JoppeSt 0 Postad 28 Maj Hej! Jag är sedan någon vecka tillbaka båtägare för första gången. Vilket känns otroligt kul! Jag har köpt en Buster M 2006 på blocket och den var belägen långt ifrån hemma så hade en vän som kollade upp den på plats och han gav tummen upp. Båten går och fungerar bra men jag noterade att det har blivit vad jag skulle kalla "lacksläpp" på skrovet. ( se bild ) Vet inte om detta enbart är lacksläpp eller om det är någon större skada bakom. Jag tänkte därför kolla med er mer erfarna om detta är något som jag borde ta tag i att försöka slipa ner, lacka om eller om jag bara ska låta det vara. Tacksam för svar och allt gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Maj Lite ovanligt med lackad Buster. Du får pilla upp blåsorna och titta om det är några skador på skrovet eller bara lacksläpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 28 Maj (redigerade) Tycker mig se intryckningar i skrovet. Och stora knappt synliga veck. Det är väl spacklat och målat är min gissning. Ser du samma avvikelse på andra sidan av båten eller på nåt annat ställe? Redigerad 28 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 28 Maj (redigerade) Om du tittar på skugglinjen från den jämna relingslisten, så är skugglinjen vågig. Typ 3-4 vågor. Man ser längre ned även tre stora lite mörkare avvikelser. Då är troligen sidan inte jämnt o fin - Beroende på vad du ska ha båten till, så kan det vara ett alternativ att bara åtgärda "blåsorna" och lacka i samma kulör. Båten kommer säkert att flyta oavsett. Redigerad 28 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 30 Maj (redigerade) Buster har ett väldigt tunnt gods och det är relativt vanligt att det uppstår lite vågor i skrovsidorna. Osäker på om båten är fabriksmålad. Om den är fabriksmålad, så är det förmodligen korrisions/odixationsbubblor, inte jättefarligt. Men man ska oavsett, se till att ha fräscha anoder. Däremot så kan den blåa relingen/stripen vara en bra indikator om tidigare förehavanden, då den är väldigt tunn och böjer sig väldigt lätt. Så den kan avslöja en del om båtens tidigare liv. Redigerad 30 Maj av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser