Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
drdrain

Jorda tanken till utombordare

Rekommendera Poster

Har en gammal 70-talsbåt som det sitter en fast tank i fören på, men verkar inte som att den är jordad.
Som jag förstått det så ska man dra ner kabel från ifyllningshållet, samt avluftningen till tanken sen därifrån jordar man den.
Men var brukar man jorda en plastbåt med utombordare ?
Finns ju inte många metallytor att gjorda i som på en inombordare.
Har för mig att det satt nån klen vit kabel på minuspolen, men är det så man ska koppla jord från den fasta tanken ?
Motorn är en Mariner 60hk 2005. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wildeside:

Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur.

Tackar då var det rätt från början då ska bara ansluta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-30 vid 10:57 skrev Wildeside:

Brukar väl vara en kabel från batteriets minuspol till tank o påfyllningsarmatur.

Vad har batteriets minuspol med detta att göra?

 

Det viktiga är att alla metalldelar där bensin rinner i är sammanbundna. Det kan bildas statisk elektricitet när bensinen rinner när man tankar, och för att slippa gnistor så ska alla metalldelar bensinen kommer i kontakt med vara elektriskt förbundna med varandra. Normalt tanken, påfyllnadshålet, avluftningen och motorn.

 

Batteriet har inte med saken att göra. Visserligen är många motorer kopplade till batteriminus av andra skäl, men det beror inte på bensinen och risken för gnistor. Så är inte batteriminus redan kopplat till motorn, ska man inte koppla dit det heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ABC:

Vad har batteriets minuspol med detta att göra?

 

Det viktiga är att alla metalldelar där bensin rinner i är sammanbundna. Det kan bildas statisk elektricitet när bensinen rinner när man tankar, och för att slippa gnistor så ska alla metalldelar bensinen kommer i kontakt med vara elektriskt förbundna med varandra. Normalt tanken, påfyllnadshålet, avluftningen och motorn.

 

Batteriet har inte med saken att göra. Visserligen är många motorer kopplade till batteriminus av andra skäl, men det beror inte på bensinen och risken för gnistor. Så är inte batteriminus redan kopplat till motorn, ska man inte koppla dit det heller.

Är inte batteriets minuspol alltid förbunden med motorns gods?

Om det inte skulle vara så är det såklart inte så lyckat att "jorda" mot batteriets minuspol.

Även ev. tankmätare  bör ju "jordas".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja ni får göra o fundera precis hur ni vill.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...