Jonaslatt 50 Postad 22 Maj Skulle kolla tändningen igår. Hängde på Stroboskoplampan på tändkabel 1. Plus minus på batteriet. Först funka den som den skulle. Sen justera jag tändningen lite och mitt i allt sluta stroboskoplampan lysa. Kollade och den lös jätte svagt. Har vart med om detta tidigare men kommer inte ihåg hur jag löste detta. Tips? Fel på lampan eller gör jag något annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 22 Maj Svårt att säga men skulle tippa på fel på lampan eller dess strömförsörjning. Tändpulsen triggar en urladdning genom lampan, och den har i de allra flesta konstruktioner inget med energin genom lampan att göra - den triggar bara en transistor eller liknande som släpper lös energin. Kolla spänningsanslutningen av lampan (dess batterikablar), kontakterna och kablarna. Öppna ev. lampan och kolla så ingen lödning/anslutning lossnat eller glappar. I vissa fall är det urladdningsröret i sig som inte är friskt längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser