HerrDunder 17 Postad 28 Maj Hej! Jag är total novis på området så ber om ursäkt i förväg för eventuellt dumma frågor. Jag har ett Ankarspel - "Anchorlift Barracuda 900" - som i slutet på förra säsongen slutade fungera efter att ankaret hamnat "snett" vid uppdragning. Jag har ej haft möjlighet att adressera problemet förens nu. Hittade manual HÄR - https://www.seasea.se/doc/Anchorlift Manual-Svensk.pdf Solenoiden "klickar" när man trycker på upp/ned men ankarspelet rör sig inte. Därav förutsätter jag att det är en säkring som gått. I min jakt på denna skruvade jag ner solenoiden (Som generellt är i dåligt skick - se bifogad bild) - men hittade ingen säkring. Tänker jag byter båda i förebyggande syfte då skickat är dåligt. Jag har egentligen 2 frågor: Vet någon vad det är för solenoid jag skall ha, och vet någon vad det är för säkring som sitter? (Bilder nedan). Den gamla solenoiden: Är detta samma/lika som den här - https://www.axmarin.se/Solenoid-1500W-12V-4-pol?ref=gs&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgdayBhBQEiwAXhMxtvjr6H00qJpZ5BoDRmwVvjxB2VVjkuWvhFCbwiT07aKRKzDX1fq-gRoCdekQAvD_BwE ? Kan det vara detta som är säkringen till ankarspelet? Och är det en sån här säkring: https://www.mekonomen.se/bolt-on-sakring-large-100a-nelco-nelco-14956233 Stort tack på förhand för hjälp. Med vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 28 Maj Följfråga, jag hittade också en sådan här pryl gömd inne i mottorrumet. (Båten är relativt ny för mig). Jag tänker mig att detta är någon form av mottagare för fjärrkontroll till ankarspelet. Kan någon med lite skön expertis bekräfta? Och, går det att komplettera med en ny fjärrkontroll? Eller behöver jag köpa nytt "helt paket" för att få det att lira? Tack på förhand igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 28 Maj Mät spänningen båda sidor av säkringen och vid solinoiden både utan att du aktiverat och aktiverat ankarspelet med knappen. Då vet du om säkringen eller solenoiden är trasig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 28 Maj 2 timmar sedan skrev Wildeside: Mät spänningen båda sidor av säkringen och vid solinoiden både utan att du aktiverat och aktiverat ankarspelet med knappen. Då vet du om säkringen eller solenoiden är trasig. Det låter ju så uppenbart när du skriver sådär, men så smart har jag givetvis inte varit. Jag gör det och återkommer! Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 28 Maj Det bore gå att hitta en fjärr, bild på den hittar du i bruksanvisningen (googla achorlift fjärrkontroll) det finns även eftermarknadsdelar på typ ebay... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 28 Maj 2 timmar sedan skrev HerrDunder: Det låter ju så uppenbart när du skriver sådär, men så smart har jag givetvis inte varit. Jag gör det och återkommer! Tack!! Inte alltid lätt att tänka på allt, framför allt om man inte pillar o skruvar med allt man kommer i kontakt med. Jag lider av pill o skruv sjukan o det är inte alltid bra det heller.😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 2 Juni Hej! Nu fungerar ankarspelet efter att ha bytt solenoid och säkring, samt beställt 2 nya fjärrkontroll från någon obskyr återförsäljare. Får se om jag får ihop det, tack! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser