Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

Rekommendera Poster

Jag funderar att skaffa trailerlås eftersom det är krav enligt försäkringskraven.

Men det jag slås av när jag tittar på diverse trailerlås är ju att dom inte verkar förhindra att man kan skruva loss hela kulkopplingen, vad är då vitsen med att låsa trailern under vinteruppläggningen?

 

Det är ju som om man skulle ha ett motorlås till sin utombordare där man fortfarande kan skruva loss bulten som låset sitter i.

 

Tex. detta låset från Combilock som kostar dryga 2000kr där kulkopplingen bultar är helt blottade

https://www.stgeorge.se/godkant-trailerlas-combilock-1030.html

image.png.b218d0287a6352bb021ee6822281046c.png

 

Så frågan är om det finns några trailerlås som även förhindrar att man kan skuva loss hela kulkopplingen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Ja det finns, med de kostar.

 

Här finns det några för runt 5 tusen.

https://www.if-sakerhet.se/bat/trailerlas

Är det dom rödmålade låsen du tänker på då, det är ju synd at det inte är någon bild på när dom är fastlåsa på en trailer.

Och frågan är om dom bara täcke bultar som sitter horisontellt, för jag tycker inte de verkar täcka undersidan av balken?

 

Jag har en sån här kulkoppling, där bultarna sitter vertikalt, och då måste ju låset täcka ovansidan och undersidan för att bultarna inte ska gå att lossa.

image.png.d0952dc8d1c731466bff62fc019b498a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev No_jah:

Är det dom rödmålade låsen du tänker på då, det är ju synd at det inte är någon bild på när dom är fastlåsa på en trailer.

Och frågan är om dom bara täcke bultar som sitter horisontellt, för jag tycker inte de verkar täcka undersidan av balken?

 

Jag har en sån här kulkoppling, där bultarna sitter vertikalt, och då måste ju låset täcka ovansidan och undersidan för att bultarna inte ska gå att lossa.

image.png.d0952dc8d1c731466bff62fc019b498a.png

Det medföljer en säkerhetsskruv med knäckmutter som du ersätter en av de vertikala med. Mellan 2 och 2,5k kostar ett kit, CombiLock.

image.png.859c501b1737a8b39a0d535211ea9584.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svetsloppa på muttrarna försvårar ju också för tjuven😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

En svetsloppa på muttrarna försvårar ju också för tjuven😠

Är loppan godkänd av försäkringsbolagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Kane:

Är loppan godkänd av försäkringsbolagen?

Vet ej, men både du och försäkringsb. mår bäst om stölden aldrig blir av. Så man bör göra det ointressant för tjuven, åtminstone att ta just min båt.

Lite större lås än grannbåten är också bra.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne_G:

Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda.

 

Funkar bra vid långtidsuppställning/vinterförv. men det finns ju andra kortvariga behov av låsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-24 vid 10:51 skrev No_jah:

vad är då vitsen med att låsa trailern under vinteruppläggningen?

 

2024-05-25 vid 13:04 skrev Rascal:

Funkar bra vid långtidsuppställning/vinterförv. men det finns ju andra kortvariga behov av låsning.

Så är det, men TS verkar ju vara intresserad av just vinteruppläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-25 vid 09:12 skrev Janne_G:

Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda.

 

Ja, att ta bort hjulen är nog det mest effektiva, dock ska ju då hjulen släpas hem också, däremot var jag med om för et par år sedan att hela vagnen blåste av pallningen under en storm, och då hade det inte var kul om hjulen varit avplockad.

 

Att plocka bort draget gör det ju i princip enklare för tjuven än om man har ett halvtaskigt lås som inte täcker bultarna till draget, då är ju liksom halva jobbet redan gjort, och tjuven kan bara skruva dit ett medhavt drag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...