Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
sideshowbob69

Mercruiser 4.3 MPI temperatur?

Rekommendera Poster

Newbie. Lagt i båt. Servad höst. Stått inne. Startade direkt. Låg på tomgång vid iläggningsbryggan sedan körde 200 m till båtplats. Tomgångskörning i stort sätt. Låter bra.

 

Ihållande ljud från varningsystemet sedan när jag förtöjer och text som visade något i stil med att den varnar för hög temperatur. Stänger av direkt efter några sekunder. Sedan var jag tvungen att åka till jobbet.

 

Nu tillbaka, kör tomgång vid bryggan och temperaturen går upp till över 90 grader och jag stänger av. Just in case.

 

Vad kan vara fel? Kran för motorkylning är öppen och jag kikade i behållaren för kylarvätskan och det är ända upp i halsen strax under locket. Olja finns. Drevolja finns. Servad av ett proffs i höstas. Byte impeller skedde.

 

Kan det vara någon givare som rykt eller är det något jag glömt? Förra året funkade den utan några problem men jag kommer ej ihåg vilken drifttemperatur jag hade. För visst skall man kunna gå på tomgång länge utan några problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt brukar ha ungefär 73 grader drifttemp. 
Vattentryck 0,35 bar.

Oljetryck 3,50 bar.

 

Kolla vattentrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Sumpan99 said:

Min båt brukar ha ungefär 73 grader drifttemp. 
Vattentryck 0,35 bar.

Oljetryck 3,50 bar.

 

Kolla vattentrycket.

Det låter som något jag känner igen från förra året!

 

Hur gör jag det? Jag har mig veterligen inga sådana mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du smartcraft mätare vid ratten? Tryck fram tills du ser "water" eller "H2O".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Sumpan99 said:

Har du smartcraft mätare vid ratten? Tryck fram tills du ser "water" eller "H2O".

Jag har några digitala displayer men jag tror inte det är några knappar att trycka på. Får kolla efter middagen. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Sumpan99 said:

Har du smartcraft mätare vid ratten? Tryck fram tills du ser "water" eller "H2O".

Jag har några digitala displayer men jag tror inte det är några knappar att trycka på. Får kolla efter middagen. 😊

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet har faktiskt stått i fel läge över vintern… Kan det vara veck som är felet här? Jag kollade aldrig när jag sjösatte. 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en avstängningskran tar du inte kylvatten genom drevet. Var det en originalimpeller som monterades. Jag har haft problem med icke originalimpellrar som har haft alldeles för mjuka blad, och som inte orkar pumpa vatten mot avgastrycket. När jag bytt till originalimpeller har det funkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som bytte är väl något av ett proffs vad jag förstår. 😊 Har inte hunnit prata med honom ännu.

 

”HAN-SIE183 (Impeller Hi-Perf)”

 

Står det på fakturan. Vad det är har jag ingen aning om. Men jag tror inte han sätter in något som inte kyler motorn. Skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sideshowbob69:

Han som bytte är väl något av ett proffs vad jag förstår. 😊 Har inte hunnit prata med honom ännu.

 

”HAN-SIE183 (Impeller Hi-Perf)”

 

Står det på fakturan. Vad det är har jag ingen aning om. Men jag tror inte han sätter in något som inte kyler motorn. Skulle jag tro.

Den jag monterade kom också från Hansen marine. Följde med pumpen som jag bytte till. Tillverkad av Sierra. Jag jobbar också professionellt, och har haft massor av problem med ersättningsdelar sista tiden. I fortsättningen blir det bara originaldelar. Om kylningen funkade med den gamla impellern, och helt plötsligt inte funkar efter byte, kan man ju misstänka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Rollen said:

Den jag monterade kom också från Hansen marine. Följde med pumpen som jag bytte till. Tillverkad av Sierra. Jag jobbar också professionellt, och har haft massor av problem med ersättningsdelar sista tiden. I fortsättningen blir det bara originaldelar. Om kylningen funkade med den gamla impellern, och helt plötsligt inte funkar efter byte, kan man ju misstänka den.

Ja. Det här är nytt! 😊

 

I verkstan, borde man inte kontrollera detta medelst tomgångskörning? Eller sätter ni bara in en ny och skruvar ihop den? Känns rimligt att faktiskt kontrollera att det faktiskt fungerar som tänkt?

 

Båten har alltså stått inomhus, torrt och varmt. Så inget kan ju ha frusit. Den startade på en gång väl i vattnet. 3.4 sekunder typ. Kan vinterförvaring gjort att några kylkanaler blivit igentäppta och det är därför det inte funkar? Jag kan se att det finns några ml kylvätska vid expansionskärlet men det fanns det även förra året. 
 

Om det inte är impellern? Vad vad kan det vara då? Jag får ju såklart ringa mekanikern så får han säga sitt.

 

Hittade följande beskrivande bild. Det var lite oklart om det var exakt Mercruiser 4.3 MPI som visas eftersom sidan var så stökig.

IMG_3587.png

Redigerad av sideshowbob69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nämna att årsmodellen är 2006. Och gångtiden är 340 timmar enl anteckningarna från mekanikern. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har insug genom ett hål i skrovet kan du har fått något som har fastnat över insuget. Sjögräs eller platspåse. Den hände mig två gånger på tre år men min Askeladden Beetle, med samma motor.

Antingen dyker du ner under båten och kollar insuget eller så kopplar du bort sjövattenslangen sjövattenpumpen och sätter en slang till en hink med vatten, innan sjövattenpumpen. Om du då ser att den suger vatten så kan vara säker på att du har någon propp mellan pumpen och insuget. Om den inte suger vatten har du ett problem i eller efter pumpen.
Kolla också sjövattenfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag gissar att impellern går torrt och att du behöver hjälpa den med vatten så att den kommer igång med kylningen. inte ovanligt vid impellerbyte! ett enkelt sätt att kontrollera kylningen är att lägga handflatorna på avgasknäna, dom ska vara svala. mvh / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, anuba said:

Om du har insug genom ett hål i skrovet kan du har fått något som har fastnat över insuget. Sjögräs eller platspåse. Den hände mig två gånger på tre år men min Askeladden Beetle, med samma motor.

Antingen dyker du ner under båten och kollar insuget eller så kopplar du bort sjövattenslangen sjövattenpumpen och sätter en slang till en hink med vatten, innan sjövattenpumpen. Om du då ser att den suger vatten så kan vara säker på att du har någon propp mellan pumpen och insuget. Om den inte suger vatten har du ett problem i eller efter pumpen.
Kolla också sjövattenfiltret.

Jag lade ju precis i båten. Vore ju sjuk maximal helt otrolig otur om man skulle få stopp i sjövattenintaget den korta bit som båten låg i. Men, det är klart. Enkelt att dyka ned och kolla. 😊 Eller så gör man båda tipsen som du skriver! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, mercruiser83 said:

hej! jag gissar att impellern går torrt och att du behöver hjälpa den med vatten så att den kommer igång med kylningen. inte ovanligt vid impellerbyte! ett enkelt sätt att kontrollera kylningen är att lägga handflatorna på avgasknäna, dom ska vara svala. mvh / Johan


Intressant.

 

Då till följdfrågan.

 

Hur ”hjälper” man den med vatten? Så att den ”kommer igång” med kylningen? 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sideshowbob69:

Jag lade ju precis i båten. Vore ju sjuk maximal helt otrolig otur om man skulle få stopp i sjövattenintaget den korta bit som båten låg i. Men, det är klart. Enkelt att dyka ned och kolla. 😊 Eller så gör man båda tipsen som du skriver! 

Har du provat att gasa upp i marschfart? Ibland kan det få en kärvande impeller att släppa. Har i alla fall funkat.för mig😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Freez said:

Har du provat att gasa upp i marschfart? Ibland kan det få en kärvande impeller att släppa. Har i alla fall funkat.för mig😀

Om den kärvar just sådär som ngn skrev kanske man kan testa att göra detta. Är det detta som menad med att ”hjälpa” den? Då skall jag jag nog ta en kort, kort tur och sedan tillbaks till bryggan. Men jag skall hoppa i först och bara kolla så att det inte sitter en jävla kork eller gräsand i intaget av sjövattnet. Blir nog kallt. 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Freez said:

Har du provat att gasa upp i marschfart? Ibland kan det få en kärvande impeller att släppa. Har i alla fall funkat.för mig😀

Det där låter helt sjukt bra för mig om det skulle funka. Runt 70 grader siktar jag på har jag för mig. Impellern som byttes var riktigt, riktigt dålig så det lär vara bättre kylning i år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs man fråga vad de två vingmuttrarna i blå plast är till för? Se bild. För de står lite tvärs. Men det är inga ventiler hoppas jag? 🤷🏼‍♂️

IMG_3597.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, sideshowbob69 said:

Törs man fråga vad de två vingmuttrarna i blå plast är till för? Se bild. För de står lite tvärs. Men det är inga ventiler hoppas jag? 🤷🏼‍♂️

IMG_3597.jpeg


Läst. Antar att dessa är för tömning av vatten vid vinterförvaring så att saker inte fryser sönder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! dom blåa vingmuttrarna är dräneringspluggar för kylsystemet och om du lossar på dom så ska det komma vatten! (och då behöver du sätta tillbaka den snabbt igen):)  det kan ha bildats någon luftficka mellan drev och impeller, tar du bort pluggarna så kan du kontrollera att du har vatten upp till impellern samt lösa ev luftficka/vacuum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök i detta forum efter hur man byter impeller på Ryds 23 dc med samma motor. Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om det, om inte annat så lär du dig då hur det hänger samman med vattenpumpen:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, mercruiser83 said:

Hej igen! dom blåa vingmuttrarna är dräneringspluggar för kylsystemet och om du lossar på dom så ska det komma vatten! (och då behöver du sätta tillbaka den snabbt igen):)  det kan ha bildats någon luftficka mellan drev och impeller, tar du bort pluggarna så kan du kontrollera att du har vatten upp till impellern samt lösa ev luftficka/vacuum.

Men det här rör ju sjövattenintaget. Inte drevet. 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-23 vid 20:49 skrev sideshowbob69:

Om den kärvar just sådär som ngn skrev kanske man kan testa att göra detta. Är det detta som menad med att ”hjälpa” den? Då skall jag jag nog ta en kort, kort tur och sedan tillbaks till bryggan. Men jag skall hoppa i först och bara kolla så att det inte sitter en jävla kork eller gräsand i intaget av sjövattnet. Blir nog kallt. 🤷🏼‍♂️

Precis kör iväg med motorn runt 50 grader gå upp i plan en kort stund och se vad som händer med tempen. Har funkat för mig en gång när impellern kärvade. Annars byt den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla som hjälpt till här och gjort världen, eller åtminstone Sverige, till en bättre plats. Ni är grymma! Let's keep it up så jag tänkte skriva av mig här.

 

Mycket riktigt är det på något sätt impellern som inte riktigt kommer igång (tror vi alltså) och skapa tillräckligt sug/tryck för att flödet skall komma igång om man inte drar iväg i 3000-4000 varv en stund. Nu landar det på 71-73 grader konstant! Hurra! Startade motorn och tog bort tampar sedan för att den skulle komma upp i lite temperatur innan lite högre varv. Är tvungen att köra en fem knop eller så ett par minuter för att komma bort från hamnen. Därefter upp i 3000-4000 varv vände när den var uppåt 63 grader för att inte komma för långt bort från bryggan om det inte skulle funka.

 

HUR eller VARFÖR detta inträffar vet jag inte. Men låga varv (tomgång i stort sett) räcker INTE för att flödet skall komma igång efter ett impellerbyte mot sjövattenintaget (ej drev). Jag tänker mig helt enkelt att impellern snurrade för långsamt för att skapa nödvändigt sug. Detta kanske BARA uppstår när det är luftfickor i systemet efter vinterförvaring precis nedanför pumphuset?

 

Nu skall jag väl tillägga att jag var tvungen att byta batteri men det var bara jag som glömt att ta ut det under vinterförvaringen. Så det var väl inte så konstigt. Jag tror det är helt orelaterat.

Nu skall ju jag inte jinxa det här men kan termostaten vara inblandad här? Den är ju designad, såvitt jag förstår, att öppna vid en specifik temperatur för att öka flödet. Men jag kanske är ute och cyklar här?

 

Återkommer med bilder.

 

 

 

 

 

Redigerad av sideshowbob69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...