freddenacka 2 Postad 26 Maj , 2024 Hej Jag har en windy 26 med ett stort eftermonterat trimplan längst bak. Den har en Nanni n4.80 turbodiesel. Trimplanet är skadat av vatteninträngning så kommer behöva göra ett nytt eller ta bort det i vinter. Jag är inte expert men mistänker att den ska lyfta aktern lite vid halvplanande fart. När jag jämför med andra tycker jag den sitter väl lågt. Gör detta trimplan nån nytta eller bör jag bara ta bort det? Tanken är att såga bort det innan jag tar upp båten i höst för att jämföra. Båten gör nästan 13 knop men jag kör sällan mer än 6-7. Optimalt vore om den går effektivt i 10 knop om man har brottom. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 27 Maj , 2024 Trimplanet gör absolut nytta och det ser helt rätt ut, som en förlängning på den platta delen av aktern. Däremot ser det lite smalare ut än de som brukar byggas på i mina trakter, jag bifogar en bild på en Nidelv 26 med ett liknande trimplan men detta är bredare och inte lika långt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 2 Postad 27 Maj , 2024 Tack Makro! Då bygger jag nog en liknade men lite bredare så den följer båtens linjer lite bättre. Är det en fördel med att behålla längden? Misstänker den är ca 15cm under vattenytan nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 27 Maj , 2024 Jag har inga djupare kunskaper i hydrodynamik men om du breddar så borde du inte behöva göra den så lång som den är idag, den på Nidelven är ju bra mycket kortare och jag lutar mig bara åt det jag har sett på andra båtar och som verkar funka. Men hade det varit ett måste med trimplan så hade konstruktören satt dit ett från början. Gör något mitt emellan och det bör ju ligga i samma plan som båtens botten så att du inte får för dig att sätt trimplanet högre upp, hur det ligger i förhållande till vattenytan när båten ligger still har ingen betydelse Se hur djupt mina trimplan sitter 🙂 Det kanske är någon annan här som gjort ett liknande ingrepp och som kan tipsa för övrigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 27 Maj , 2024 16 minuter sedan skrev Makro: Jag har inga djupare kunskaper i hydrodynamik men om du breddar så borde du inte behöva göra den så lång som den är idag, den på Nidelven är ju bra mycket kortare och jag lutar mig bara åt det jag har sett på andra båtar och som verkar funka. Men hade det varit ett måste med trimplan så hade konstruktören satt dit ett från början. Gör något mitt emellan och det bör ju ligga i samma plan som båtens botten så att du inte får för dig att sätt trimplanet högre upp, hur det ligger i förhållande till vattenytan när båten ligger still har ingen betydelse Se hur djupt mina trimplan sitter 🙂 Det kanske är någon annan här som gjort ett liknande ingrepp och som kan tipsa för övrigt? 16 minuter sedan skrev Makro: Gör något mitt emellan och det bör ju ligga i samma plan som båtens botten så att du inte får för dig att sätt trimplanet högre upp, hur det ligger i förhållande till vattenytan när båten ligger still har ingen betydelse En del med trimplan i samma nivå som vattenytan blir väldigt irriterade om dom försöker sova i båten .Det låter ganska så mycket när trimplanet slår mot vattenytan.Det är förmodligen orsaken till att ditt trimplan sitter under vattenytan.Tidigare ägare visste nog vad han gjorde ,men som Makro säger korta det och bredda det .Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 28 Maj , 2024 Trimplanet ska ju bilda en förlängning på botten, sätter man det vid vattenytan blir det ju ett steg och en del av nyttan går förlorad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 28 Maj , 2024 Har sett och funderat på att bygga en förlängning av skrovet som fungerar som badbrygga, med förhoppning av att kombinera nytta med nöje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 2 Postad 28 Maj , 2024 Jag testar i höst med och utan bärplan. Bår den bättre med bärplan bygger jag en bredare men kortare i vinter. Visar det sig att den behövde va lika lång som nu fäster jag gångjärn och ett justerbart trimplan i aluminium eller rostfritt så de får samma längd som idag. Då kan jag trima till rätt vinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 28 Maj , 2024 Gör ett hybridtrim med ett bärplan på kanske 15 cm ut från aktern och ungefär lika brett som det på Nidelven och längst bak på kanten plastar du fast flera rostfria skruvar, m8 eller m10 kanske som pekar rakt akterut. Här ska också finnas en plan lodrätt yta på ett par tre cm som går från bärplanets yta och uppåt. På denna yta sätter du sen en rostfri plåt som är 4-6 cm hög och lika bred som bärplanet och som har slitsar för att kunna justeras i höjdled som en interceptor och denna skruvas fast med vanliga eller vingmuttrar i de fastplastade skruvarna. Sen är det bara att köra och justera tills perfekt gångläge uppnås. Kika i den bifogade artikeln. Båtmagasinet mars 23.docx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 2 Postad 28 Maj , 2024 Välidgt intresant förslag jag gör gärna något sådant i vinter. Gjuter men en sån här sak enklast och laminerar epoxy? Kanske går att göra nån form av plywod och waxa så den släpper från lamineringen sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser