Chepparen 0 Postad 20 Maj , 2024 Har en Volvo Penta D2-40 när jag prov startade den för tre veckor sedan efter att vintern har släppt sitt grepp. motorn startade direkt men jag glömde huvudströmbrytaren inkopplad i tre veckor, idag den 20/5 vill motorn inte starta, kan det bero på huvudströmbrytaren, diesel tanken är full och regulatorn för solcellen säger att båda batterierna är full laddade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 20 Maj , 2024 1 minut sedan skrev Chepparen: idag den 20/5 vill motorn inte starta, Vad innebär "vill motorn inte starta"? Snurrar den men går inte igång eller är den helt död och INGET händer? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 20 Maj , 2024 En regulator kan inte mäta hur mycket som finns kvar i något batteri. Möjligen kan den mäta spänningen. Dock är ju det vanligaste att man har ett startbatteri med någon sorts skiljerelä som slår till och laddar förbrukarbatteriet/-banken från startbatteriet när motorn går. Lika vanligt är att solpanelerna laddar bara förbrukarbatteriet. Så, med detta sagt så gissar jag att ditt startbatteri är urladdat och isf förmodligen också inte så fräscht då det har laddat ur sig på så kort tid och om inget ligger och drar tjuvström. Prova att ladda upp startbatteriet! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser