Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
PelleSnubbelfot

Maxi Fenix - död motor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Köpte mig en Maxi Fenix föregående år, med en SailDrive 280 som motor. (Konverterad Honda 10hk utombordare) bensinmotor.
Tyvärr drar den in stora mängder kylvatten i motoroljan, och gjorde så redan förra året men förstod inte det då.. Klurar nu på hur jag tar mig vidare. Fler kunniga har rekommenderat mig att inte slösa pengar på motorn.
Funderar på att sätta på en utombordare bara för säsongen, är det en rimlig temporär lösning för en Fenix?

Funderar förstås också hur jag ska göra framåt. Motorbädden nu är anpassad för en jämförbart ganska liten motor, och vill inte lägga FÖR mycket pengar på någon jätteinstallation. Hur hade ni där ute hanterat detta?

Tacksam för alla tankar och input.

Redigerad av PelleSnubbelfot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att utombordare kan vara utmanande för en Fenix, antar att man behöver reglage i sittbrunnen och väldigt lång rigg för säker manövrering, beror lite på hur dina hemmavatten ser ut. Magic/Racer som är en fot kortare, lättare och har ett grundare skrov finns med utombordare, jag har dock ingen erfarenhet av detta.

Har du funderat på eldrift? För en segelbåt kan det fungera bra idag. En dyr investering i förhållande båtens totala värde, men utrustningen kan möjligen plockas ur båten vid försäljning och säljas separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Maxi Magic med utombordare, en 9,9 hk med lång rigg. En mer än tillräckligt stark motor för den båten. Gjorde bra fart frammåt och behövde sällan använda mer än kanske halv gas.

 

Jag hade gas och växel reglage indraget till sittbrunnen. Hade jag köpt ny motor idag hade jag köpt en med elstart också. 

 

Nackdelar med utombordare är:

- svag uppbromsningsförmåga, dvs svårt att snabbt bromsa upp den. Dock lätt att backa med, men just uppbromsning är svag.

- i grov motsjö när båten stampar så hamnar propellern ofta ovanför vattnet och det drar ner möjligheten att hålla farten uppe.

- Låter lite mer i sittbrunnen

 

Detta skulle jag säga är generella nackdelar med utombordare på segelbåt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade: 

Plan A, Lagat motorn

Plan B, Köpt en likadan i bättre skick och installerat

Plan C, Köpt en bättre begagnad diesel med drev och stoppat i

Plan D, Sålt båten billigt och köpt en med bättre motor installerad. 
Plan E-X, Installerat en helt ny diesel

Plan Y, Elkonverterat

Plan Z, Hängt på en utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Peters lista, intressant med olika perspektiv. 😉

 

Min syn:

A-B Bensinmotor i ruffen, nej tack

C Funkar om du är kunnig på motorer, annars finns stor risk för mycket arbete och samma läge nästa sommar

 

D Jodå, men är båten i övrigt i gott skick så är det väl vettigt att göra den brukbar

E-X Plus: räckvidd och tillgänglighet Minus: kostnad (inv, drift o underh), miljö, klimat, ljud etc

Y: Jag tycker detta ska utvärderas först, kan man anpassa sitt båtliv så detta funkar så har det många fördelar. 

Z: Helt överens 😊

 

https://www.skippo.se/nyheter/elkonvertering-nytt-ljudlost-batliv-i-gammal-saga-27a

https://www.batliv.se/2023/10/10/fler-superladdare-for-elbatar-pa-vastkusten/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd! Just nu lutar det mot utombordare för säsongen. Så får vi se längre fram med en bättre lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

du fick ju många alternativ, men kolla lite på ocean volts elmotor, den genererar tillbaka när du seglar, med dagens moderna batteriteknik så blir räckvidden helt ok i en såpass lätt båt , samt att det blir en ganska lätt installation.

Utombordare på segelbåt är generellt en dålig lösning och på en båt i fenix storlek kommer det bli bökigt. Men givetvis går det som en temporär lösning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...