Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Sunseeker47

Kylanläggning slutat fungera efter kraftig isbildning på förångaren

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en kylbox i bardelen i sittbrunnen på min motorbåt som öppnas med lock med tillhörande kylanläggning och L-förångare (delen som blir kall) När vi hade besök om bord så lade en person dessvärre inte tillbaka locket utan det blev en relativt stor luftficka/öppning mellan locket och ovansidan av boxen vilket upptäcktes någon dag senare och då hade det bildats mycket is i överkant av förångaren men ingen is nedtill. Samtidigt verkar förångaren blivit mycket kall i nederkant, då vissa läskedrycksburkar som stod intill förångaren har exploderat av kylan och dryck sprutat ut i boxen och även på termostaten där det frusit till is (se bifogad bild) Har tidigare haft dryckesburkar ståendes nära förångaren men de har aldrig exploderat av kylan. Troligt har termostaten känt att det är "varmt" i boxen då locket inte var tillslutet och bara gått och gått och därav isbildningen i överkant på förångaren och i nederkant av boxen har det av någon anledning blivit mycket kallt vilket gjort att läskedrycksburkar exploderat. 


Efter nogsam rengöring av boxen, förångaren samt termostaten satte jag på kylanläggningen igen och man hör samma "kyl ljud" som tidigare när den startar upp men förångaren blir inte kall, endast något sval. Är det någon i detta kunniga forum som vet vad detta kan bero på? Kan termostaten på något sätt blivit skadad då den blivit nedstänkt av dryck som sedan frusit eller kan någon annan skada ha uppstått som går att åtgärda på befintlig kylanläggning? Vill om möjligt slippa köpa en ny kylanläggning då de är tämligen dyra samt  allt arbete som tillkommer att montera ur befintlig anläggning och montera in en ny kylanläggning då jag b la måste gå in via akterhyttens tak för att komma åt kylanläggningen som är placerad på insidan av bardisken.

Alla råd och tips mottages tacksamt från detta kunniga forum!

Bild kylen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kompressorn gått utan stängt lock något dygn skall normalt sett inte orsaka problem.

 

Din termostat fungerar fortfarande eftersom kompressorn startar, så där är inte problemet.

 

Ställ in ett glas vatten, hur kallt blir vattnet efter ett dygn?

Om du har problem med för hög temperatur gissar jag på följande baserat på det du skriver och din bild:

 

Isbildningen som blev på förångaren avslöjar lite av problemet. Att du fick betydligt mer is på överdelen än underdelen, efter endast ett dygn med öppet lock, avslöjar att du troligtvis har dålig kompressor eller köldmedieläckage.

Jag tror mer på dålig kompressor.

 

"Kylan" räcker inte till hela förångaren.

 

Att kompressorn gick mycket gjorde att den knäcktes men den var redan på väg att ge upp.

 

Så tyvärr tror jag på ett omfattande fel.

Kontakta någon kylfirma och diskutera lösningar med dem.

 

Lycka till.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mathias, 

Stort tack för din input, ska prova att ställa in ett vattenglas och se hur kallt det blivit efter ett dygn, men som du säger så har nog kompressorn gett upp och/eller köldmedieläckage

 

Kontaktar kylfirma alternativt så blir det i förlängningen att bita i det sura äpplet och införskaffa ett nytt kylaggregat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att detta är en platsbyggd kylbox. 

Är termostatet försett med ett kapillärrör som är anbringat på/i direkt kontakt med förångaren? 

Kan du klicka in och ut kompressorn med termostatet?

Att det fryser i ovankant på förångaren kan vara för att det kommer in fuktig luft via glipan i toppluckan.. När is uppstår isoleras förångaren och den blir mindre och då får köldmediet chans att kondensera och koka av i botten av förångaren, då där blir allt kallare.

Sätt in ett par rumstempererade 1,5 liter läsk/vatten och lägg in en termometer. Funkar termostat och kompressor så ska du kunna dra ner tempen i kylen på några timmar. Om termostatets funktion är tveksam bygla detta på kompressorns kopplingsbox(kan vara märkt C och T) och kör ett par timmar för att se om tempen faller i kylen. Lämna inte kompressorn utan uppsikt om du inte vet om kompressorn innehåller en brytande termistor alternativt klixon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej NW355, 


Stor tack för ditt svar och det är precis som du skriver, en platsbyggd kylbox. 

Ställer några frågor så jag förstår allt rätt:-) Ett kapillärrör som är anbringat på/i direkt kontakt med förångaren, vad är detta om det finns i mitt fall?


Om jag kan klicka in och ur kompressorn med termostaten, är det om jag kan slå av och på kompressorn med termostaten? Tänker du nu efter att jag fått problem med kylaggregatet eller innan?

Jag ställer ner några rumstempererade 1,5 l läsk/vatten och lägger in en termometer och läsa av temperaturen efter några timmar. 

Om termostaten fortsatt fungerar sämre/det inte blir någon kyla - framgår det på kompressorns kopplingsbox var jag byglar? (är det mellan t ex C och T man byglar) Vad tycker du jag ska bygla med?

Gällande att inte lämna kompressorn utan uppsikt om man inte känner till om det innehåller brytande termistor eller klixon, kan man utläsa detta på något sätt av kylaggregatet? (har ingen instruktionsbok till denna)

 

Stort tack för din mycket värdefulla input och ser framemot att höra ifrån dig!

 



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Din termostat fungerar.

 

Det kan vara fel på termostaten men då blir det för kallt eller inte kallt alls.

Eftersom din förångare blir "något sval, ej kall" och du hör det vanliga "kylljudet" så är inte det primära felet termostaten.

 

Om du trots allt vill prova termostaten så är det bättre att du byglar på termostaten.

Troligtvis är det endast två kablar till termostaten, eftersom du troligtvis inte har belysning i din kylbox. Koppla då ihop dessa två kablar.

Då fungerar fortfarande motorskyddet till kompressorn och du behöver inte fundera på det.

Gör du detta går kompressorn hela tiden och du kommer få minusgrader i boxen, typiskt mellan -5 till -10 grader, om du inte har kompressorfel eller köldmedieläckage.

 

Lycka till.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mathias, 


Stort tack för informationen och jag ska prova det du skriver, båten är från -97 (Sunseeker Camargue 47) och kylboxen är platsbyggd av Sunseeker och tror även att kylaggregatet är original så den har hängt med länge...

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så att du använde ett verktyg för att få bort isen från förångaren och lyckades skapa ett läckage på köldmedian..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-97 tror jag inte det fanns varvtalsstyrda kompressorer, oerhört exklusivt om det fanns då.

 

Baserat på detta betyder det att termostaten startar och stoppar kompressorn. När kompressorn går kyler den med full effekt direkt.

Det ger också att du med största sannolikhet inte har termostatfel (tyvärr, det är billigt)

När termostaten går sönder så visar det sig i de allra flesta fall som så att kompressorn helt enkelt inte startar.

Åldern tyder också tyvärr på kompressorfel.

 

Hela mitt resonemang bygger på din bild och dina iakttagelser så det är ju gissningar. Jag tycker du skall kontakta expertis på orten som kan verifierar det jag gissar innan du byter kompressor/ny kylbox.

Det är dyrt och trångt och inbyggt precis som du redan vet.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter, 

Tack för ditt inlägg och jag stängde av termostaten och lät isen smälta av, så inget verktyg användes:-) 

Mvh

Jonas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mathias, 

Stort tack för all din input, jag ska även kolla med lokal expertis vad de tycker och så hoppas vi att det går att lösa "något så när" billigt. En ny kylanläggning är inte helt billig och framförallt kommer det krävas en hel del arbete att demontera den gamla och montera en ny kylanläggning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...