erike123 0 Postad 22 Maj (redigerade) Hej, Köpte en Aquador 24HT -2018 i slutet av förra säsongen och nu är det snart dags för sjösättning. Tanken slog mig att den enda gången jag tömde septiktanken (vid upptagning) förra året så var jag osäker om tanken blev tom. (Tyckte att det flödade vatten när jag kollade på den transparenta delen av tömingsslangen trots att jag tömt i flera minuter, endast 40 L tank). Undrar därför om det är någon ventil som behöver stängas till t.ex. spolning av toaletten? Fick för mig att den sög in havsvatten på något sätt och att tanken därför aldrig tömdes.. Helt ny på det här med båt med toalett som ni förstår... Redigerad 22 Maj av erike123 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 451 Postad 22 Maj När du säger att det kommer in sjövatten låter det ju som att du skulle kunna ha en ventil för tömning av toatanken till vattnet och att den ventilen är öppen helt eller delvis. Bäst är nog att du kollar upp hur allt ser ut i verkligheten med slangar och ventiler eftersom det inte alls är säkert att en Aquador har samma toainstallation som en annan lika dan Aquador. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erike123 0 Postad 22 Maj 2 timmar sedan skrev Mackey: När du säger att det kommer in sjövatten låter det ju som att du skulle kunna ha en ventil för tömning av toatanken till vattnet och att den ventilen är öppen helt eller delvis. Bäst är nog att du kollar upp hur allt ser ut i verkligheten med slangar och ventiler eftersom det inte alls är säkert att en Aquador har samma toainstallation som en annan lika dan Aquador. Nej, finns ingen ventil för tömning av toatanken ut i havet. Det jag funderade är på är om det är någon ventil för själva spolvattnet till toaletten som eventuellt behöver stängas? För spolvattnet tar man ju från havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 537 Postad 22 Maj Sjövatten kan aldrig sugas genom toalettstolen. Då skulle sittringen och locket vara lufttäta, och det är de inte. Förmodligen finns en bottenkran för tömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erike123 0 Postad 22 Maj 1 timme sedan skrev Rollen: Sjövatten kan aldrig sugas genom toalettstolen. Då skulle sittringen och locket vara lufttäta, och det är de inte. Förmodligen finns en bottenkran för tömning. Okej, får kolla efter det då. Trodde inte att det fanns bottenkran för tömning ut i havet på en båt så sent tillverkad som 2018. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 23 Maj (redigerade) 22 timmar sedan skrev erike123: Okej, får kolla efter det då. Trodde inte att det fanns bottenkran för tömning ut i havet på en båt så sent tillverkad som 2018. Det är ju så att toalettens spolvatten oftast tas in utifrån och det hamnar ju i septiktanken det också. Jag har ingen koll på aquadorer, men på en del andra båtar kan det finns ett utlopp från tanken antingen direkt eller via en pump, ut i havet med avstängningskran avsett för nödtömning (som då bara får ske ute på internationellt vatten). Redigerad 23 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser