PelleSnubbelfot 0 Postad 30 Maj (redigerade) Hej, Köpte mig en Maxi Fenix föregående år, med en SailDrive 280 som motor. (Konverterad Honda 10hk utombordare) bensinmotor. Tyvärr drar den in stora mängder kylvatten i motoroljan, och gjorde så redan förra året men förstod inte det då.. Klurar nu på hur jag tar mig vidare. Fler kunniga har rekommenderat mig att inte slösa pengar på motorn. Funderar på att sätta på en utombordare bara för säsongen, är det en rimlig temporär lösning för en Fenix? Funderar förstås också hur jag ska göra framåt. Motorbädden nu är anpassad för en jämförbart ganska liten motor, och vill inte lägga FÖR mycket pengar på någon jätteinstallation. Hur hade ni där ute hanterat detta? Tacksam för alla tankar och input. Redigerad 30 Maj av PelleSnubbelfot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 31 Maj Jag tror att utombordare kan vara utmanande för en Fenix, antar att man behöver reglage i sittbrunnen och väldigt lång rigg för säker manövrering, beror lite på hur dina hemmavatten ser ut. Magic/Racer som är en fot kortare, lättare och har ett grundare skrov finns med utombordare, jag har dock ingen erfarenhet av detta. Har du funderat på eldrift? För en segelbåt kan det fungera bra idag. En dyr investering i förhållande båtens totala värde, men utrustningen kan möjligen plockas ur båten vid försäljning och säljas separat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 31 Maj Jag har haft Maxi Magic med utombordare, en 9,9 hk med lång rigg. En mer än tillräckligt stark motor för den båten. Gjorde bra fart frammåt och behövde sällan använda mer än kanske halv gas. Jag hade gas och växel reglage indraget till sittbrunnen. Hade jag köpt ny motor idag hade jag köpt en med elstart också. Nackdelar med utombordare är: - svag uppbromsningsförmåga, dvs svårt att snabbt bromsa upp den. Dock lätt att backa med, men just uppbromsning är svag. - i grov motsjö när båten stampar så hamnar propellern ofta ovanför vattnet och det drar ner möjligheten att hålla farten uppe. - Låter lite mer i sittbrunnen Detta skulle jag säga är generella nackdelar med utombordare på segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 31 Maj Jag hade: Plan A, Lagat motorn Plan B, Köpt en likadan i bättre skick och installerat Plan C, Köpt en bättre begagnad diesel med drev och stoppat i Plan D, Sålt båten billigt och köpt en med bättre motor installerad. Plan E-X, Installerat en helt ny diesel Plan Y, Elkonverterat Plan Z, Hängt på en utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 5 Juni Ang Peters lista, intressant med olika perspektiv. 😉 Min syn: A-B Bensinmotor i ruffen, nej tack C Funkar om du är kunnig på motorer, annars finns stor risk för mycket arbete och samma läge nästa sommar D Jodå, men är båten i övrigt i gott skick så är det väl vettigt att göra den brukbar E-X Plus: räckvidd och tillgänglighet Minus: kostnad (inv, drift o underh), miljö, klimat, ljud etc Y: Jag tycker detta ska utvärderas först, kan man anpassa sitt båtliv så detta funkar så har det många fördelar. Z: Helt överens 😊 https://www.skippo.se/nyheter/elkonvertering-nytt-ljudlost-batliv-i-gammal-saga-27a https://www.batliv.se/2023/10/10/fler-superladdare-for-elbatar-pa-vastkusten/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleSnubbelfot 0 Postad 10 Juni Tack för alla tips och råd! Just nu lutar det mot utombordare för säsongen. Så får vi se längre fram med en bättre lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 10 Juni hej du fick ju många alternativ, men kolla lite på ocean volts elmotor, den genererar tillbaka när du seglar, med dagens moderna batteriteknik så blir räckvidden helt ok i en såpass lätt båt , samt att det blir en ganska lätt installation. Utombordare på segelbåt är generellt en dålig lösning och på en båt i fenix storlek kommer det bli bökigt. Men givetvis går det som en temporär lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser