Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Chepparen

Volvon Penta

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta D2-40  när jag prov startade den för tre veckor sedan efter att vintern har släppt sitt grepp. motorn startade direkt men jag glömde huvudströmbrytaren inkopplad i tre veckor, idag den 20/5 vill motorn inte starta, kan det bero på huvudströmbrytaren, diesel tanken är full och regulatorn för  

solcellen säger att båda batterierna är full laddade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Chepparen:

idag den 20/5 vill motorn inte starta,

Vad innebär "vill motorn inte starta"? 

Snurrar den men går inte igång eller är den helt död och INGET händer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regulator kan inte mäta hur mycket som finns kvar i något batteri. Möjligen kan den mäta spänningen. Dock är ju det vanligaste att man har ett startbatteri med någon sorts skiljerelä som slår till och laddar förbrukarbatteriet/-banken från startbatteriet när motorn går.

Lika vanligt är att solpanelerna laddar bara förbrukarbatteriet.

Så, med detta sagt så gissar jag att ditt startbatteri är urladdat och isf förmodligen också inte så fräscht då det har laddat ur sig på så kort tid och om inget ligger och drar tjuvström.

Prova att ladda upp startbatteriet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...