Gå till innehåll
lördag 17 augusti 2024
KimAchren

DP-E med 1,95 utväxling till KAD42

Rekommendera Poster

Hej

 

Mitt nuvarande drev är slut i kugghjulen och jag funderar på att köpa ett beg DP-E istället.

Problemet är att det är 1,95 istället för 1,78 som rekommenderas till KAD42. Så ca. 10% skillnad i utväxling.

Kommer det att hålla med B5 propellrar i en 3t båt? Jag är inte ute efter att åka i toppfart eller liknande, utan mest kring 20-22knop.

 

Någon som kör med liknande setup?

 

mvh

 

Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då man börja tänka på saken undrar jag om drevet verkligen blir mer belastat av att ha en högre utväxling och kompensera med större propeller, som många påstår. Skillnaden mellan drev med olika utväxling är ju i nedre växeln och då borde endast propelleraxlarna se ett högre vridmoment, inget annat.. Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat med B5 propeller och tycker att det varvar onödigt mycket; 3300rpm i 20knop. Båten är en Marino 8000 och vad jag har kunnat läsa ska de toppa 30knop med AD41. Har nu tänkt prova med B6 propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

Med 3t i vikt bör du inte vara orolig för utväxlingen tycker jag men det som spelar roll är vad du får för maxvarvtal på fullgas.

Motorn ska alltid kunna nå maxvarvtal och på KAD42 är det 3700-3900 och varje propellerstorlek brukar ge ca 200 varv i skillnad och som det är nu borde motorn varva för mycket så B6 låter rimligt och bör ge ca 3500 varv vid 20 knop i ditt fall.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut och provade lite igår. Fortfarande med B5 propellrarna. Jag kom upp i 28knop på 3900rpm. Lite förvånande hur många knop extra det kom med de 600 varven mera. Det tyder på att den vill ha lite mera än 20knop för att komma upp ur vattnet ordentligt, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja så kan det ju vara, det varierar ju givetvis beroende på v-bottenvinkel, vikt och skrovkonstruktionen i övrigt. Vi har ca 4,3 ton båt, 6,9m i vattenlinjen, ca 3 meter bred och 17° bottenvinkel med några steglister och den kommer ur vattnet vid ca 20 knop men behöver ca 22-23 knop för att sänka nosen och gå riktigt och maxar runt 30 knop en bra dag :) Dubbelmontage med 2:30 i utväxling och A7 DP

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är B6:orn på och kan säga att det gjorde en ordentlig skillnad till det bättre. Kör nu 23-24knop med 3200rpm. Har inte provat max. än. Enda negativa är att det tar mycket lämgre tid att komma upp i plan. Får ta och kolla skicket på turbon till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-04 vid 11:28 skrev KimAchren:

Jag kom upp i 28knop på 3900rpm.

Var dessa 3900 r/min med gasreglaget i maxläge, eller drog Du av på gasen när motorn nådde 3900 r/min?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev KimAchren:

Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.

Hur vet Du då vilken propeller Du i normalfallet bör ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag.

 

Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev KimAchren:

Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag.

 

Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.

Det varvtal motorn uppnår vid full gas är, i normalfallet för fritidsbåtar, dimensionerande gällande propellerval. Om motorns maximala varvtal vid full gas är marginellt över 3900 r/min, vilket ingen vet och därav min enkla fråga, torde B5 ändå vara rätt propellrar.

 

Just my two cents.

 

image.png.cde96cc15c7c4b34046a4cc7a83c0684.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, om den uppnår 3900rpm med B6 också, så betyder ju det att B5 är onödigt liten.

Dessa båtar levererades med AQAD40 en gång i tiden, så KAD42 borde nog utan problem orka med 30+ knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32knop kom jag upp i. Då med 3950rpm enligt mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var vi 6 pers. i båten. Vi kom upp i plan men det krävdes kick-down och rejält med tid innan den kom upp ur vattnet. Det rykte, men inte svart utan snarare grått. Det tolkar jag som att turbon inte är helt rostig och gles utan snarare att jag borde justera upp pumpen lite. Har inte kollat laddtryck. Några tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev KimAchren:

Det tolkar jag som att turbon inte är helt rostig och gles utan snarare att jag borde justera upp pumpen lite. Har inte kollat laddtryck. Några tankar?

Du ska inte justera upp pumpen förrän Du har kollat laddtrycket. KAD42 skall vid 3800 rpm ha ett laddtryck på 175 kPa vid 20° lufttemperatur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag skaffat laddtrycksmätare och tänkte ev. fara och prova ikväll. Men vore det inte bra att kontrollera spridarna också för jag börjar ställa något? Tänkte bara ifall de är ojämna och nån av dem börjar ge för mycket efter att jag har ställt pumpen?

 

I manualen står det också att "Kan inte full effekt tas ut blir trycket avsevärt lägre. " Hur vet jag att jag uppnår full effekt? Gör jag inte det blir ju laddtrycket för högt sen den dagen då jag faktiskt uppnår full effekt.

Redigerad av KimAchren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst; mätaren visade ca.1,45bar vid fullt skaft. Blir nog att prova ett kvarts varv eller nåt.

0,75-0,8 bar vid 23knop och 3250rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...