Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Min vän ärvde en väldigt fin träsnipa av sin farfar. Det är hans farfar som har byggt båten. Det sitter en Sabb G11A, äldre modell. Tyvärr så gick hans farfar bort innan han kunde lära ut honom hur motorn fungerar. Jag kan lite om motorer, men är nybörjare kring båtmotorer och just Sabb.

 

Vi har lyckats starta motorn med vev någon gång, men den är svårstartad. Har ni något tips på att förbättra starten? Min vän pappa var inte mycket på den båten, men säger att det är bara veva på fort som fan så går den igång tillslut.

 

Vi tänkte byta olja på den men vad är bäst att använda? Instruktionsboken säger SAE 20, men jag hittar inte någon för dieselmotorer.

 

På ett videoklipp så såg vi att någon la i nåt i en mutter. Vi skruvade bort muttern och den var helt tom. Se bild 2. Vad är det som ska vara där och är det nödvändigt att använda?

 

Tillsist, ovan motorn så sitter det någon form av stift, där det går en kabel till. Är det glödstift/tändstift? Hur vet man om den är kass?

20240519_142159.jpg

20240519_133539.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ang. att starta motorn så antar jag att spaken med svarta runda handtaget på är en sk. dekompressionsspak som gör att man släpper på komressionen så att det går lättare att veva runt motorn.

När du väl fått bra snurr på motorn så släpper du tillbaka spaken så att kompressionen kommer tilbaka och motorn får en chans att starta.

 

Glödstisftet ser ju deffinitivt inte bra ut, själva stiftet som ska glöda saknas helt.

 

Dom ser ju normalt ut något liknande det här:

image.png.49afa1db70094235573a6540ff5d5ac1.png

 

Edit.

 

Jag läste inte riktigt och missförstod din bild, det du håller i är ju hållare för sk. startcigarett/zundfix.

 

Alltså denna del:

https://mkmarin.se/produkt/startsigarettholder/1849

image.png.902207a874fe04c6588f9d9f0f16af6d.png

 

I det stoppar du denna:

https://mkmarin.se/produkt/startsigarett-eske/2331

image.png.80b68d0ff38fc9991c8590aa5efe3348.png

 

Stiftet med sladden är snarare en tempsensor, och tittar man på denna bilden:

image.png.205e3a9d547848217f391f7b85bd2de5.png

så sitter där istället en analog temometer av denna typ:

image.png.bc34640a125671d501886520ebfe658e.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det är till stor hjälp. Då ska vi se till att köpa start cigaretter.

Tror du att man kan installera en startmotor på veven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till sak, man fyller ju på med olja i den lilla behållaren vid kompressions spaken. Vad är det för sorts olja? Oljepumpen kommer ju någon gång att ta slut och vi kommer behöva köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon vidare bra idé att installera startmotor på veven, men däremot kanske det skulle gå att byta ut generatorn mot en dynastart, alltså en kombinerad startmotor/generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev DanielPrice:

Kan man annars byta start cigaretterna mot glödstift?

Jag tror det finns en adapter för att montera glödstift i samma som som hållaren för startcigaretten sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är uppvuxen med en sån motor. Vi använde aldrig cigarett eller något i den hållaren, men inför varje start pumpade vi in lite olja med en oljekanna i den lilla behållaren vid kompressionsspaken för att underlätta komrpessionen. Sen de dekomprimerade vi, vevade hjulet så fort vi kunde, och sedan komprimerade med spaken i synk med vevandet så vi orkade komma över första komprimeringen. Vår motor var lyckligtvis alltid lättstartad. Jag tror den lilla mängden olja inför varje start var nyckeln till det.

Jag hade kvar motorn som vuxen också, och använde den även på vintern. Behövde inte starta på annat sätt då heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev No_jah:

Jag tror det finns en adapter för att montera glödstift i samma som som hållaren för startcigaretten sitter.

Tack för svar! Ska kolla på detta om det finns att byta ut generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MarkusF:

Jag är uppvuxen med en sån motor. Vi använde aldrig cigarett eller något i den hållaren, men inför varje start pumpade vi in lite olja med en oljekanna i den lilla behållaren vid kompressionsspaken för att underlätta komrpessionen. Sen de dekomprimerade vi, vevade hjulet så fort vi kunde, och sedan komprimerade med spaken i synk med vevandet så vi orkade komma över första komprimeringen. Vår motor var lyckligtvis alltid lättstartad. Jag tror den lilla mängden olja inför varje start var nyckeln till det.

Jag hade kvar motorn som vuxen också, och använde den även på vintern. Behövde inte starta på annat sätt då heller.

Hej MarcusF,

Tack för att du svarar. Minns du vad för sorts olja man pumpade i den lilla behållaren?

Hur lyckas man med synk med kompressionen? Är det något man bara får lära sig med tiden? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående motorolja så använder du vanlig 15w/40 olja.

Manualen hämtar du här och MK marin i Göteborg har reservdelar och Mattias kan även ge dig tips.

Och i manualen får du i stort sett svar på alla dina frågor,

hör av dig om du har svårt att förstå norska 🙂

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Makro:

Angående motorolja så använder du vanlig 15w/40 olja.

Manualen hämtar du här och MK marin i Göteborg har reservdelar och Mattias kan även ge dig tips.

Och i manualen får du i stort sett svar på alla dina frågor,

hör av dig om du har svårt att förstå norska 🙂

Tack Makro! Skönt, då kan vi köpa in ny olja. Det enda jag har svårt att hitta är glödstift som man kan ersätta startcigaretter med. Har du någon aning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstift har jag ingen aning om det finns till G-maskinerna men i manualen rekommenderas ju några sprut med olja om du inte använder startcigarett, läs den som sagt och sen kan du ju slå Mattias på MK marin en signal och fråga, han säljer ju delar och reparerar motorer så han borde ha koll.

Däremot är jag rätt säker på att det finns startmotor eller dynastart till G-typen och då slipper du veva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Glödstift har jag ingen aning om det finns till G-maskinerna men i manualen rekommenderas ju några sprut med olja om du inte använder startcigarett, läs den som sagt och sen kan du ju slå Mattias på MK marin en signal och fråga, han säljer ju delar och reparerar motorer så han borde ha koll.

Däremot är jag rätt säker på att det finns startmotor eller dynastart till G-typen och då slipper du veva.

Okej, vet du vad det är för olja man sprutar i behållaren ovan? Vanlig motorolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det ät motorolja ja, men kolla manualen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev DanielPrice:

Okej, vet du vad det är för olja man sprutar i behållaren ovan? Vanlig motorolja?

Bara en gissning, men troligtvis är det smörjkannan på första  bilden som används till detta, men den kanske är tom?

 

Här är förresten adaptern för att glödstift:

https://mkmarin.se/produkt/glødepluggholder/1944?categoryId=318

 

Och ang. startmotor så tycker jag mig se att det är kuggkrans på svänghjulet, och det borde ju isåfall innebära att det finns startmotor som tillbehör. Om nu inte svänghjulet kommer från annan motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag har sett att det ska finnas startmotor till G-maskiner så det borde bara vara att skruva dit, om det inte ska till något extra fäste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-28 vid 16:21 skrev No_jah:

Bara en gissning, men troligtvis är det smörjkannan på första  bilden som används till detta, men den kanske är tom?

 

Här är förresten adaptern för att glödstift:

https://mkmarin.se/produkt/glødepluggholder/1944?categoryId=318

 

Och ang. startmotor så tycker jag mig se att det är kuggkrans på svänghjulet, och det borde ju isåfall innebära att det finns startmotor som tillbehör. Om nu inte svänghjulet kommer från annan motor.

Kannan är fylld med någon sorts olja. Frågan är bara vad. Skulle själv gissa att det är vanlig motorolja.

Generatorn är kopplade med en drivrem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-28 vid 17:24 skrev Makro:

Nu har jag har sett att det ska finnas startmotor till G-maskiner så det borde bara vara att skruva dit, om det inte ska till något extra fäste?

Härligt! Jag ska meddela min vän om detta. Han får stå för kassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev DanielPrice:

Kannan är fylld med någon sorts olja. Frågan är bara vad. Skulle själv gissa att det är vanlig motorolja.

Generatorn är kopplade med en drivrem.

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev No_jah:

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Smärjkannan har vi koll på. Det är bara vad man ska fylla på med vi inte fullt förstår. Jag kollar det nästa helg när vi åker till båten. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi vid båten. Vi har rensat röret till vattenintag och skruvat fast allt. När vi börjar veva nu så kommer det en vitgärddig sörja från vevdrevet. Se bild. Vad är det och varför sker det?

17178524704512156308806966674512.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielPrice:

Nu är vi vid båten. Vi har rensat röret till vattenintag och skruvat fast allt. När vi börjar veva nu så kommer det en vitgärddig sörja från vevdrevet. Se bild. Vad är det och varför sker det?

17178524704512156308806966674512.jpg

Det gav sig til slut och vi lyckades få igång kylningen. Det var luft i systemet som fick det att inte gå runt korrekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-01 vid 09:25 skrev No_jah:

Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en.

Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.

Det är en kuggkrans där! Suveränt. Då kan vi montera en dyna start i framtiden. Det var mycket lättare att starta motorn idag, så fort man fick in snitsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielPrice:

Det är en kuggkrans där! Suveränt. Då kan vi montera en dyna start i framtiden. Det var mycket lättare att starta motorn idag, så fort man fick in snitsen.

Men dynastart är en kombinerad startmotor och generator, och den både startar och laddar med remdrift. Däremot använder en en startmotor kuggkransen på svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-24 vid 22:12 skrev DanielPrice:

Hej MarcusF,

Tack för att du svarar. Minns du vad för sorts olja man pumpade i den lilla behållaren?

Hur lyckas man med synk med kompressionen? Är det något man bara får lära sig med tiden? 🤔

När jag skrev " i synk med" så menade jag bara att jag komprimerade när jag var längst ner med handen när jag vevade, så jag hade full kraft när jag drog handtaget uppåt samtidigt som kompressionen slog till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...