Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Forsberg_se

Volvo Penta klämkoppling dålig

Rekommendera Poster

Har ju en del att pyssla med och vill ju gärna ha sjöläggning innan midsommar, så axel och klämkoppling hade jag inte tänkt byta i år.

Nån föregående ägare hade använt 1 genomgående solid brytpinne, 2 icke genomgående samt till slut punktat ihop axel och klämkoppling.

Glappet är väl c:a 0.5mm radialt, shimsa och sätta i en rörpinne var väl min spontana tanke.

Bladmässing eller aluminium bäst till denna nödlösning?

VP_kläm.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om du har fel storlek på klämkopplingen i förhållande till propelleraxelns diameter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog bara nött och gammal, för såvitt jag har sett så fanns det inga i 1 tum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Forsberg_se:

Den är nog bara nött och gammal, för såvitt jag har sett så fanns det inga i 1 tum?

Hur grov axel har du?  Dom finns till 25mm och 30mm axel och det kan ju ge 5mm glapp om du har den större och 25mm axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Rascal:

Hur grov axel har du?  Dom finns till 25mm och 30mm axel och det kan ju ge 5mm glapp om du har den större och 25mm axel.

22mm axel är inte heller inte ovanligt på äldre småmotorer, och om du då har en klämkoppling för 25mm axel så blir det nog inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte en gång till närmast backslaget och fick 25.4mm, kan det verkligen ha suttit en 1 tums axel orginal på en Skilsö 23 -75? 

Nuvarade är 25mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bussing på nätet 22.2-25.4, svarva axeln och brotscha klämkopplingen?

Har ju dock ingen stöddocka och osäker på om jag kan låna en 1" brotch.

 

Helgen gick annars åt till att få loss propellern och byta cutless lagret. Tänkte att om jag fick av propellern kunde jag slippa ta loss rodret. Propellern vägrade dock med avdragaren maxdragen med nyckel (trångt mot rodret) så det blev till att kapa bort roderat (övre skruvarna) då de nedre gick av som jag hade misstänkt. Men då fick jag ju plats med 1" spärrskaftet och kunde dra avdragaren lite till, inte för att det släppte. 10 minuter värming med gasol så var propellern loss till sist.

Nån annan på forumet hade använt gängstång för att dra ut cuttlesslagret vilket inte visade sig möjligt på min båt då inre propellerrörsfästet hade för liten innediameter ( ville inte skruva bort den. Att få in någonting utifrån var ju inte så lätt heller, slutade med att jag borrade ur gummit så jag fick in en M20 skruv som jag fäste genom att borra in 5mm härdade stift genom låsskruvhålen, sen kom den ut. Därefter följde tvätt av propellerröret för att få bort fettet, lätt slipning av lagerfästet varefter den nya cutless snällt gled in med gummiklubban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade fungerat ännu bättre med en längre bult, nu fick jag lägga in nya mothåll eftersom (kullagren), men jag hade bara en M20 mutter hemma.

 

ResizedImage_2024-05-27_17-30-20_1.jpg

Redigerad av Forsberg_se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg någon annan på forumet som skrev att han alltid körde med kilspår så så blev det. Fick kilspåret i klämkopplingen draget och fixade spåret i axeln själv. Eftersom klämkopplingen  var lite glapp blev det lite ölburk närmast backslaget som shims. Tyvärr hade jag missat att propellerrörets inre fäste sitter löst och det var naturligtvis det jag riktade efter. Som jag nog skrivit i nån tråd satt motorn för högt då någon bytt ut motorkuddarna till en högre modell. Då jag fick det till 3-4 mm så sänkte jag motorkuddsfästena 5mm för att ha lite plats för shims. Skrev ut ett par centeringsdon på 3d- skrivaren och knackade i dem i propellerrörets inre fäste. Efter mycket svärande bytte jag ut sex-kant skruvarna på motorkuddarnas nedre fäste mot insex och muttern på övre fästet mot låsmutter vilket förenklar skruvandet.

Shimsade in det hela under vilket jag upptäckte att inre proppellerrörsfästet satt löst, vilket sabbade min arbetsmetod en smula.

 

I slutändan blev glappet mellan klämkoppling och backslag noll.

Axeln kastar 0.5 mm vid propelleraxeltätningen.

Spelet vid cutlesslagret är 0.2 mm men jag tänker inte sänka motorn något mer i år. En kollega påpekade att inriktningen behöver göras om när båten ligger i vattnet. Jag har inte kontrollerat om axeln är rak.

 

Så är värdena ovan acceptabla?

 

IMG_20240609_134217_577.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...