strutus 0 Postad 30 Maj Hej! Ny på forumet. Har precis köpt en suzuki dt55 från 97. Kunde inte testa den innan köp så det var lite grisen i säcken. Kylsystemet var helt fullt av sand. Det gick att spola ur det mesta men jag var orolig för att termostaten var igensatt pga detta så ville ta en titt. Då gick tyvärr två av tre bultar till termostathuset av. Jag har gjort research på hur man kan få ur bultarna, men jag känner mig inte tillräckligt vass på att borra i rostfritt stål för att lyckas borra ur de. Vågar heller inte ta av toppen för att försöka svetsa med mutter o dra loss pga gissar att fler bultar då kanske går av. Då fick jag denna idé: Jag är lite osäker på orden på svenska pga lärt mig allt om motorer på engelska men topplocket består ju av två delar. Cylinder head och cylinder head cover. Termostathuset har tre bultar. En av de sitter direkt i cylinder head cover, och de andra två går igenom den och sitter i cylinder head. De är dessa två som är av. Min idé är nu att varför inte bara gänga cylinder head cover och dra kortare bultar i nästa storlek där istället? alternativt att sätta en heli coil där och köra samma storlek på bulten. Det är ju ganska små bultar (M6) som också inte dras så hårt. Vad tänker ni om den här idén? Någon som testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 30 Maj Jag hade satsat på att borra ut de kvarvarande bultarna. Centrera med en Dremel slip. Borra med Ridgids bultutdragarsats. Värm med en propan/propen brännare eller låna en induktionsvärmare. Men.... ska du ha ut sand och avfrätt aluminium , om det går att ta av locket för kylkanalerna( om det inte hänger ihop med deckeln/toppen) men värm alla bultarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strutus 0 Postad 31 Maj tack för svar och tips. Jag hade ju helst borrat ur dem. Har kommit fram till att det antagligen inte kommer gå utan att ta av toppen från motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 31 Maj (redigerade) Jag antar att de behöver vara genomgående för att packningen ska hålla tätt? Jag gjorde en liknande procedur på en BMW där 2 topplocksbultar hade gängpaj ( slapp borra ur dem iofs) Borrade genom topplocket och ner i blocket med borr för helicoil, gängade för helicoil hela vägen ner och drog ner helicoil tills de var i blocket. Annars är väl min erfarenhet att om man borrar ur de avdragna skruvarna med stigande storlek på borr så släpper de till slut och man slipper använda grispitt. Redigerad 31 Maj av Forsberg_se skrev fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strutus 0 Postad 1 Juni Ja det hade varit bäst såklart. Bultarna är rostfritt stål så verkligen inte superlätt att borra i för hand. De sitter också ett par centimeter ner i hålen och är endast 5mm i diameter. Det hade nog gått bra om jag tog bort toppen och satte i en pelarborr, men jag läste en liknande tråd där nån försökt det och haft av 8 till bultar på vägen. Jag vågar inte chansa på att fortsätta skruva fler bultar. Topplockskåpan hålls mot topplocket med 24 bultar. Jag har rödmarkerat de som gått av på bilden. Den vänstra av de är bara till för thermostathuset eftersom de andra cylindrarna saknar motsvarade bult. Så det är enbart bult nr. 24 som kommer att ha mindre tryck mot topplocket. Om nåt skulle läcka pga det så läcker det mellan två vattenkanaler, eller ut mot översta tändstiftet. Jag tror inte att det kommer hända dock och kommer nog gå vidare med den här idén. Ni får gärna stoppa mig om nån tror att det kommer bli katastrof. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser