Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonaslatt

Vad är fel på mitt släp.?

Rekommendera Poster

Jag köpte en båt som jag renoverade som stod på ett släp. 

Och släpet är svin stabilt på vägen för att va ett 30 släp. 

 

Men varje gång jag ska upp med båten är det problem. Först måste hela släpet va under vatten. Annars är det omöjligt att få upp den. Troligen för båten inte glider så bra. ( behöver nog byta ut lite hjul. Och även montera hjul där det saknas. Men problem är egentligen att börjar man vincha in båten så måste hela båten ligga spik rakt när du börjar vincha. Den drar sig inte rätt själv. Och är det lite lite vågor så är det svårt att hålla båten spikrakt. 

 

Jag är rätt ny med sånt här. 

Vad är det som saknas på mitt släp egentligen som skulle göra att båten drar sig rätt när man vinschar. 

 

 

Screenshot_20240526_204055_Gallery.jpg

Screenshot_20240526_204050_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kolla på bilderna...du ska väl ha ett sån där skena med flera hjul på sidan kanske?

och fler i mitten?

1896164842_Namnls.jpg.42bb597ff74640918adc22fceb5b45aa.jpg

501409516_Namnls.jpg.e8eadc4137b73a50dfab8007ca9601b0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har  aldrig haft en båt med trailer men hade jag haft det hade jag monterat fler hjul och tänkt på att placera dom på ställen där det är förstärkt på insidan av skrovet så det inte blir missformat av tyngden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går det att flytta hela hjulaxeln framåt så att du slipper att dränka den och hjulen?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zaphir:

har  aldrig haft en båt med trailer men hade jag haft det hade jag monterat fler hjul och tänkt på att placera dom på ställen där det är förstärkt på insidan av skrovet så det inte blir missformat av tyngden.

Båtens tyngd skall tas upp av kölrullarna. Sidorullar/-hjul är till för att balansera båten.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag ska flytta fram axeln. Aldrig tänkt på det. Den väger bly i fram så därför kan det va smidigt att flytta fram den. 

 

Jag har hjul under och på sidorna. 

Är de på sidorna fel? Sätta de på sidan av båten blir väl fel? 

Screenshot_20240527_190811_Gallery.jpg

Screenshot_20240527_190800_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju bara sidostödshjul längst bak. Då finns det inget som styr in båten utan den kan svänga fritt vid upptagning. Om du kompletterar med sidostödhjul i höjd med mellersta kölrullen så borde båten ha lättare att komma rätt på kärran.

 

De sidostödhjul du har verkar ha hårt gummi. Om du väljer hjul som pumpas till de främre stöden så blir det lite mjukare och inte lika kinkigt om båten ligger lite hårdare på dem (kräver inte lika exakt injustering).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Du har ju bara sidostödshjul längst bak. Då finns det inget som styr in båten utan den kan svänga fritt vid upptagning. Om du kompletterar med sidostödhjul i höjd med mellersta kölrullen så borde båten ha lättare att komma rätt på kärran.

 

De sidostödhjul du har verkar ha hårt gummi. Om du väljer hjul som pumpas till de främre stöden så blir det lite mjukare och inte lika kinkigt om båten ligger lite hårdare på dem (kräver inte lika exakt injustering).

Hur menar du att de extra sidostödhjulen?  Ska de va " under" som hjulen ibak.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jonaslatt:

Hur menar du att de extra sidostödhjulen?  Ska de va " under" som hjulen ibak.? 

Du har ett sidostödhjul mot båtbotten på varje sida längst bak. Jag menar två till liknande (ev med pumpade hjul istället för hårdgummiklädda) lite längre fram på kärrans sidobalk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-27 vid 23:58 skrev Lintott:

Du har ett sidostödhjul mot båtbotten på varje sida längst bak. Jag menar två till liknande (ev med pumpade hjul istället för hårdgummiklädda) lite längre fram på kärrans sidobalk.

Tack för tipset. Ska införskaffa detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...