Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
PelleSnubbelfot

Maxi Fenix - död motor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Köpte mig en Maxi Fenix föregående år, med en SailDrive 280 som motor. (Konverterad Honda 10hk utombordare) bensinmotor.
Tyvärr drar den in stora mängder kylvatten i motoroljan, och gjorde så redan förra året men förstod inte det då.. Klurar nu på hur jag tar mig vidare. Fler kunniga har rekommenderat mig att inte slösa pengar på motorn.
Funderar på att sätta på en utombordare bara för säsongen, är det en rimlig temporär lösning för en Fenix?

Funderar förstås också hur jag ska göra framåt. Motorbädden nu är anpassad för en jämförbart ganska liten motor, och vill inte lägga FÖR mycket pengar på någon jätteinstallation. Hur hade ni där ute hanterat detta?

Tacksam för alla tankar och input.

Redigerad av PelleSnubbelfot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att utombordare kan vara utmanande för en Fenix, antar att man behöver reglage i sittbrunnen och väldigt lång rigg för säker manövrering, beror lite på hur dina hemmavatten ser ut. Magic/Racer som är en fot kortare, lättare och har ett grundare skrov finns med utombordare, jag har dock ingen erfarenhet av detta.

Har du funderat på eldrift? För en segelbåt kan det fungera bra idag. En dyr investering i förhållande båtens totala värde, men utrustningen kan möjligen plockas ur båten vid försäljning och säljas separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Maxi Magic med utombordare, en 9,9 hk med lång rigg. En mer än tillräckligt stark motor för den båten. Gjorde bra fart frammåt och behövde sällan använda mer än kanske halv gas.

 

Jag hade gas och växel reglage indraget till sittbrunnen. Hade jag köpt ny motor idag hade jag köpt en med elstart också. 

 

Nackdelar med utombordare är:

- svag uppbromsningsförmåga, dvs svårt att snabbt bromsa upp den. Dock lätt att backa med, men just uppbromsning är svag.

- i grov motsjö när båten stampar så hamnar propellern ofta ovanför vattnet och det drar ner möjligheten att hålla farten uppe.

- Låter lite mer i sittbrunnen

 

Detta skulle jag säga är generella nackdelar med utombordare på segelbåt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade: 

Plan A, Lagat motorn

Plan B, Köpt en likadan i bättre skick och installerat

Plan C, Köpt en bättre begagnad diesel med drev och stoppat i

Plan D, Sålt båten billigt och köpt en med bättre motor installerad. 
Plan E-X, Installerat en helt ny diesel

Plan Y, Elkonverterat

Plan Z, Hängt på en utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Peters lista, intressant med olika perspektiv. 😉

 

Min syn:

A-B Bensinmotor i ruffen, nej tack

C Funkar om du är kunnig på motorer, annars finns stor risk för mycket arbete och samma läge nästa sommar

 

D Jodå, men är båten i övrigt i gott skick så är det väl vettigt att göra den brukbar

E-X Plus: räckvidd och tillgänglighet Minus: kostnad (inv, drift o underh), miljö, klimat, ljud etc

Y: Jag tycker detta ska utvärderas först, kan man anpassa sitt båtliv så detta funkar så har det många fördelar. 

Z: Helt överens 😊

 

https://www.skippo.se/nyheter/elkonvertering-nytt-ljudlost-batliv-i-gammal-saga-27a

https://www.batliv.se/2023/10/10/fler-superladdare-for-elbatar-pa-vastkusten/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd! Just nu lutar det mot utombordare för säsongen. Så får vi se längre fram med en bättre lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

du fick ju många alternativ, men kolla lite på ocean volts elmotor, den genererar tillbaka när du seglar, med dagens moderna batteriteknik så blir räckvidden helt ok i en såpass lätt båt , samt att det blir en ganska lätt installation.

Utombordare på segelbåt är generellt en dålig lösning och på en båt i fenix storlek kommer det bli bökigt. Men givetvis går det som en temporär lösning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite tid som gick åt husförsäljning och annat, men kanske man kan hoppas på en sommar på sjön i år? Tänkte montera ut motorn för att lämna in hos mekaniker. Någon med erfarenhet av att plocka ut en Saildrive 280? Vet inte ens om jag ska dra upp den med drev och allt eller om man kan dra upp den och låta drevet sitta kvar...

 

(Dum fråga...?)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att nämna...  Bensinmotor i en segelbåt med kajuta o s v ...är inget jag skulle våga mig på.

 

Behövs mindre än en tesked bensin för en sista resa upp i himlen.

 

Diesel är ett betydligt bättre alternativ.

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev PelleSnubbelfot:

Blev lite tid som gick åt husförsäljning och annat, men kanske man kan hoppas på en sommar på sjön i år? Tänkte montera ut motorn för att lämna in hos mekaniker. Någon med erfarenhet av att plocka ut en Saildrive 280? Vet inte ens om jag ska dra upp den med drev och allt eller om man kan dra upp den och låta drevet sitta kvar...

 

(Dum fråga...?)

 

 

Börja med att hitta en mekaniker som är beredd att ta sig an motorn och begär en uppskattad kostnad. Fråga sedan mekanikern ifall de vill ha en motor skickad till sig och hur man monterar ur den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Peter_K said:

Börja med att hitta en mekaniker som är beredd att ta sig an motorn och begär en uppskattad kostnad. Fråga sedan mekanikern ifall de vill ha en motor skickad till sig och hur man monterar ur den. 

Hej,

 

Mekaniker hittad. Kan ta en vända med honom, men hoppades nog att det fanns någon här som hade erfarenhet av modellen. Får jag inte mer napp här så slår jag honom en signal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Hybro:

Bara för att nämna...  Bensinmotor i en segelbåt med kajuta o s v ...är inget jag skulle våga mig på.

 

Behövs mindre än en tesked bensin för en sista resa upp i himlen.

 

Diesel är ett betydligt bättre alternativ.

Diesel är förvisso bättre men inte alls ofarligt. 

 

Även bensin är hanterbart. Använd näsan! Det får INTE lukta bensin i båten om man är mer än några decimeter från motorn. Gör det det så finns det en läcka någonstans. Alla grejor i motorrummet ska vara gnistfria och man ska ha en motorrumsfläkt som ska köras före start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Hybro:

Bara för att nämna...  Bensinmotor i en segelbåt med kajuta o s v ...är inget jag skulle våga mig på.

 

Behövs mindre än en tesked bensin för en sista resa upp i himlen.

 

Diesel är ett betydligt bättre alternativ.

 

 

 

 

 

Nu sitter det ju redan en bensinare på plats och har gjort så i många år. Gäller bara att vara lite extra försiktig och använda näsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte dumt att alla är på däck vid start.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Hybro:

Inte dumt att alla är på däck vid start.

 

.

Tur att det inte är din båt då du verkar ha någon form av fobi, vilket dock inte hjälper trådstartaren i sina frågeställningar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon? Flera, som dock räddat mig flera gånger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det vi skrivit om bensin i båt, kan helt säkert väcka tankar.

 

Är dessutom inte lätt att få allt elektrisk helt gnistfritt i en båt.

Startmotor, generator, diverse strömställare, glapp, tändfördelare e t c. 

Tillkommer cigarettändare, gasoltändare mm.

 

Någon som vill ta på sig ansvaret och säga att inget av detta är riskfaktorer?

 

Det skulle jag kalla nån form av fobi! Alltså att dra på sig skygglappar.

 

 

Har jag fel?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi är olika. En del med tummen på fel plats. Andra räds när et asplöv darrar. Jag hade en segelbåt med utombordare å minst 4-5 st 10 liters dunkar under akterdäck. Tankade även i sjön under gång. Stor tratt med krage. Under de ca 10 år jag had båten har inget hänt.

 

Mycket farligare att spilla kokheta kaffevattnet eller potatisvattnet på bena när båten gungar till å man står där i shortsen.

Å gasolen hade jag direkt under köket i en vanlig hink. Aldrig hänt nått. Stänger alltid huvudkranen först på flaskan.

Nu tycker ni kanske att jag är vårdslös men det är farligare att gå över gatan i en viss stad  å få en bil över sig. Vi är som sagt lite olika.

 

 

Redigerad av Ruskpricken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

Det vi skrivit om bensin i båt, kan helt säkert väcka tankar.

 

Är dessutom inte lätt att få allt elektrisk helt gnistfritt i en båt.

Startmotor, generator, diverse strömställare, glapp, tändfördelare e t c. 

Tillkommer cigarettändare, gasoltändare mm.

 

Någon som vill ta på sig ansvaret och säga att inget av detta är riskfaktorer?

Det skulle jag kalla nån form av fobi!

 

Har jag fel?

Ja, jag anser att du har fel!

 

Det finns väl ingen som tar på sig ansvaret för hur någon annans båt fungerar (förutom garantier vid nybåtsförsäljningar).

 

Det handlar om att som ägare ha tillräckliga kunskaper om riskerna och minimera sannolikheten för att de inträffar. Samt ha funderat på vad som ska göras om någonting händer.

 

Det är nog minst lika vanligt med kabelbrand i båtar (i bilar är det nog vanligaste orsaken till bränder, jag har ingen statistik för båtar) men det finns väl ingen som åker runt med en bobåt utan batterier o en massa elprylar? Även de komponenterna måste ha tillsyn. Själv kompletterade jag t.ex. med huvudsäkringar ifjor vid byte till LFP-batterier. Det borde jag gjort långt tidigare (alltså installerat huvudsäkringar..).

 

Min första vettiga bobåt var en mindre segelbåt (Birdie 24) med tvåtakts inombordsmotor (8 hk Vire). Jag seglade runt i hela Norden med den under femton års tid utan att vara ett dugg orolig för att det fanns bensin inombords. Det gnistrade nog en del om dynastarten men den var ju kapslad för att vara monterad i ett slutet motorutrymme (orginalmonterad dynastart från Valmet som tillverkat motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Hybro:

Det vi skrivit om bensin i båt, kan helt säkert väcka tankar.

Vilka är ”vi” i sammanhanget..?

Skriver du i pluralis majestatis..?

 

Det finns massor med brandfarligt i en båt. Alkohol, spisbränsle, värmarbränsle, lyktor av olika sort. Som påtalats, även diesel är farligt om man hanterar det fel, och att lägga 100.000 kr för att stoppa i en dieselmotor i en båt som kanske är värd hälften känns som en dålig affär. 


En välskött bensinmotor är säkrare än en illa skött dieselmotor. 
Så, lägg ner. Det är inte din båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Har jag fel?

Både ja och nej.

 

Din oro kan såklart bli sann vid okunskap och dåligt underhåll.

Men påstå att den briljanta uppfinningen bensinmotorn skulle spränga alla båtar pga. startmotorer, cigguttag ect. som du skrev, tar jag på mig ansvaret och skriver nej.

Har gått på sjön nästan hela livet med just bensin (nu diesel) och aldrig upplevt några problem med mina båtar samt vänners och bekanta.

Får nästa känslan att du vill förbjuda alla bensinmotorer, men kan såklart ha fel och ber om ursäkt isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jösses. Vad detta var känsligt.

 

Både jag och du vet att en t ex elektrisk gnista kan antända flytande eller gasformigt bränsle, gasol mm. Nu syftar jag på bensin.

 

Tycker det är så o onödigt när det händer.

Finns flera trådar om detta på maringuiden.

Även råd.

 

En förgasarmotor avger bensinångor även när motorn inte är i gång. Inte helt ovanligt i droppform också.

Troligen säkrare med insprutning.

 

Diesel är inte lika lätt antändningsbar.

 

Ang gasolanläggningen i min båt.

Gasolkula i främre ankarboxen, som har avrinning. Tät mot innanmätet på båten. Läcktest och elektriskt styrd säkerhetsventil som aktiveras vid t ex matlagning utöver gaskranen.

Slang bytt flera gånger.

Elektronisk gasvarnare i kajutan.

 

Lev väl därute...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och jag har ett gasolkök hemma som jag fortfarande använder emellanåt. Det har aldrig haft någon reduceringsventil och slangen är cirka 60 år gammal. Den ser förskräcklig ut men håller fortfarande tätt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta funderingar, men inget nytt för mig. Har förstås fläkt i motorrummet och sol ni säger så körs den innan start. Aldrig luktat bensin.

 

Sakfrågan kvarstår, men hoppas mekanikern som ska hjälpa mig kan komma med tips och råd om att få ur den, här verkar fokus vara på annat. Han påstod att denna bensinaren var en jäkligt fin lösning beroende på motorns skick.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...