Karljohansson 8 Postad 26 Maj Jag går i tankarna att köpa segelbåt, men funderar att också hyra ut den några veckor per år för att delfinansiera inköpet. Någon som gjort detta? Hur har ni jobbat för att kontrollera att man inte gått på grund? känner det och ev. propeller/roder är det som kan gå sönder som man inte direkt kan se. Hur har ni undersökt detta? Man skulle ju kunna lyfta eller kanske kunna dyka ned och kolla? tips input tas emot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 26 Maj Har haft liknade tankar och en krocksensor kombinerad med GPS tracker skulle kunna vara en trygghet för den som hyr ut. Finns tydligen GPS tracker i vissa hyrbilar där det tydligt framgår i avtalet att bilen är utrustad med en sådan. Så borde väl kunna fungera även på en båt. Men en tracker kan ju sluta fungera av olika skäl och då vet man inte vad som har hänt. Särskild försäkring för uthyrning bör man ha. Skador som uppmärksammas vid återlämning av båten borde regleras genom hyresavtal och eventuellt i kombination med försäkring. Skador som uppstått vilka inte upptäcks när båten lämnas tillbaka får man väl acceptera och reparera själv. En viss förslitning blir det troligen genom uthyrning vilket inkomsten från uthyrningen bör kompensera för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj Det finns vibrationssensorer, g-kraftssensorer och gps-spårsändare till flera av de larm som finns på marknaden. Sensorer för temperatur, spänning, lutning, vattennivå, mm. kan också finnas. Vissa larm kan även ta in nätverk som tex. NMEA, Det är nog bara fantasin och kostnaden som begränsar vad som är möjligt att övervaka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 26 Maj Fint med alla sensorer, spårsändare m.m. sen är det problematiken att hitta och bevisa att hyrestagaren orsakat skadan och få eventuell hyrestagare att betala. Undrar hur långt eventuella bevis från sensorer o spårsändare håller och vad åldersavdraget blir i en eventuell rättegång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev Wildeside: Undrar hur långt eventuella bevis från sensorer o spårsändare håller och vad åldersavdraget blir i en eventuell rättegång De flesta människor är trots allt ärliga och för de som kanske inte är helt ärliga så räcker det nog att de vet att båten har sensorer för att de ska tala om vad som hänt om något har hänt. De flesta grundkänningar och landkänningar ger ju dessutom bara mindre skador, typ repor, så det viktiga är väl egentligen att ha koll på om någon gått på så kraftigt att man kan förvänta sig några allvarliga skador. Någon repa på skrovet, ett hack i förem och ökat slitage invändigt får man nog räkna med om man hyr ut. Det är alltid lite större risk att något går fel när man är ovan vid båten. Redigerad 26 Maj av Mackey Justerat lite i texten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 26 Maj Och större skador regleras av försäkringen, som påpekats ovan av @per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 28 Maj ja för min del är det större skador man inte vill missa typ köra in i grund i låt säga 3 knop plus (eller när börjar det bli skador att prata om), men kölen ändå inte gått sönder och kölbultarna intakta, men det kanske är rätt osannolikt? smårepor och så får väl ingå i "kalkylen" Har dykercert så man skulle ju kunna köpa en sån mini tub för 5 minuter dykning och bara kolla under båten rätt enkelt som en möjlighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj Det är ju bra att slippa dyka efter varje uthyrning så något larm med g-kraftsgivare är ju bra att ha. Ett alternativ till tub är en kompressor med slang. Då kan man även skrubba båtbotten vid behov. Inget jag rekommenderar till de som inte har dykcert, finns flera möjligheter att skada sig om man gör fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser