Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
mandus

Stopp i holding/septitank

Rekommendera Poster

Har en holdingtank efter toan som pumpas ut för hand, nu verkar det som om det har blivit lite förstoppning, är det ngn som vet hur man enklast åtgärdar? Går det tex att gå in med en brunnrenasare bakvägen, eller är det bara att ta loss slangarna och köra händerna i skiten?3.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Svårt att ge bra svar - det kan finnas många orsaker. Var sitter stoppet?

Kommer du åt att bakvägen (utloppsventilen?) köra runt med något så kan det hjälpa, men det beror var det är fel, och vad som sitter ivägen. Kan låta dumt, men ibland kommer det i konstiga saker i toa och tank, sådant som ingen vill kännas vid senare ....

Finns det risk för att det kommit in något konstigt (typ tamponger) så är det bara att se till att få ut det. Oftast krävs direkta manuella insatser.

Är det bara hårdpackat toapapper, då kan man ju försöka med mer vätska / vatten och så skaka/röra. Men det är svårt! Detta uppträder oftast vid för små ventiler (1 tex)

En klassiker är stopp i luftröret, då är det svårt att få ut något. Har hört om de som tar luftslangen och kopplar till en cykelpump eller liknande, vilket kan avhjälpa problemet (men kan också kila fast vad det nu är, man tar alltid en risk). Själv har jag provat en luftpump då jag fick stopp i båtvasken - det hjälpte, man får upp bra tryck med en vanlig pump. Slangklämmor osv är nödvändigt.

Känner man att det tar emot i själva utloppsventilen (oftast mest trångt där) kan man ju FÖRSIKTIGT försöka stänga och öppna lite fram och tillbaka. Detta har hjälpt mig vid pappersproblem, men det tar tid och känns inte kul. (Efter det byter man gärna ventil till en större under kommande vinter). 

Det där med brunnsrensare bakvägen är provbart, men om du har gamla slangar med krök på direkt efter utloppsventil så är det med stor försiktighet. (Hur kommer du åt? ).

/Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag tror att stoppet är efter toaslangens anslutning till tanken, men mer specifikt vet jag inte, själva pumpen är ju en länspump och förutom den så är det bara tjocka slangar som går mellan toa/tank/pump. Jag får väl börja med att ta bort pumpen och se ifall det sitter ngt där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är slangar etc rensat men när jag skall tömma tanken så känns det som att pumpen inte får luft så det blir vakum istället och då funkar det inte iallfall.. Ngn som kan tipsa? Det finns ingen avluftning på septitanken, det är en manuell länspump som pumpar ut vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Ingen luftventil? Låter konstigt, någonslags luftning måste väl finnas? - annars blir det vaccuum.

I installationer efter regelboken, med toa (lägsta delen) under vattenytan skall slangen mellan toa och septi gå upp i en båge väl ovan vattenytan, och på toppen skall det sitta en luftventil (har jag för mig, lite fritt ur minnet), med backventil förståss. Den kan ju funka som luftning för tanken, för tömmning iaf. 

Man kan ju tänka sig att toan är ovan vattenytan, septi väl under toan, och när man skall pumpa ut septi så skall ventilerna och pumpen på toan ställas i ett öppet läge så att avluftningen sker via toan. (enkelt att kolla i detta fall: lossa slangen mellan toa och septi, vid toan, och försök pumpa ut. Går det bra så är det i toan som det är problemas). 

Om din septipump, dvs den för tömning, inte får riktig pumpverkan (ger vaccuum) så tyder det på att något blockerar pumpen. Rensade du slangen mellan septi och pump? (det är väl den man drar sig i det längsta för!). stoppet kan sitta varsomhelt från precix före pumpen till precis före tankens utlopp.

- din ursprungliga ide att gå in med en brunnrensare bakvägen är kanske inte så dum!

Kanske du kan prova med en vattenslang och så spola baklänges? (via bakvägen). Borde räcka med vanliga vattenledninsgtrycket! Viss risk så klart, och beror på hur full tanken är. (glöm inte skära av den sista biten på slangen efter operationen klar, samma slang till färskvatten?)

Det kan naturligtvis vara något fel på själva pumpen (där samlar ju sig en del grunkor). Inte så attraktivt att jobba med, dvs öppna pumpen, men iaf mindre jobb än att tömma tanken för hand.

Det är en halv vetenskap, det här med båttoa!

/Sailor 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jussi H.

Enkel första hjälp:

- öppna tömningsventilen

- täck luftningshålet (som septitanken måste ha nånstans) så att tanken kan hålla lite tryck

- pumpa in vatten från toa

Detta skulle ge lite tryck in i tanken, och om förstoppningen är mindre, börjar den kanske börja röra sig ut. Har fungerat för mig några gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...