Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
JamesRVS

oljetryck mätare/sensor

Rekommendera Poster

hey alla

har en Volvo Penta AQ105A B20 i båten

Oljetryck mätare visar ingen tryck.

kan man testa mätaren på nått sätt?

och testa oljetrycksensor?

något tips?

tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en Penta-motor har du nog ingen elbåt; du får nog fler svar om du postar frågan i forumet om motorbåtar 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett diskussionsgrupp...

Koppla en ohmmeter (multimeter) mellan givarens anslutning och givarens gods, notera mätvärdet.  Blås på med tryckluft i det lilla hålet i givarens hals, blir det någon skillnad?

Möjligen kan det räcka med det trycket som en ordentligt cykelpump ger.

På ett ungefär skall det vara mellan 10 och 190 ohm, 10 ohm när givaren är utan tryck. 

Mätaren kan ju testas genom att hålla givarens kabel direkt mot motorns gods en kort stund, då skall givarnålen gå i botten.

Volvo-Pentas givare är ju dessvärre inte speciellt bra, men under en period, kanske fortfarnade, köptes givare från VDO in dom är bättre. Att köpa ny givare via en Volvo-Penta butik blir onödigt dyrt.

Du finner VDOs givare i diverse "rallybutiker" då dom är gemensamma för bilmotorer.

Sannolikt funkar även Biltemas instrument med tillhörande givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Oavsett diskussionsgrupp...

Koppla en ohmmeter (multimeter) mellan givarens anslutning och givarens gods, notera mätvärdet.  Blås på med tryckluft i det lilla hålet i givarens hals, blir det någon skillnad?

Möjligen kan det räcka med det trycket som en ordentligt cykelpump ger.

På ett ungefär skall det vara mellan 10 och 190 ohm, 10 ohm när givaren är utan tryck. 

Mätaren kan ju testas genom att hålla givarens kabel direkt mot motorns gods en kort stund, då skall givarnålen gå i botten.

Volvo-Pentas givare är ju dessvärre inte speciellt bra, men under en period, kanske fortfarnade, köptes givare från VDO in dom är bättre. Att köpa ny givare via en Volvo-Penta butik blir onödigt dyrt.

Du finner VDOs givare i diverse "rallybutiker" då dom är gemensamma för bilmotorer.

Sannolikt funkar även Biltemas instrument med tillhörande givare.

ok tack för det info trots jag la ut det i fel forummet.

trodde hade att göra med el...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan det vara ett pneumatiskt fel på givaren.

Men även elfel, hela vägen från givaren till och med instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-05-29 vid 15:37 skrev Hybro:

Jo, visst kan det vara ett pneumatiskt fel på givaren.

Men även elfel, hela vägen från givaren till och med instrumentet.

Det är därför man skall ”jorda” kabeln som sitter på givaren till en ren metallyta på motorn.

Oljeteycksinstrumentet mäter nämligen motståndet som givaren ger på minussidan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljemätaren rörde sig framåt när jag la jord på blå kabeln.

från oljetryck givaren till mätaren är kabeln ok.

så jag ska sätta en extrakabel på givaren som ska montera på gjord?

är det då man kan kontrollera vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

På B 20 är det vanligtvis en oljetrycksvakt som är kopplad till en lampa. 

Har du kollat att du har rätt givare om du nu har en mätare?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar

När jag koppla in oljemätare ger den utslag. 
det är rätt oljetryckgivare med en kabel som ger 12V. 
och kabel går hela vägen fram till tändningslåset har kontrollerat ingen avbrott.

På instrument finns också en separat lampa som hör till men den lyser hela tiden. De brukar väl slockna när man startar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev JamesRVS:

Hej Ingemar

När jag koppla in oljemätare ger den utslag. 
det är rätt oljetryckgivare med en kabel som ger 12V. 
och kabel går hela vägen fram till tändningslåset har kontrollerat ingen avbrott.

På instrument finns också en separat lampa som hör till men den lyser hela tiden. De brukar väl slockna när man startar?

 

Det är inte så att du kan lägga in en bild på instrumentet?

Jag tänker på två lampor, den ena är ju instrumentbelysningen inne i instrumentet, den andra är ju varningslampan för lågt oljetryck som sitter i panelen.

Från givaren skall det gå en kabel till en anslutning på instrumentet som har ett uppånervänt ”T” eller annan symbol. Plus till instrumentet kopplas till plus på tändningslåset eller plus på något av de andra instrumenten, lättast är att koppla in sig på voltmetern i panelen. Sedan då två anslutningar till belysningen, men den har ingenting med funktionen att göra om det är rätt inkopplat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-03 vid 11:07 skrev sanktanna:

Hej.

På B 20 är det vanligtvis en oljetrycksvakt som är kopplad till en lampa. 

Har du kollat att du har rätt givare om du nu har en mätare?

Ingemar

Det kan även vara en givare med två anslutningar, en till varningslampan och en till instrumentet. Om det blir felvärden skiftar man bara dessa två kablar på givaren, ingenting kan gå sönder om man gör så..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kontrollera oljetrycksgivaren, gänga loss den. Skaffa/låna en handpump koppla in dig med 1/8 gänga , pumpa upp ett tryck och se vad ditt VP instrument visar. Då får du kollat hela kedjan.

Överkurs: för att simulera VP instrumentet låna ett multiinstrument som kan generera resistans. Koppla in instrumentet mot kablarna som går från/till givaren,  här antar jag att 0-180 Ω så ser du om VP instrumentet ligger fel i skala eller är defekt.

 

Jag vet att detta är lite långsökt då en oljetrycksgivare pirat kostar 200:-. Jag arbetar nästan dagligen med mätning och kalibrering inom industrin .

Handpump.png

Fluke.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med 0-180 ohm får man ta som ett ungefärligt värde, det kan variera en del, men vad 17, det är ju inga precisionsinstrument avsedda för laboratoriemiljö som vi har att göra med i våra båtar.

 

Det hör nu inte hit egentligen, men detta med 0-180 ohm är europeisk standard, det finns även en amerikansk… Och givare till motortemp, vattentank, bränsletank har samma värden, liksom till septiktanken, men där är det tvärtom, nu skriver jag antagligen fel,  men om det är 0 ohm vid full vatten eller bränsletank och 180 vid tom tank är det tvärtom med septiktankgivaren av outgrundlig anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackf för infon, jag vet hade redan beställt en ny men det är bra att veta hur och vad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...