Nil83 0 Postad 23 Maj Hej! letar efter ny båt och då en uttern 6300, men priserna varierar väldigt av de begagnade som ligger ute nu och ligger ganska högt trots äldre motorer. De jag lutar mot är antingen en Yamaha 90 hk 2-takt från -02, eller Mercerury optimax 150 hk -03, mercuryn ligger på 30 000 mer, är den så mycket bättre? Vilken av dom drar minst/mest miljövänlig? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 23 Maj (redigerade) Yamaha 90 HK från 2002, har förgasare och Optimaxen insprutning. 30 tusen mer, men också 60 hk mer. Optimaxen bör vara rätt svar på drar minst och mest miljövänligt. Utöver ovan är ju alltid gångtimmar och hur tidigare ägare tagit han om motorerna intressant. En Uttern 6300, har (vid snabb googling) en rek på 90-120 hk, så 90 hk kan vara i minsta laget, men en 150 anses "överdimensionerad", Försäkringbolagen kan ha åsikt om detta ibland. Men i min mening är en 150 hk - 2 takt - insprutning, ett bra val till båten Redigerad 23 Maj av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terhimannen 2 Postad 24 Maj Som andra har nämnt. Skiljer 60 hkr, vilket är mycket. Har haft en liknande yamaha på förra båten o va visserligen nöjd med den, men optimax en är ju bara bättre o råare. Prisskillnaden får du värdera, men personligen skulle jag ändå ta optimax en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 24 Maj En Yamaha är nog ett säkrare köp än en gammal optimax som ett fåtal verkstäder vill ta sig an, och som kostar multum att skruva i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 0 Postad 26 Maj Tack för inspel! Jag har haft både Yamaha och testat mercury innan - mercuryn kändes väldigt komplicerad (för en ovan), trivs däremot med Yamahan. Inser nu att det så klart är stor skillnad på hk=skillnad i pris.. förstår det som på båda säljarna att de drar ungefär lika mycket bensin, så lutar nu mot Yamahan iaf (trots insprutning på mercuryn). vad är viktigast att kolla på med motorn vid köp? Har lyckats med dåliga köp innan så undviker gärna det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 26 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Nil83: Tack för inspel! Jag har haft både Yamaha och testat mercury innan - mercuryn kändes väldigt komplicerad (för en ovan), trivs däremot med Yamahan. Inser nu att det så klart är stor skillnad på hk=skillnad i pris.. förstår det som på båda säljarna att de drar ungefär lika mycket bensin, så lutar nu mot Yamahan iaf (trots insprutning på mercuryn). vad är viktigast att kolla på med motorn vid köp? Har lyckats med dåliga köp innan så undviker gärna det igen Har själv en Yamaha 70 hk från 2002. Otroligt nöjd med den. Som jag nämnde tidigare, timmarna är alltid intressant, sedan hur man tagit hand om den. Dom är ju relativt simpla. Men riggolja varje år? Kyler bra? (Impeller byt vid något tillfälle?) Lättstartad? Går fint på tomgång och högre register. Etc Redigerad 26 Maj av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 0 Postad 26 Maj 40 minuter sedan skrev Niklas-ES: Har själv en Yamaha 70 hk från 2002. Otroligt nöjd med den. Som jag nämnde tidigare, timmarna är alltid intressant, sedan hur man tagit hand om den. Dom är ju relativt simpla. Men riggolja varje år? Kyler bra? (Impeller byt vid något tillfälle?) Lättstartad? Går fint på tomgång och högre register. Etc Det jag tänker bara är att en säljare kan hitta på vad som helst - om det inte finns papper. Har du köpt i ”god tro”? Eller kontrollerat motorn själv vid köp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 27 Maj 13 timmar sedan skrev Nil83: Det jag tänker bara är att en säljare kan hitta på vad som helst - om det inte finns papper. Har du köpt i ”god tro”? Eller kontrollerat motorn själv vid köp? Personligen brukar jag lita på folk. Många saker är svårt att kontrollera. Ser grejerna bra ut, kolla, timmar, kyler fint, fin gång, ev. ta lös ett stift och kollar på sin höjd. så finns det inte mer att göra i min värld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser