No_jah 437 Postad 24 Maj Jag funderar att skaffa trailerlås eftersom det är krav enligt försäkringskraven. Men det jag slås av när jag tittar på diverse trailerlås är ju att dom inte verkar förhindra att man kan skruva loss hela kulkopplingen, vad är då vitsen med att låsa trailern under vinteruppläggningen? Det är ju som om man skulle ha ett motorlås till sin utombordare där man fortfarande kan skruva loss bulten som låset sitter i. Tex. detta låset från Combilock som kostar dryga 2000kr där kulkopplingen bultar är helt blottade https://www.stgeorge.se/godkant-trailerlas-combilock-1030.html Så frågan är om det finns några trailerlås som även förhindrar att man kan skuva loss hela kulkopplingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 24 Maj (redigerade) Ja det finns, med de kostar. Här finns det några för runt 5 tusen. https://www.if-sakerhet.se/bat/trailerlas Redigerad 24 Maj av Kalle-Anka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 24 Maj 5 minuter sedan skrev Kalle-Anka: Ja det finns, med de kostar. Här finns det några för runt 5 tusen. https://www.if-sakerhet.se/bat/trailerlas Är det dom rödmålade låsen du tänker på då, det är ju synd at det inte är någon bild på när dom är fastlåsa på en trailer. Och frågan är om dom bara täcke bultar som sitter horisontellt, för jag tycker inte de verkar täcka undersidan av balken? Jag har en sån här kulkoppling, där bultarna sitter vertikalt, och då måste ju låset täcka ovansidan och undersidan för att bultarna inte ska gå att lossa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 24 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev No_jah: Är det dom rödmålade låsen du tänker på då, det är ju synd at det inte är någon bild på när dom är fastlåsa på en trailer. Och frågan är om dom bara täcke bultar som sitter horisontellt, för jag tycker inte de verkar täcka undersidan av balken? Jag har en sån här kulkoppling, där bultarna sitter vertikalt, och då måste ju låset täcka ovansidan och undersidan för att bultarna inte ska gå att lossa. Det medföljer en säkerhetsskruv med knäckmutter som du ersätter en av de vertikala med. Mellan 2 och 2,5k kostar ett kit, CombiLock. Redigerad 24 Maj av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 24 Maj En svetsloppa på muttrarna försvårar ju också för tjuven😠 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 24 Maj 2 timmar sedan skrev Rascal: En svetsloppa på muttrarna försvårar ju också för tjuven😠 Är loppan godkänd av försäkringsbolagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 24 Maj (redigerade) 59 minuter sedan skrev Kane: Är loppan godkänd av försäkringsbolagen? Vet ej, men både du och försäkringsb. mår bäst om stölden aldrig blir av. Så man bör göra det ointressant för tjuven, åtminstone att ta just min båt. Lite större lås än grannbåten är också bra. Redigerad 24 Maj av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 97 Postad 25 Maj Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 25 Maj 3 timmar sedan skrev Janne_G: Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda. Funkar bra vid långtidsuppställning/vinterförv. men det finns ju andra kortvariga behov av låsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 26 Maj 2024-05-24 vid 10:51 skrev No_jah: vad är då vitsen med att låsa trailern under vinteruppläggningen? 2024-05-25 vid 13:04 skrev Rascal: Funkar bra vid långtidsuppställning/vinterförv. men det finns ju andra kortvariga behov av låsning. Så är det, men TS verkar ju vara intresserad av just vinteruppläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 27 Maj 2024-05-25 vid 09:12 skrev Janne_G: Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda. Ja, att ta bort hjulen är nog det mest effektiva, dock ska ju då hjulen släpas hem också, däremot var jag med om för et par år sedan att hela vagnen blåste av pallningen under en storm, och då hade det inte var kul om hjulen varit avplockad. Att plocka bort draget gör det ju i princip enklare för tjuven än om man har ett halvtaskigt lås som inte täcker bultarna till draget, då är ju liksom halva jobbet redan gjort, och tjuven kan bara skruva dit ett medhavt drag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser