Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Dunlop

Hur seriöst är detta forum?

Rekommendera Poster

Gäst Dunlop

Sä här beskrivs forumet av admin

Forum för båtfolk

Här kan du utbyta erfarenheter med båtfolk från när & fjärran. Är det något du undrar över? -Vänd dig till besökarna på bryggsnack. Någon har svaret! Och vill gärna dela med sig av sina kunskaper. 

Jag har läst många trådar i mina desperata försök att hitta lösningar på problem. Tyvärr ser det ut som att det i många trådar är väldigt mycket snack och lite verkstad. Här finns många som har åsikter om det mesta utan att tillföra något till ämnet i fråga. Det verkar som om det primära är att samla poäng för stiga i graderna. Sen ser jag ju också att det tack och lov finns en del som föröker hålla sig till ämnet och lösa problem. Mitt råd till alla däcksparkare är, har ni inget att komma med så fortsätt att sparka på däcket. Det blir mycket enklare att läsa trådarna då.

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17.gif

Instämmer till viss del, en del trådar verkar spåra ut till något annat än det var tänkt att vara från början.Man kan väll hoppas att det blir till det bättre.

MVH Anders

20.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dunlop

Du kan ju gärna registrera dig som medlem, helt gratis.

Du skrev  Vad tycker ni?

Jag tycker Maringuiden är ett mycket trevligt forum.

Visst finns det en del dösnack men också massor av matnyttigt.

Många får hjälp eller hjälp på vägen.

Man träffar andra likasinnade (båtintresserade), speciellt långa sega vintern då man inte kan åka båt.

Precis som på andra forum får man inte iblan hjälp eller hittar något användbart, oftast för att ingen kan något om det man frågat om.

Om alla trådar bara skulle behandla ren fakta skulle det bli väl tråkigt, anser jag.

En av mina största favoriter är tråden fart av Steve med selcon. Helt tokig och underbar.

Så mycket som båtägandet ökat senaste åren så borde detta forum ha en bra chans att utvecklas med hjälp av oss medlemmar.

Har träffat flera instressanta mäniskor här på forumet som jag utväxlat mail med.

Tillsammans kan vi nog få en trevlig höst och vinter här på forumet där flera skickar in bidrag på hur de renoverar sina ögonstenar.

Hoppas du stannar kvar här Dunlop

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej

Håller med Ringhede till fullo . allt behöver ju inte vara fakta. man träffar ju många nya vänner här med lite skitprat2.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dunlop

Hej Roland

Jag håller med dig om det mesta, jag har läst Steves fart och tycker som du att det är rolig läsning. Vad jag önskar är att trådarna håller sig till ämnet, den som har något att tillföra ämnet gör det, den som inte har det kan väl posta i ett mer allmänt ämne. Det blir väldigt svår läst om det finns en massa ovidkommande saker i specifika frågor och ofta har man bråttom att lösa problemen. 

Helt klart finns det plats och behov både för fakta och dösnack. Hösten och vintern är ju inte någon höjdare för oss båtägare :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dunlop

Hej Dan Banan

Vi kan ha skoj också men jag tycker att vi kan undvika skojet i trådar som behandlar problem som folk har med sina båtar/motorer. Det blir bara svårläst. Inlägg som hahahah aa omc är skit :D vad hjälper någon som har problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dunlop

Jag vet inte vem Maxrelax är men det blir säkert bra. Nu ska jag söka vidare på lösningen av mitt tiltproblem på 40 hästaren och dessutom ska jag börja förkorta mitt liv med 8 timmar/dag i morgon efter 5 veckors semester Vi kanske hörs senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrdudu Dunlop. Varför inte registrera dig och slänga ut frågan om ditt motorproblem på forumet, så kan vi andra försöka hålla oss till saken och hjälpa till? lite humor kan man väl stå ut med i allt elände också, men det är ju som sagt bra om man även behandlar problemen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med Dunlop. De gånger jag har ställt konkreta frågor så har jag fått svar, utan urspårning.

De trådar som spårar iväg brukar behandla tycke/smak elle vad har Ni för åsikt.

Bästa urspårningen på länge är Vad tycker Ni om vattenskotrar som har behandlat:

1. Fartresurser.

2. Raggningsproblem.

3. Lågflygning med jetplan.

4. Barnbidrag.

5. Pizza med olika fyllningar.

Slå det den som kan 26.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå det den som kan 26.gif

Gamlo, det kan ingen göra...fatta?!? Du e då överallt....

Mvh, Prins Eugen - den STÖÖÖÖÖÖÖRSTE!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Prins? vadådå, Eugen hette väl Stig Bergling efter namnbytet. Kan väl inte vara nåt att skryta med att vara en landsförrädare eller? /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Storfjant tycker jag passar dig bättre.:-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att det finns en hel del töntar som förmodligen samlar poäng. nedan exempel på svar jag fått på frågor:

-Nu när motorn är som ny, vilken är den absolut bästa olja jag kan ge den och varför ?

svar: Biltemas olja fungerar bra

-Hur balanserar man en propeller själv med egna verktyg ?

svar: är det inte bättre att skicka proppelern till en som kan.

-Hur konserverar man ett ankare

svar: Det är olagligt att plocka upp ankare

En jävla massa svar på en jävla massa frågor som ja aldrig har ställt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och direkt ovan ditt svar har Du tyvärr en till!

Men jag håller med dig. Svaret på ankaret var ju inte vad Du frågade efter.

Tyvärr har jag nog gjort samma sak men han återkom aldrig.

klicka här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dunlop och ni andra, välkommen i gänget,för du blir väl medlem? 8.gif

Det är jag som är maxrelax. Jag och några andra driver denna sajt. Vi försöker vara lyhörda för medlemmarnas röster. Kom gärna med tips på hur vi kan göra Sveriges största båtforum ännu bättre. Ju mer synpunkter vi får in desto bättre kan vi tillfredställa alla er som tycker detta sätt att kommunicera är ett bra supplement till båtlivet.

Vår/er önskelista är dock redan lång, men som alltid så är det majoriteten som vinner.

Hjälp oss gärna med att rapportera inlägg som ni tycker är olämpliga, det finns ett knapp för detta ändamål.

Posta gärna era synpunkter i nedanstående länk:

Klicka här

Vi har som målsättning att denna sajt skall vara seriöst rolig med högt till tak, utan att för den skull innehålla en massa påhopp och olämpligheter.

Ni som vill ha lite kul starta trådar liknade fart Vi tycker själva den är riktigt kul.

Det finns stora förutsättningar för att den som vill få ett seröst svar på en fråga skall få det. Vi har ca 300 000 besök / månad och det finns ca 12500 medlemmar & båtentusiaster här på maringuiden. Ni tillsammans utgör Sveriges näst största Båtklubb efter Kryssarklubben.

Ta vara på den expertis som finns här, och vi önskar er en riktigt skön avslutning på den båtburna båtsäsongen.

Mvh

MaxRelax | maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dunlop

Hej Max och alla andra. Jag får den uppfattningen efter att ha läst alla inlägg att det fanns ett visst fog i att ställa frågan Hur seriöst är detta forum. Ser också att det finns en oerhörd samlad kunskap här som väldigt många har stor nytta av. 

Humor är aldrig fel, men när man tagit upp båten 4-5 gånger under sommaren p.g.a problem kanske man inte är allid är så mottaglig för skämt och dumma kommentarer som svar på ens frågor. Dunlop har gjort sitt nu, jag har reggat under ett mer passande namn  så vi ses säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrdu Prinsen. Försök att hålla dig till tråden nu även om det kliar i dina små tangentfingrar.

Det var inte jag som skrev kommentaren om att samla poäng, däremot tycker jag att dina inslag där Du alltid måste racka ner på folk som inte tycker som Du och dessutom kalla folk för Seglo, Gamlo, Räddhare med mera är ganska onödiga.

Det tyder på att Du har nytta av dina Smileys i alla fall.

(Tycker att Du kan börja med att kolla så Du har stavat ditt egna namn rätt. Andeas)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dunlop!

Jag kan hålla med om att det finns som du kallar det däcksparkare som bara gör korta ointressanta inlägg. Men kunskapsbanken är otroligt stor här på maringuiden och ställer man en fråga så får man allt som oftast bra svar. Det finns och kommer alltid att finnas rötägg som bara vill synas vi har haft det förr här på maringuiden men de tröttnar till slut och försvinner. Vill man ha seriösa svar så får man tyvärr ibland sålla bland svaren. Det finns flera som har haft som önskemål att trådskaparen skall kunna plocka bort svar som är orelevanta men som Max relax har svarat så krävs det en majoritet för att det skall kunna genomföras.

Ha en bra dag

Tack för mig

Riwallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Jo, verkar ibland som om självförtroendet är större än kunskaperna på de som svarar med tips och trix.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt underbart med lite blaj mellan raderna ...annars blir det inte så  mycke trevligt att läsa26.gif..

-Men , dom knepigaste/ointressanta svar man kan få se är:

Ee jo e en polare till mig tror jag gjorde så fast jag har ingen erfarenhet själv men det värkar kanske eller hyfsat ...osv        FAST man eftersöker ett gediget svar där erfarenhet och en gnutta kundskap får dominera !!

( men å andra sidan..vem har sakt att båtfolk skulle vara 

bäst på allt,  räcker långt  att bara vara jävligt trevlig till sjöss och i land )

14.gif14.gif14.gif14.gif14.gif14.gif14.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det förekommer lite skitsnack, surr och annat dravel som är lite off-topic. Själv tycker jag inte det är så störande att det är värt att göra för stor affär av. Jag tror faktisk Bryggsnack är reletivt sett förskonat jämfört med andra forum.

I de flest fallen är gensvaren positiva och det är bara kul att se att folk engagerar sig. Man får göra en egen utvärdering av svaren och slutligen bestämma sig för en åtgärd (om man nu hade något problem man sökte lösning på).

Att bara förvänta sig svar från andra än däcksparkare och bara få verkstadssvar tror jag är lite för mycket. Hade det varit så att man betalat en slant för upplysningarna hade jag haft bättre förståelse, men nu är det bara en form av gratiskonsultation det handlar om. Då får man tåla lite, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...