drdrain 0 Postad 30 Maj , 2024 Har en gammal 70-talsbåt som det sitter en fast tank i fören på, men verkar inte som att den är jordad. Som jag förstått det så ska man dra ner kabel från ifyllningshållet, samt avluftningen till tanken sen därifrån jordar man den. Men var brukar man jorda en plastbåt med utombordare ? Finns ju inte många metallytor att gjorda i som på en inombordare. Har för mig att det satt nån klen vit kabel på minuspolen, men är det så man ska koppla jord från den fasta tanken ? Motorn är en Mariner 60hk 2005. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 30 Maj , 2024 Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drdrain 0 Postad 30 Maj , 2024 6 timmar sedan skrev Wildeside: Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur. Tackar då var det rätt från början då ska bara ansluta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 31 Maj , 2024 2024-05-30 vid 10:57 skrev Wildeside: Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur. Vad har batteriets minuspol med detta att göra? Det viktiga är att alla metalldelar där bensin rinner i är sammanbundna. Det kan bildas statisk elektricitet när bensinen rinner när man tankar, och för att slippa gnistor så ska alla metalldelar bensinen kommer i kontakt med vara elektriskt förbundna med varandra. Normalt tanken, påfyllnadshålet, avluftningen och motorn. Batteriet har inte med saken att göra. Visserligen är många motorer kopplade till batteriminus av andra skäl, men det beror inte på bensinen och risken för gnistor. Så är inte batteriminus redan kopplat till motorn, ska man inte koppla dit det heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 1 Juni , 2024 9 timmar sedan skrev ABC: Vad har batteriets minuspol med detta att göra? Det viktiga är att alla metalldelar där bensin rinner i är sammanbundna. Det kan bildas statisk elektricitet när bensinen rinner när man tankar, och för att slippa gnistor så ska alla metalldelar bensinen kommer i kontakt med vara elektriskt förbundna med varandra. Normalt tanken, påfyllnadshålet, avluftningen och motorn. Batteriet har inte med saken att göra. Visserligen är många motorer kopplade till batteriminus av andra skäl, men det beror inte på bensinen och risken för gnistor. Så är inte batteriminus redan kopplat till motorn, ska man inte koppla dit det heller. Är inte batteriets minuspol alltid förbunden med motorns gods? Om det inte skulle vara så är det såklart inte så lyckat att "jorda" mot batteriets minuspol. Även ev. tankmätare bör ju "jordas". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 1 Juni , 2024 Tja ni får göra o fundera precis hur ni vill. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser