Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Nidelv 24 med en gammal Volvo Penta MD17C motor. I helgen när vi körde så la vi märke till att termometern gick upp mot det röda 2 gånger under kort tid vid olika tillfällen, vi sänkte farten och den gick ner igen.

Igår kväll när vi besökte båten ca 6h efter vi lagt till så la vi märke till att motorn fortfarande var mycket varm men tänkte inte så mycket mer på det.

Och nu när vi körde så dog motorn mitt ute till havs utan att gå igång, när vi försökte starta låg temperaturen på röd. Efter ca 40 min startade motorn. Nu blir vi bogserade till hamn. 

Vad kan det bero på? Om det är överhettning, vad ska man då göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej!

Man måste försöka komma fram till varför motorn blir överhettad:

1) Impellern lagt ner och kyler inte, måste därför bytas?
2) Oljekylare igenkleggad med bôs och snäck, och måste rengöras?
3) Värmeväxlare igenkleggad med bôs och snäck, och måste rengöras?

4) Kylkanalerna igenkleggade och måste köras med t ex systemrens?

Säkert en hel del till man kan kolla upp, men här hade jag börjat (och har gjort allt detta för min VP TMD 40B, som sitter i Nidelv 28)

Lycka till 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft samma problem som du TS och gjorde exakt de steg @Kenneth_S skrev, där felen var

1. Trasig impeller.

2. Impellerbitar som blockerade oljekylaren.

3. Termostaten var paj.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör absolut inte motorn något mer, innan felet/felen hittats.

Det blir bara onödigt dyrt, ja kanske t o m skrot.

Kolla i avgasutblåset om det kommer ut ordentligt med kylvatten. Obs bara provstarta en kort stund.

Får inte bli het fler gånger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Flera av de som svarat har nyare (om än gamla) motorer än TS.

MD17C har mig veterligen inte oljekylare som standard, men principen för felsökning är densamma. Viktigt som @Hybro skriver är att som första punkt kolla att det flödar ut vatten med avgaserna.

De flesta är dock t.o.m. sjövattenkylda så värmeväxlare kan saknas helt. Vissa hade VP:s färskvattenkylning redan från leverans och andra kan ju vara ombyggda senare med Martecs kylsats.

I det sistnämnda fallet är det en elektrisk cirkulationspump för glykolsystemet, det "interna". Denna kan ha lagt av, och då blir det varmt.

Är den sjövattenkyld kan kylkanalerna vara igensatta av "sjöbös", i synnerhet om det inte finns ett filter på sjövattensidan. Alternativt kan impellerrester ha fastnat, eller - i värsta fall - är kylkanalerna korroderade.

Bilden visar MD11C, men MD17C är samma fast med en extra cylinder. Men KAN som sagt finnas med färskvattenkylning också (samt annat backslag än på bilden):

bild.png.b381b283c6d0cedc449b5ad3406023b9.png

@Ebbalooba, om du har ett eller flera foto på motorn så kylningsvarianten syns kan det vara lättare att svara.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu att TS dock inte varit inne på MG sedan början av juni och heller inte återkommit i någon av trådarna h*n startade efter registreringen i slutet av maj.

Så vi får väl hoppas det löst sig på annat sätt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, eller så blev det en sista tur

🤨

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...