KristianOL1 0 Postad 30 Maj , 2024 Hej på er båtfolk! Jag har läst runt lite på olika trådar här om motorer som inte kyler men det stämmer inte riktigt med mitt problem! Jag har en mercruiser 5,0 förgasarmotor som jag upptäckt stiger i temp, 90-95 grader.. jag har testat byta impellern i pumphuset och termostat men med fortsatt problem, men nu till det knepiga. Avgaslimpor håller sig kalla men termostat och slutet kylsystem blir varmt, hur kommer det sig? Ska testa byta cirkulationspump imon men om det inte hjälper vet jag inte vad de kan bero på? Tips? Den håller ok temp i marchfart men gasar jag på går den upp i max och kommer inte tillbaka. Förra ägaren påstod att de fanns impeller både i pumphus och i mitt alpha gen 2 drev, stämmer det? Har bara kollat pumphuset. tacksam för svar. / Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Maj , 2024 Då du har sötvattenkylning så har man monterat dit en remdriven impellerpump då Alpha drevets pump inte flödar tillräckligt för sötvattenkylning. Du har nog ett separat vattenintag i botten till pumpen. Impellern i drevet sitter kvar för dess kylning men är bortkopplad från motorn. När du skriver går upp i max menar du att motorn kokar då? Runt 90° vid fullgas är i min värld inga problem . Håller den ca 85° vid marchfart en längre tid så skulle inte jag vara speciellt orolig. Men om den sakta knallar upp mot kokning så är det något galet. Kan vara ide att kolla temp med en IR termometer så det inte är instrumentet/givare som felar Flera orsaker Dåligt flöde på sjövattnet: Täppt växlare, vattenintag, slitet pumphus, impeller, igensatta avgasdelar, sjövatten filter om sådant finnes. tjuvluft i anslutningar. Avgaser i kylvattnet (motorsidan): Topppackningar, spricka i toppar, motorblock. Kolla så det inte bubblar i växlaren och att vattnet inte blir sotigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser