Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
LRZ

Värmdö till Men

Rekommendera Poster

Velamsund till Mem.. sitter i en för mig ny båt... har inga sjökort ombord ännu så jag kastar ut en fråga.. ungefärlig distans och även förslag på trevlig hamn ungefär halvvägs..  fair winds . S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortaste vägen med en längre oskyddad sträcka utanför kusten mellan Landsort och Arkösund blir det ca 190 km eller ca 105nm. Avstånd mätt i https://minkarta.lantmateriet.se/.
Det finns massor av platser på vägen att stanna på, speciellt om man tar den lite längre vägen på insidan om Ringsön och passerar Oxelösund. Även att gå via Dragets kanal kan vara en trevlig men lite längre väg.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej LRZ!

Segla mot norr så du kommer ut ur "fjorden" . Sväng vänster mot Stockholm. Sväng vänster igen å under Skurubron.  Genom Baggens å så är du ute i prickad led.

Dalarö lagom för en dagstur. Du kan lägga till alldeles strax lite norrom om färjorna  macken. Det är nog ingen som jagar bort dig över natten där. Inte säsong än.

 

Förbi Mysingeholm å ner till  Nynäs, raka spåret. Vill du gå inomskärs å slippa skitväder svänger du av mot väster å kommer på insidan till Landsort fyren. Går du runt Boknön så har du prickad led ända till Oxelösund. Kan svänga av tidigare som det stor ovan, genom Dragets kanal. 

 

Från Oxelösund ser du vid klart väder över gattet till Bråviken å mot Arkösund.

 

Du har fått pers meddelande. Kolla. Ring grabben du skulle ha träffat förra lördan på Värmdö men som inte kom.

 

Förliga vindar...

Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mitt förslag, 120 M.

Jag återkommer med fina platser längs vägen.

 

image.png.148c5222ec27d8ab900a08094fd85c93.png

 

Följ länken så får du upp Eniro sjökort.

https://kartor.eniro.se/m/cer4O

 

Du kan också ladda ner en app med Eniro sjökort, funkar bra även som gratisversion.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett lite kortare alternativ, men det beror på vad du har för båt, eftersom det bara är ca. 1,5m ljupt och ca. 3m högt i Dalarökanalen.

 

image.png.98a96955e093804ca324ce848340ea13.png

 

Länk till rutt

https://kartor.eniro.se/m/SYuM4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut närmaste vägen är 104 M, men då missar du det mesta längs vägen.

Det är absolut värt 14 M extra att krångla sig runt mi långa väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:  Tjusig karta med pluppar!

Hur får man fram den? Är det en betalversion?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev per_62:

Mackey:  Tjusig karta med pluppar!

Hur får man fram den? Är det en betalversion?

 

Tack!

 

Det är min lilla hemlighet hur man får fram kartan, men det är ingen betalversion. ;)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Så här, förut hade Eniro en sjökortsfunktion på sin webbkarta, men den togs bort för några år sedan av någon för mig obegriplig anledning.

Det går fortfarande att komma åt kartan om man googlar Eniro + sjökort.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Så här, förut hade Eniro en sjökortsfunktion på sin webbkarta, men den togs bort för några år sedan av någon för mig obegriplig anledning.

Anledningen; Skippo köpte Eniro. 
https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/skippo-grundaren-man-far-en-digital-morfar-som-kan-lara-en-allt-om-det-lokala-batlivet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Anledningen; Skippo köpte Eniro. 

Låter ju som en bra förklaring.

Synd att det blev en försämring för oss som använder dator, om nu inte Skippo finns för dator.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Låter ju som en bra förklaring.

Synd att det blev en försämring för oss som använder dator, om nu inte Skippo finns för dator.

https://www.skippo.se/plan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för goda svar och råd.. tyvär ligger jag ännu fast förtöjd. Penta MD7A vill inte starta.. prima kompression och noga luftad... lutar nu att de provtryckta och enligt uppgift justerade spridarna inte håller mått.  Får bli kontroll igen imorgon..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-05-21 vid 01:49 skrev LRZ:

Velamsund till Mem.. sitter i en för mig ny båt... har inga sjökort ombord ännu så jag kastar ut en fråga.. ungefärlig distans och även förslag på trevlig hamn ungefär halvvägs..  fair winds . S

Gjorde nästan samma resa 2011 med då ny båt för mig. Gick från Boo-Gård till Arkösund. Köpte kompisens båt då de uppgraderade. Han och jag körde ner den tillsammans.

 

Vi tog den i två etapper. Hankade oss ner till Järflotta dag 1 efter dålig vind och krånglande motor (vulkningen i propellernavet på utombordaren släppte, så vi kunde bara köra 2 knop med motor, vilket främst var på förmiddag då det var stiltje). Förmiddag kom vi bara till Dalarö, och till kvällen kom vi ner till Järflotta.

 

Dag 2 tog vi ytterväggen utanför Öja ner förbi Landsort fyr och rakt över till Arkösund som vi gick in till från södra änden. Kompisen blev sjösjuk av dyningarna🙂.

 

Ren transport segling alltså som för oss med dålig vind och krånglande motor tog två hela dagar (morgon till kväll) och endast naturhamn blev angjord i form av gammal militär brygga vid Järflotta.

 

Vill du uppleva något på vägen rekommenderar jag att ta innerväggen, i alla fall från Öja och ner via Oxelösund. Mycket fin resa den sträckan.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev LRZ:

Tackar för goda svar och råd.. tyvär ligger jag ännu fast förtöjd. Penta MD7A vill inte starta.. prima kompression och noga luftad... lutar nu att de provtryckta och enligt uppgift justerade spridarna inte håller mått.  Får bli kontroll igen imorgon..

Testa lite försiktigt med startgas och se om motorn inte fortsätter att tuffa på när du väl fått snurr på den.

 

Kanske finns det någon som kan komma ut och hjälpa till och ta med en burk startgas om du inte har.

Jag bor i Stockholm, men har inte möjlighet att komma de närmste dagarna.

Någon annan kanske kan?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dum fråga kanske.. Har Du aktiverat kallstarten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev snoy:

dum fråga kanske.. Har Du aktiverat kallstarten?

Bosch insprutningspump har automatisk kallstart, annars finns det ett kallstartsreglage man ska dra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boschpump, går igång några sekunder på startgas... monterade ny dieselpump igår/natt... nu tänker jag gå igenom dieselsystemet igen.. skam den som ger sig... dieselpumpen inköptes utav Crom Marin på Lidingö... 5 min innan stängning... betalade med swisch och de lade ut på pumpen på hemligt ställe.... strålande service... att det sedan tog tre timmar tur och retur värmdö, lidingö är ju en annan femma🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kanske jag råkade hitta något... den gamla antika vattenavskiljaren läcker när jag tar tag i koppen... demonterat och packningen är tämligen spröd.... hoppar nu över vattenavskiljar tills vidare... bara jag får igång motorn... överväger att montera dubbla cav med omkoppling för bekväma filterbyten... men först åter till mitt dieseldoftande motorrum🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä.... ingen framgång idag heller... tror snart det kommer ut annons på en billig Allegro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att luftat helt korrekt enligt instruktioner? Vet inte proceduren för MD7, själv har jag em 4cyl MD21 och där är det rätt många moment men olika skruvar som ska öppnas och stängas i rätt ordning och gör man inte exakt enligt instruktionerna så kommer den inte att starta. 
 

Och jag hoppas du kollat att stopptaget är inskjutet (för det är väl mekanisk stopp?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå... Md7a med boschpump är väldigt enkel att lufta.... öppna på finfiltret... pumpa tills bara diesel flödar.. sedan full gas och dekompresionspaken rakt kör runt motorn och lufta spridarna.... tog loss spridarna idag och körde runt för att se om dom öppnade, det gjorde dom... men det blir verkstadsbesök imorgon för en korrekt provtryckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarna probtryckta av El&Diesel... dom är ok... bränsle får dom... då har jag förmodligen missbedömt motorns kompression.... blir nog till att slipa in ventiler då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev LRZ:

Spridarna probtryckta av El&Diesel... dom är ok... bränsle får dom... då har jag förmodligen missbedömt motorns kompression.... blir nog till att slipa in ventiler då....

Kan du dra runt motorn för hand är kompressionen för dålig, men om du inte kan dra runt den borde den gå att få igång tycker jag.

 

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för dig. Du verkar ju ha koll så till slut får du säkert igång motorn.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev LRZ:

Spridarna probtryckta av El&Diesel... dom är ok... bränsle får dom... då har jag förmodligen missbedömt motorns kompression.... blir nog till att slipa in ventiler då....

Börja med att kolla spelet och att de stänger så att ingen ”hängt” sig under vintern som de ska innan du plockar ut dem och börjar slipa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Kan du dra runt motorn för hand är kompressionen för dålig, men om du inte kan dra runt den borde den gå att få igång tycker jag.

 

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för dig. Du verkar ju ha koll så till slut får du säkert igång motorn.

 

Lycka till!

Mackey

Jag klarar med mina drygt hundra kilo att dra runt motorn förbi övre dödpunkt... men får ta i ... nu är jag snart där jag tror att högtryckspumpen kan vara boven... men samtidigt så vet jag ju att spridarna öppnar efter mitt lekmannatest med spridare ute i det fria...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ca två timmar får jag tillbaks spridarna,,,igen... förhoppningsvis nu justerade till rätt tryck.... 178 bar istället för 190..... Fick till slut övertygat en kunnig expert som jobbat med bosch insprutare sedan 1972 att det är skillnad på kp/m2 och Bar.... fortsättning följer🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...