Forsberg_se 6 Postad 29 Maj Har ju inte legat i gästhamn på några år, finns det kvar hamnar som inte har jordfelsbrytare i stolparna? Tänker mig att problemen med galvanisk korrosion borde ha minskat nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 29 Maj (redigerade) Mummel mummel svarar innan 😂n kopplats in..... Redigerad 29 Maj av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 30 Maj På västkusten har jag nog inte sett en enda hamn där det inte funnits jordfelsbrytare i stolparna, men vad har det med galvanisk korrosion att göra, trafo, dioder och annat som skyddar bör ju finnas på din egen båt? Men jag kanske har missat något intressant här? 🙂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 30 Maj 10 timmar sedan skrev Forsberg_se: Tänker mig att problemen med galvanisk korrosion borde ha minskat nu. Bara för att reda ut begreppen: Galvanisk korrosion är den som orsakas av materialvandring p.g.a. olika material och nivå på "spänningsstegen". Elektrolytisk korrosion är den som orsakas av externa spänningar och strömmar, dvs från annan "energikälla" än spänningsskillnaden mellan metallerna. Jordfelsbrytaren har knappast något med korrosionsströmmarna att göra (oavsett vilken sort) då dessa oftast är väldigt mycket lägre än känsligheten hos en JFB. Det är istället en personsäkerhetspryl för att rädda livet på dig och besättningen om strömmen tar fel väg vid felkoppling eller isolationsfel i din båt. JFB är dessutom ett krav i samband med installation av utomhusuttag, så det är helt naturligt att man numera knappast hittar någon stolpe utan överliggande JFB. https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/du-ar-ansvarig-for-elen/saker-el-utomhus/ . I övrigt instämmer jag i @Makros svar ovan. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 3 Juni Tanken var väl att de båtar som förut haft stora läckströmmar blivit tvungna att åtgärda felen. En 30 mA jordfelsbrytare löser normalt ut vid 10-15 mA, vilket inte är så mycket . Så det borde bli mer sällsynt att skadorna uppträder på kort tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 4 Juni 8 timmar sedan skrev Forsberg_se: Tanken var väl att de båtar som förut haft stora läckströmmar blivit tvungna att åtgärda felen. En 30 mA jordfelsbrytare löser normalt ut vid 10-15 mA, vilket inte är så mycket . Så det borde bli mer sällsynt att skadorna uppträder på kort tid. Har man felströmmar på mer än 30mA har man snarast isolationsfel i båten, och sådana åtgärdar förhoppningsvis båtägaren, ja. Men strömmarna som ger elektrolytisk korrosion är som sagt i allmänhet mycket lägre, och har ju därför inte så mycket med JFB i stolpen att göra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser