Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Rekommendera Poster

Hej , 

Ge mig ett gott råd . 

Tänker köpa en handhållen VHF. Kommer troligen inte användas mycket men vill ha " för säkerhets skull " 

Vad skall jag köpa , jämför Cobra eller ICOM med ungefär samma funktioner . 

Är prisskillnaden ok , man får vad man betalar för även här , eller ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog skicka en varning för cobra. Vi är flera i bekantskapen som haft cobra. Maken till många reklamationer. Ingen fungerat bra. Min har varit på verkstaden tre eller fyra gånger. Jag tröttnade och köpte en från icom för några år sedan. Fungerar utmärkt. Nu köptes nog alla cobrorna inom loppet av ett år, två eller tre och det är nog typ 5-7 år sedan. Kan ju mycket möjligt rättat till kvaliteten så.... 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Cobra HH600. Inga problem med den för min del, förutom att jag inte hittar var jag lagt den... :D

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-24 vid 16:45 skrev raol:

Har en Cobra HH600. Inga problem med den för min del, förutom att jag inte hittar var jag lagt den... :D

 

Undra om det inte är cobras fel att du tappat bort den....

Jag hittade min idag, det är hh500 som både jag och vänner haft, samt en som hade fast monterad, men den var äldre än de handhållna. 

Men alla strulade. Skönt om de fixat kvaliten, för i övrigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev M__G:

Undra om det inte är cobras fel att du tappat bort den....

Jag hittade min idag, det är hh500 som både jag och vänner haft, samt en som hade fast monterad, men den var äldre än de handhållna. 

Men alla strulade. Skönt om de fixat kvaliten, för i övrigt 

Problemet är nog att den är handhållen. Lätt att tappa bort om den inte sitter fast i båten! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-24 vid 14:28 skrev Lennartlilian:

- - -

Vad skall jag köpa , jämför Cobra eller ICOM med ungefär samma funktioner . 

Är prisskillnaden ok , man får vad man betalar för även här , eller ? 

Jag känner inte till Cobras ursprung men ICOM är en gammal "radiotillverkare".

ICOM har en historik av att tillverka bl.a. apparater för radioamatörer (de där som höll på med morse förr i tiden).

 

Jag köpte en handhållen ICOM-VHF i mitten av 80-talet. Det var med dagens begrepp formatet "tegelsten". Valet berodde på att den hade väldigt låg strömförbrukning så det fungerade även med den laddning jag hade från en dynastart på motorn. Kvalitén på sändare/mottagare var utmärkta. Vid ett tillfälle låg jag vid Bomarsund på östsidan av Åland och hade kontakt med Stockholm Radio (masttoppsantenn på 10 m höjd). Nackdelen var dåtiden NiCa-batterier som inte hade (har - jag har kvar apparaten och den fungerar fortfarande) lika högt energiinnehåll som dagens apparater.

 

För ca 15 år sedan köpte jag en Cobra. Mest på grund av dess nätta format (en enkel modell utan GPS o liknande finesser). Den har inte lika bra sändar/mottagarkvalitét som min gamla ICOM. På Cobran har gummiantennen redan vissnat och tappat det mesta av sin gummiklädsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte på ALiexpress för 375 kr, har funkat i 2 år nu. Men jag behövde programmera in rätt kanaler själv (tog 30 minuter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Cobra Hh 150, brusig och högtalaren är dålig men fungerar.

 

Köptes för den va absolut billigast och väldigt sällan jag använder, bara för säkerhet vid längre överfarter. 

 

Om icom hade haft bättre högtalare och tar bort störningar så hade jag nog lagt lite mer pengar. Dock svårt att veta i förväg.om inte en bekant el liknande har en. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det bara som en säkerhetsdetalj, jämförbar med flytväst eller brandsläckare. Ska jag lyssna på eller prata i radion i vanliga situationer använder jag den stationära i båten. Bättre räckvidd, bättre ljud, inget batteri att behöva ladda då och då.


Som nödredskap behöver den bara erbjuda hjälplig kommunikation med närmaste omgivningen och sjöräddningens kustradiostationer, och det klarar en enkel handhållen.

Jag skulle inte välja en sån som primär VHF-radio i en båt, om det inte handlar om en mycket liten båt, utan rimlig möjlighet att installera en stationär VHF-radio.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en äldre Cobra, ingen vidare ljudkvalitet, men jag har kompletterat den med en monofon (kombinerad högtalare och mikrofon) då blir det bättre. Som redan påpekats har "Musse Pigg-pinnen" alltså antennen gått av även för mig, materialet åldrades och sprack till slut, jag har lagat den med svart smältlim och dragit på en krympslang, inte så snyggt men det funkar.

Jag är varken nöjd eller missnöjd direkt.

För flera år sedan hade jag en Icom, men där lade de laddningsbara batterierna av efter bara tre-fyra år. Med min Cobra skickades det med en alternativ batterihållare avsedd för vanliga "oladdningsbara" torrbatterier... utifall att...

 

Men om det blir en ny handhållen radio för mig i någon framtid blir det nog en annan, kanske en Icom, kanske en Yaesu kanske en...... beroende på hur det då ser ut på marknaden. Men Cobra har ju sålt in sig till båttillbehörskedjorna och kommer regelbundet ut med nya modeller så dom kanske inte blir billigare men istället bättre... vem vet?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...