turkey Låter som ett trevligt och enkelt båtliv: Om man dessutom ser till att ha med sig en fikakorg och solen skiner så leker livet. Resan Pampas till Djurgårdskanalen kräver dock slussning, som inte är ett problem men en kostnad. Dock finns det flera trevliga möjligheter på Mälarsidan som ex Kungsholmen runt, Långholmskanalen (massor med fina träbåtar) eller varför inte en tur till Drottningholms slott. Köp dock inte en allt för liten eka då vissa andras stora skrytbåtar har en förmåga att skapa en del vågor. 4-4,5 meter i storlek vore nog bra. Terhi 440 kan jag rekommendera som en bra variant. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad 1 Juni , 2024 Det låter jättemysigt att puttra runt i Stockholm men det finns ju som du själv redan funderar på en del hinder. Det är nog ganska säkert att du måste åtminstone ta av motorn efter avslutad tur. Kanske kan någon båtklubb/varv ha plats att låsa in den. Bara att ringa runt och fråga. Vad gäller att åka mellan Saltsjön och Mälaren så går det väl bra. Kanske lite knepigt att slussa en liten båt, det vet jag inte. Kostar dock runt 150:- att slussa ut från Mälaren. In är det gratis. Underhållet kan man ju avgöra nivån på själv och beroende på vad som är möjligt på vinterplatsen, som inte alla klubbar med sommarplatser har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 591 Postad 1 Juni , 2024 En plastroddbåt kräver egentligen inget underhåll, förutom om den blir skadad av någon anledning, men då är det ju reparation i någon omfattning. Men oftast vill man ha en båt som ser någorlunda fin ut och det är därför man tvättar och vaxar etc. Men det är inget måste om man inte bryr sig om skicket. En motor kräver något mer underhåll eftersom den annars faktiskt kan bli obrukbar. Men det underhållet brukar räcka på höst inför vinter och på vår inför säsongsstart. Inte mer underhåll än att det tar 30 min per tillfälle. Kör i vind, dina planer passar allt från nybörjare som för veteran.🌞 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WildTurkey 0 Postad 1 Juni , 2024 Tack för svaren och den oerhört välkomnande inställningen! Det är långt ifrån standard på forum där nybörjare ställer frågor, så hatten av verkligen. Ah jag misstänkte att det kunde vara så med sluss efter att ha tittat på sjökorten. Det låter lite väl krångligt. Kan såklart tänka mig att puttra väster om stan också, men vad tror ni om möjligheterna till en båtplats öster om slussen? Jag tänker att de största navigationsfarorna är just andra båtar. Måste man ha plotter eller räcker det med ett sjökort kompletterat med mobil för GPS (är inte så duktig kartläsare…)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 1 Juni , 2024 Visst ska man ha sjökort, men om du ska puttra runt i stan kan jag tycka att du borde klara dig med mobilen och skippoappen. Då kan du för enkelhetens skull i förväg på datorn plotta upp en rutt du tänkt åka, och sen följa rutten i mobilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 1 Juni , 2024 2 timmar sedan skrev ChristerN: Vad gäller att åka mellan Saltsjön och Mälaren så går det väl bra. Kanske lite knepigt att slussa en liten båt, det vet jag inte. Kostar dock runt 150:- att slussa ut från Mälaren. In är det gratis. Vet inte kostnaden för i år, men för 2 år sedan kostade det ca 280:- Det finns även säsongskort som blir betydligt billigare per sluss. Inget problem att slussa liten båt heller, bara man tar det lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 1 Juni , 2024 (redigerade) Ett annat alternativ är att paddla kajak. Jag är med i kajakklubb och det är riktigt härligt att en tidig sommarmorgon paddla i vattnen runt Stockholm. Att vara med i en klubb innebär att man inte behöver ha en egen kajak utan det är bara att låna när man vill paddla. Prova gärna att hyra en kajak till att börja med. Finns även ihopfällbara kajaker. Jag har provat en äldre Klepper Aerius för två personer vilken var mycket stabil. Även fallskärmsjägarna använde Klepper: Redigerad 1 Juni , 2024 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser