EnAlbin25 13 Postad 27 Maj (redigerade) Hej! Jag har en Albin 25 med en Volvo Penta MD17C. Den har tändningslås med läge för start, men start görs istället med en startknapp (så startläget på tändningslåset används aldrig). Efter vintern när jag skulle provstarta så hände ingenting när jag vrider om nyckeln och trycker på knappen. Inte ett ljud. Efter att ha läst lite här på forumet så började jag felsöka. Jag har spänning i ledningen fram till tändningslåset, men ingen spänning ut. köpte nytt tändningslås, kopplade in. Inget händer. Fortfarande ingen spänning ut… När vi håller på och felsöker lite så plötsligt börjar det pipa (som båten alltid gjort efter att man vridit om tändningen men innan man startat motorn). Jag testar att trycka på startknappen, och motorn går igång. När jag mäter så är det spänning ut från tändningslåset, förstås. Vad kan det vara för fel? Är det kortslutning i någon sladd efter tändningslåset, och nu har kortslutningen plötsligen försvunnit? lite ytterligare info: - förra sommaren hände detta en gång. Jag skruvade loss batteriet för att testa det, och när jag satte tillbaka batteriet så fungerade allt. Jag trodde det var något fel i kontakten med batteriet som nu hade löst sig, och ansåg att felet var åtgärdat. - förra sommaren någon gång så började det hända att efter att jag stängt av motorn med pinnen som man drar ut så började det INTE pipa. (När jag har tändningen på men motorn inte är igång så ska det pipa.) Så här i efterhand tänker jag att detta är kopplat till mitt nuvarande problem. några idéer på hur jag bör gå vidare? Redigerad 27 Maj av EnAlbin25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 594 Postad 27 Maj (redigerade) 36 minuter sedan skrev EnAlbin25: Vad kan det vara för fel? Är det kortslutning i någon sladd efter tändningslåset, och nu har kortslutningen plötsligen försvunnit? Kortslutning kan du utesluta, för om det blir kortslutning skulle det gå så mycket ström att kabeln fram till där kortslutningen är nästan omedelbart börjar brinna. I bästa fall går en säkring tidigt i kedjan. Däremot kan du (och har troligen) okontakt/glappkontakt. 36 minuter sedan skrev EnAlbin25: köpte nytt tändningslås, kopplade in. Inget händer. Fortfarande ingen spänning ut… Frågan är om du har spänning in när du inte har någon ut. Och framförallt - mot vad/vilken punkt mäter du, dvs vilken är din nollreferens/minus ? Det kan ju lika gärna vara minusanslutningen som inte har bra kontakt. Alltifrån batteriet till panelen. 36 minuter sedan skrev EnAlbin25: förra sommaren hände detta en gång. Jag skruvade loss batteriet för att testa det, och när jag satte tillbaka batteriet så fungerade allt. Jag trodde det var något fel i kontakten med batteriet som nu hade löst sig, och ansåg att felet var åtgärdat. Att bara lossa en kontakt och sätta dit igen kan visserligen tillfälligt få saker att fungera. Men man skall inte tolka det som "åtgärdat" utan mer som en hint att det kan ha något med felet att göra. På en A25 sitter ju motorbatteriet (eller har du bara ett för allting ?) i utrymmet under förarplatsen. Ett utrymme som i de flesta A25 jag sett kan innehålla en hel del olika kablar lite härs och tvärs. Ofta måttligt fastsatta och strukturerade.... Om man lossar batterikabelskorna på batteriet är sannolikheten därför stor att man ruckar något annat. I synnerhet som dessa (i alla fall i original) inte hade mycket till jord/plusplint utan batterikabelskorna utgör kopplingsplintar. Inte sällan med 4-5 olika kablar inkopplade på varje kabelsko. När felet inträffar igen - mät spänningar på olika ställen utan att röra något kablage. Använd batteriminuspolen som referens för instrumentet, och mät även de (oftast) svarta minuskablarnas potential i sin andra ände. Är det okontakt på dem kommer du troligen ha flera volt istället för 0V. Dyker det inte upp igen så gå över anslutningskablarna från batteri till panel, även minuskablarna. Sådana som ser snygga ut är oftast ok. Dra lite försiktigt i dem för att se att de verkligen sitter fastklämda ordentligt i kabelskon. Och glöm inte snurra på/kolla säkringarna. Är det inte bytt sitter porslinssäkringar som ju är kända för att kunna glappa. Redigerad 27 Maj av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Maj (redigerade) Min svåger ringde mig i lördags. Han hade då ett exakt likadant problem dom du beskriver, fast i en annan typ av båt. Det visade sig att batterikabelskon som också kallas för "polsko" på startbatteriets plussida hade halvdålig kontakt, ibland lyste kontrollampor etc, men då han skulle starta slocknade allting. Efter mer noggrann undersökning så gick det inte att dra åt skruven på kabelskon mer än vad den redan var dragen. varvid byte av kabelsko/polsko gjordes på plussidan, hipp hurra i några timmar, naturligtvis fanns det ju samma problem på minussidan, eftersom där satt samma typ av kabelsko, eller polsko. Att notera är också att batteripoerna har olika diameter, om man nu har de gamla traditionella polterminalerna på sitt batteri, likaså är har ju då polskorna olika storlek på sina hål, ja alltså batterikabelskorna för att nu inte hamna i en sexistisk diskussion... 😝 Det gäller ju att bétona rätt. Så kolla att rätt polsko sitter på rätt pol, att det inte finns en massa oxid i den anslutningen och att dom är ordentligt fastdragna. Det är säkert någon som vill rekommendera att man smörjer in polerna med polfett eller vaselin. Skyllermark-Sutars produkter är omdiskuterade här, säga vad man vill, men deras polskor är väldigt bra, om än litet dyra kanske. Sedan hade jag likartat problem, då var det i huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren, som var glappig så den byttes ut, det blev bättre, och motorn kunde startas efter sjösättningen, för att sedan vara spänningslös igen, och nu jag misstänker att det är problem med minusanslutningen i motorblocket. Jag hann inte felsöka det eftersom jag då fick prata med svågern i telefon istället... Redigerad 27 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 27 Maj 2 timmar sedan skrev IngemarE: Kortslutning kan du utesluta, för om det blir kortslutning skulle det gå så mycket ström att kabeln fram till där kortslutningen är nästan omedelbart börjar brinna. I bästa fall går en säkring tidigt i kedjan. Däremot kan du (och har troligen) okontakt/glappkontakt. Tack! jag har använt startbatteriets minuspol som jord när jag har gjort mätningarna. Jag har mätt spänningen in i tändningslåset genom att dra loss kabelskon från tändningslåset och mäta på kabelskon. Där är det spänning. Sedan har jag kopplat ihop kabelskon med tändningslåset. Därefter har jag (med och utan omvriden nyckel) mätt spänningen på utgående stift, med och utan kablar inkopplade. Det har alltid gett 0V (eller 0,01V), förutom när det började pipa och allt funkade igen. ska jag misstänka att det är kopplingen in i tändningslåset som är problemet då? Alltså att det inte blir kontakt mellan kabelskon och stiftet in i tändningslåset? I övrigt stämmer din beskrivning av A25 in precis på min båt! startbatteri och hushållsbatterier under förarbänken, mängder med sladdar varav en del sitter snyggt och andra hänger lite lösare, många kablar fästa ihop på sina ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 27 Maj 2 timmar sedan skrev IngemarE: När felet inträffar igen - mät spänningar på olika ställen utan att röra något kablage. Använd batteriminuspolen som referens för instrumentet, och mät även de (oftast) svarta minuskablarnas potential i sin andra ände. Är det okontakt på dem kommer du troligen ha flera volt istället för 0V. Dyker det inte upp igen så gå över anslutningskablarna från batteri till panel, även minuskablarna. Sådana som ser snygga ut är oftast ok. Dra lite försiktigt i dem för att se att de verkligen sitter fastklämda ordentligt i kabelskon. Och glöm inte snurra på/kolla säkringarna. Är det inte bytt sitter porslinssäkringar som ju är kända för att kunna glappa. Tack! Ska särskilt kolla hur kabelskon för ingående spänning till tändningslåset sitter, att det sitter fäst ordentligt. ska läsa på om hur man kollar säkringar (för att se att de inte glappar), eller räcker det med att snurra lite på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 594 Postad 27 Maj (redigerade) Börja med att kontrollera spänningen på "IN" på tändningslåset med kabeln ansluten. För du är säker på att det verkligen är rätt ställe den är ansluten på (ibland märkt med KL30, dvs batteri-plus) ? Men det är osannolikt med samma fel på två olika tändningslås, så frågan är hur kabeln/kabelskon med matande plus är. Det är nog där du skall börja. Dvs säkerställa att det verkligen kommer plusspänning här. Tänk också på att instrumentet belastar mätobjektet i princip inte alls. Så om du lossar (matande) kabeln ur tändningslåset och mäter som du gjort, så kan det även trots en våldsam okontakt, ja nästan ett avbrott på vägen, ändå visa full spänning på instrumentet. Så mät alltid med kablarna anslutna så långt det går, brukar gå att peta in mätpinnen mot kabelskoblecket även med kabelskon ansluten. Inte otroligt att denna spänningsmatning kommer via någon säkring, som kan vara glapp. Gamla porslinssäkringar som glappar brukar man kunna åtgärda ett tag genom att snurra på dem och/eller spänna upp ändkontakterna. I alla fall tillfälligt. Lite kontaktfett kan också hjälpa, eller kontaktspray (INTE 5-56, det är "bara" en rostlösning/lösningsmedelspray). Men långsiktigt är det ofta bättre att byta till flatstiftsäkringar. Redigerad 27 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 27 Maj 25 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Så kolla att rätt polsko sitter på rätt pol, att det inte finns en massa oxid i den anslutningen och att dom är ordentligt fastdragna. Det är säkert någon som vill rekommendera att man smörjer in polerna med polfett eller vaselin. Tack! Batterikabelskorna sitter på rätt poler. Hushållselen fungerar hela tiden (om de huvudströmbrytarna är påslagna). Jag har mätt spänningen både på batteriet och på själva batterikabelskorna, och alltid fått rätt spänning där. Kan det ändå vara värt att smörja polerna, eller visar de mätningarna att allt är som det ska? När startlåset inte fungerade så gick det bra att starta motorn genom att ta en skruvmejsel och leda spänning från plus-kabeln vid startmotorn till kopplingen från tändningslåset, vilket jag också tycker antyder att det inte är batterierna och de kopplingarna som är problemet. Tänker jag rätt så? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 27 Maj 4 minuter sedan skrev IngemarE: Börja med att kontrollera spänningen på "IN" på tändningslåset med kabeln ansluten. För du är säker på att det verkligen är rätt ställe den är ansluten på (ibland märkt med KL30, dvs batteri-plus) ? Men det är osannolikt med samma fel på två olika tändningslås, så frågan är hur kabeln/kabelskon med matande plus är. Det är nog där du skall börja. Dvs säkerställa att det verkligen kommer plusspänning här. Tänk också på att instrumentet belastar mätobjektet i princip inte alls. Så om du lossar (matande) kabeln ur tändningslåset och mäter som du gjort, så kan det även trots en våldsam okontakt, ja nästan ett avbrott på vägen, ändå visa full spänning på instrumentet. Så mät alltid med kablarna anslutna så långt det går, brukar gå att peta in mätpinnen mot kabelskoblecket även med kabelskon ansluten. Inte otroligt att denna spänningsmatning kommer via någon säkring, som kan vara glapp. Gamla porslinssäkringar som glappar brukar man kunna åtgärda ett tag genom att snurra på dem och/eller spänna upp ändkontakterna. I alla fall tillfälligt. Lite kontaktfett kan också hjälpa, eller kontaktspray (INTE 5-56, det är "bara" en rostlösning/lösningsmedelspray). Men långsiktigt är det ofta bättre att byta till flatstiftsäkringar. Tack! Kablarna in och ut från tändningslåset sitter på rätt stift, det har jag dubbelkollat. Anledningen till att jag mätt inspänningen med kabelskon lossad från tändningslåset var att det sitter ett plastskydd/gummiskydd över kabelskon. Jag ska prova att mäta på kabelskon eller ingående stift med tändningslåset inkopplat! Jag är helt ny på att felsöka el, så tack för info om spänning med och utan tändningslås inkopplat. Om det nu visar sig att det inte går att mäta någon spänning på ingående stift när kabel är inkopplad, så är det alltså okontakt någonstans mellan pluspolen och stiftet, har jag förstått det rätt? Tack än en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 594 Postad 27 Maj 32 minuter sedan skrev EnAlbin25: Om det nu visar sig att det inte går att mäta någon spänning på ingående stift när kabel är inkopplad, så är det alltså okontakt någonstans mellan pluspolen och stiftet, har jag förstått det rätt? Yes ! Men ha nyckeln omvriden när du kollar, för att få lite belastning på matningen. Beteendet som du beskrev som "kortslutning" är inte helt fel tänkt då det beter sig sig likadant när du mäter - något lastar ner spänningen. Men med den skillnaden att medan kortslutningen är en mycket stor last med (teoretiskt) oändlig ström som sänker matningen, så behövs inte mycket last alls (dvs normala lasten räcker) för att sänka den om det är en okontakt på vägen mellan pluspol och tändningslås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 27 Maj Tack! Återkommer när jag testat & berättar hur det gick! (Men som du skrev så kanske det fortsätter funka ett tag utan att jag gör något alls.) Ska hur som helst se över kopplingarna och se att allt verkar sitta som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 27 Maj Vi hade samma bekymmer i liknande båt. Absolut dödstyst då man vred om nyckeln trots 100% nyladdade batterier. Det var oxid i huvudsäkringen som satt mitt på motorn. Rengöring med lämplig spray. Sedan var det bara att köra. Lycka till med din felsökning. // Mats W 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 31 Maj Felet har inte uppstått igen. MEN nu har jag sett över kablarna från pluspolen till tändningslåset, och när jag skulle känna efter på anslutningarna till säkringen som sitter mellan startmotorn och tändningslåset så gick en av kabelskorna av! Nu har jag bytt till en ny kabelsko, hoppas allt allt fungerar hela sommaren! Stort tack till er som svarat, och särskilt tack till IngemarE som hjälpt till och guidat! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 3 Juni Alltid kul att hitta ett klart fel. Hoppas det håller nu? På min Flipper 850 fick instrumenten total-spel mitt ute på fjärden i hård sjö. Visade sig vara ett stift som var på väg att gå av inne i kabelhärvan bakom instrumentpanelen. Tog ett tag innan vi hittade det felet. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EnAlbin25 13 Postad 9 Juni 2024-06-03 vid 11:09 skrev Wergis: Alltid kul att hitta ett klart fel. Hoppas det håller nu? På min Flipper 850 fick instrumenten total-spel mitt ute på fjärden i hård sjö. Visade sig vara ett stift som var på väg att gå av inne i kabelhärvan bakom instrumentpanelen. Tog ett tag innan vi hittade det felet. // Mats W Det verkar som att det håller! Mitt nästa projekt blir att åtgärda ett dieselläckage. Efter att det är klart har jag tänkt se över mätarna! Bränslemätaren står och slår runt max-läget, oavsett hur mycket som är i tanken. Varvmätaren funkar aldrig när jag precis startat motorn, men kommer igång efter en stunds körning (10-30 min oftast, endast någon gång tog det längre tid). Djupmätaren/ekolodet, som är installerad senare och av lite modernare digital typ (jämfört med varvräknaren och bränslemätaren, som är original) har fungerat tills i år, nu fungerar bara fartmätaren/loggen. Ska se över alla koppling där, hoppas det ger något! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser