Gå till innehåll
lördag 07 september 2024
namdo

Solex behov av reparation?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har en Solex-förgasare som sitter på en Albin O21.

Har till att börja med märkt att det ibland droppar lite bensin från förgasarventilen. Lite mer oroande är att om man kör motorn i marschfart så kommer det ut lite avgasdoftande rök från ventilen. Motorn går dock bra och oljetrycksmätaren samt temperaturmätaren indikerar inga problem.

 

Finns det någon anledning att öppna upp förgasaren och vad skulle det då kunna vara som man bör byta ut eller hålla utkik efter?

 

Tack på förhand

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är "förgasarventilen" för någonting?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minutes ago, sanktanna said:

Hej.

Vad är "förgasarventilen" för någonting?

Ingemar

Syftar på luftintaget / spjället som sitter akter om förgasaren. Ventil var nog helt fel ord att använda nu när du påpekar det, enligt manualen heter det tydligen startspjäll?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer ut bensin i luftintaget så ska man kolla nålventilen och ev. byta den.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minutes ago, sanktanna said:

Om det kommer ut bensin i luftintaget så ska man kolla nålventilen och ev. byta den.

Ingemar

Tack, kan nålventilen ha att göra med att det också kommer lite rök som luktar avgas / bränt från luftintaget?

 

Bör man kanske helt undvika att köra motorn när det kommer rök ur intaget?

 

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det rök ur förgasaren är motorn sliten och förbränningsgaser går förbi kolvarna och ner i vevhuset. Droppar det bensin från förgasaren under gång, läcker flottörventilen kraftigt. Att det droppar lite när motorn är avstängd är nog ganska normalt. Man måste stänga bränslekranen när motorn inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 hours ago, Rollen said:

Kommer det rök ur förgasaren är motorn sliten och förbränningsgaser går förbi kolvarna och ner i vevhuset. Droppar det bensin från förgasaren under gång, läcker flottörventilen kraftigt.

Tack för ditt svar.
 

Innebär detta att man bör undvika att använda motorn? Den har sedan inköpet för tre år sedan alltid ”hostat” ut rök från luftintaget vid start, men först nyligen noterade jag att lite rök även kommer vid körning.

 

Dock så undrar jag om det kan vara konserveringsoljan som vi sprutar in i luftintaget på vintern som kan tänkas ligga kvar och bilda denna rök? Båten har inte haft mer än 10 gångtimmar i år.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...