Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
OutboardNemo

Startproblem Evinrude

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ägare av en 25hk Evinrude från 1987 med manuell start. Eftersom att jag inte är särsklit kunnig på att meka så provar jag att fråga detta forum om tips ev lösningar. Jag kan inte starta motorn för tillfället, problemet är att startsnöret verkar löpa helt fritt. Då jag ska starta så kan jag dra ut startsnöret helt och hållet, utan att något motstånd uppstår. Motorn tänder f ö inte heller. Lägger jag i fram/bak så låses startsnöret fortfarande. Är det någon som har något förslag på ev åtgärder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Evinrude anno 197X så finns det en plastbit under startsnörsspolen som skall haka i svänghjulet vid drag i snöret. Denna har en tendens att brista ganska ofta. Vet ej om det ser ut så på årsmodell 87, men det går ju att skruva upp och titta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Jonta, det var mycket riktigt den lilla plastbiten som sitter under kåpan, som i sin tur sitter ovanpå svänghjulet. Det blir en tur till Marinshopen och inhandla en ny sådan. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem med min 40hk mercury 402 (gammal 70-talare) , är det samma lösning på min eller är det djupare in i krångelmaskinen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...