Wildeside 452 Postad 20 Maj Finns det något som är billigt o bra eller åtminstone prisvärt? Är inte bered att investera i AGM eller liknande, duger gott med vanliga SMF blybatterier. Behöver 3 stycken batterier, 12 volt och större än 165 Ah gärna 200-240 Ah med pol ställning 3 eller 4. Biltema 165 Ah 2249:- nått att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 20 Maj Kolla på denna sida om något faller dej i smaken, fick just hem ett optima bluetop https://www.autobatterienbilliger.de/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 20 Maj 40 minuter sedan skrev micke_102: Kolla på denna sida om något faller dej i smaken, fick just hem ett optima bluetop https://www.autobatterienbilliger.de/ Tack! Men blev inte mycket billigare än om jag köper lokalt här i stan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 20 Maj 2 timmar sedan skrev Wildeside: Finns det något som är billigt o bra eller åtminstone prisvärt? Är inte bered att investera i AGM eller liknande, duger gott med vanliga SMF blybatterier. Behöver 3 stycken batterier, 12 volt och större än 165 Ah gärna 200-240 Ah med pol ställning 3 eller 4. Biltema 165 Ah 2249:- nått att ha? Behöver du tre så stora START-batterier? Med mina svaga ögon läser jag tydligt Start Battery på ovan batteri. Förmodligen faller garantin om du använder dem som förbrukarbatterier men det avgör du ju själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 21 Maj (redigerade) 12 timmar sedan skrev ChristerN: Behöver du tre så stora START-batterier? Med mina svaga ögon läser jag tydligt Start Battery på ovan batteri. Förmodligen faller garantin om du använder dem som förbrukarbatterier men det avgör du ju själv. Har idag 3 st 240 Ah lastbilsbatterier och dom är väl lite i överkant av mina behov där av att jag kan tänka mej 165 Ah Dom ska iof användas som förbrukningsbatterier, dom som nu har börjat ge upp är 7 år gamla startbatterier. Håller förbrukningsbatterier mycket längre? Garanti på batterier brukar väl gälla fram till att man gåt ut genom entré dörren i butiken. Sen är det väl till butiken att bevisa att dom är använda som förbrukningsbatterier vid ett eventuellt garanti ärende.. Redigerad 21 Maj av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 21 Maj Håller med om att våta batterier är helt okej och billiga, våra Tudor Dual höll i 10 år. Sedan är det alltid bättre att köpa det som är anpassat efter det de ska användas för så om du hittar stora fritidsbatterier/förbrukningsbatterier så är de bättre som förbrukningsbatterier än var startbatterier är. 14 timmar sedan skrev Wildeside: Tack! Men blev inte mycket billigare än om jag köper lokalt här i stan. Kolla igen, det brukar vara väldigt mycket billigare. Verkar som att man får våta batterier för runt 14:- kr/Ah vilket är minst 20 % billigare än de bästa priserna jag sett i Sverige. Här är ju tex. ett väldigt prisvärt AGM-batteri, 160 Ah för 2400:- kronor. https://www.autobatterienbilliger.de/Accurat-Supply-S160-AGM-Bleiakku-umsatzsteuerbefreit 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 21 Maj (redigerade) 4 timmar sedan skrev Mackey: Håller med om att våta batterier är helt okej och billiga, våra Tudor Dual höll i 10 år. Sedan är det alltid bättre att köpa det som är anpassat efter det de ska användas för så om du hittar stora fritidsbatterier/förbrukningsbatterier så är de bättre som förbrukningsbatterier än var startbatterier är. Kolla igen, det brukar vara väldigt mycket billigare. Verkar som att man får våta batterier för runt 14:- kr/Ah vilket är minst 20 % billigare än de bästa priserna jag sett i Sverige. Här är ju tex. ett väldigt prisvärt AGM-batteri, 160 Ah för 2400:- kronor. https://www.autobatterienbilliger.de/Accurat-Supply-S160-AGM-Bleiakku-umsatzsteuerbefreit Jag har ett pris på 12,8 kr/Ah för fritidsbatterier så 14kr/Ah är inget bra pris i min värld😉. Priset i länken på 215 Euro är om du köper det momsfritt för att användas i solcellsanläggning i byggnad, fungerar det att köpa det och skicka till Sverige o slippa momsen? En anledning till att kanske välja start batterier kan vara att jag har en 2,2 kW bogpropeller och en Spänningsomvandlare på 3000 watt för att kunna köra 220 volts pump på 1100 watt, micro o dammsugare. Inte allt samtidigt och inga längre stunder men dom belastar batterierna ganska kraftigt på kort tid tror jag. Hur mycket kan man belasta fritidbatterier utan att dom tar skada eller spelar det ingen roll om man belastar dom mycket under kort tid? Redigerad 21 Maj av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 22 Maj (redigerade) 22 timmar sedan skrev Wildeside: Jag har ett pris på 12,8 kr/Ah för fritidsbatterier så 14kr/Ah är inget bra pris i min värld😉. 1900:- kr för ett 160 Ah fritidsbatteri är bara att gratulera till, även om det är ett vått batteri. Tillägg: Jag ser nu att det verkar som att vissa batterier blivit lite billigare i Sverige. 22 timmar sedan skrev Wildeside: En anledning till att kanske välja start batterier kan vara att jag har en 2,2 kW bogpropeller och en Spänningsomvandlare på 3000 watt för att kunna köra 220 volts pump på 1100 watt, micro o dammsugare. Då är det nog bättre att ha fritidsbatterier. Redigerad 22 Maj av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 22 Maj Nu lutar det åt Fritidsbatterier på 180 Ah okänt märke. Sen får man leva på hoppet att dom överlever ett antal år. Det kostar o ligga på topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 Maj hej lite längre leverans tid, men att köpa 4 st 280 amps celler o bygga ett batteri blir inte mycket dyrare, sen an daly bms för ca 1000 kronor. då har du mer användbara ah timmar än innan med längre livslängd, vet många som köpt därifrån om du inte av princip skäl ratar lithium https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 23 Maj 22 minuter sedan skrev Comfort4: hej lite längre leverans tid, men att köpa 4 st 280 amps celler o bygga ett batteri blir inte mycket dyrare, sen an daly bms för ca 1000 kronor. då har du mer användbara ah timmar än innan med längre livslängd, vet många som köpt därifrån om du inte av princip skäl ratar lithium https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html Ratar inget av princip. Det är bara vad jag förstått så måste man in o styra ladd spänning m.m. har ingen koll och orkar inte sätt in mej i det hela och bygga om nått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Maj (redigerade) Om man har plats samt tid och intresse för att underhålla sitt batteri kan man ju använda sig av traktionära golfbilsbatterier. Dessa är bara på sex volt så två måste seriekopplas för att få tolv volt, men kapaciteten fördubblas inte vid seriekoppling. Klart litet gammalmodiga, men man brukar få många Ah per hundralapp, jag har inte kollat batteriprserna på länge, men det är ju dagspris som gäller, blymarknaden är ju tung...🙂. Nu är detta öppna syra/blybatterier, kräver litet påfyllning av destvatten. Tål djupurladdningar, men bör ju ändå inte laddas ur mer än till 50% ändå. Dom i länken är på 240Ah, men det finns sådana med både högre och lägre kapacitet. Jag hart nu haft sådana i mina två senaste båtar som förbrukarbatterier, de senaste 25 åren (eller mer) och det fungerar bra, jag är nöjd. Klart hade det kanske varit bättre med en modernare batterilösning, men det kostar ju på. Redigerad 23 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 31 Maj Det slutade med vanliga fritidsbatterier typ blöta batterier 180 Ah för 2069:- = 11,50:-/Ah. Har svårt att hitta något som ens kommer i närheten av det priset. Sen kan man alltid lyfta momsen som företagare o vips så är man nere på 1655:- =9,2:-/Ah per batteri. Så får man väl hoppas att dom håller några år iaf😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev Wildeside: Det slutade med vanliga fritidsbatterier typ blöta batterier 180 Ah för 2069:- = 11,50:-/Ah. Vad exakt blev det för batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev Wildeside: Sen kan man alltid lyfta momsen som företagare o vips så är man nere på 1655:- =9,2:-/Ah per batteri. Och båten är tjänstebåt, förstår jag? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 31 Maj 36 minuter sedan skrev raol: Och båten är tjänstebåt, förstår jag? Vem f bryr sig, betalar tillräckligt med skatter o miljöavgifter ändå. Lite trött på att göda brottslingar, Ukraina, andra krig och övriga bistånds mottagare. Saknar en fungerande skola, sjukvård, m.m. och ålderdomsvård vilket rusar emot mej närmre för varje dag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 31 Maj 2 minuter sedan skrev Wildeside: Vem f bryr sig, betalar tillräckligt med skatter o miljöavgifter ändå. Lite trött på att göda brottslingar, Ukraina, andra krig och övriga bistånds mottagare. Saknar en fungerande skola, sjukvård, m.m. och ålderdomsvård vilket rusar emot mej närmre för varje dag. Och vård, skola och så blir bättre av att man fuskar med skatten så mindre kommer in? Det är sånt här som gör att jag tycker man ska helt avskaffa momsavdragsmöjligheterna för företag. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 31 Maj 55 minuter sedan skrev Mackey: Vad exakt blev det för batterier. Jag återkommer om det när jag är vid datorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 31 Maj 1 minut sedan skrev raol: Och vård, skola och så blir bättre av att man fuskar med skatten så mindre kommer in? Det är sånt här som gör att jag tycker man ska helt avskaffa momsavdragsmöjligheterna för företag. Ju mer som tas av mina intäkter och delas ut o slösas av kommun o regering betyder bara att jag måste ta in mer på något sätt för att få ut en skälig lön utan att skinna mina kunder mer än jag gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 31 Maj 8 minuter sedan skrev Wildeside: Ju mer som tas av mina intäkter och delas ut o slösas av kommun o regering betyder bara att jag måste ta in mer på något sätt för att få ut en skälig lön utan att skinna mina kunder mer än jag gör. Skrattretande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 31 Maj 3 minuter sedan skrev raol: Skrattretande. Om du sköter din ekonomi så sköter jag min ekonomi så kan vi väl diskutera båtrelaterade ämnen istället som vi verkar vara mer överens om.😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 2 Juni 2024-05-31 vid 22:01 skrev Mackey: Vad exakt blev det för batterier. https://www.motonet.se/produkt/mtx-energy-fritidsbatteri-180-ah-1000a-513-x-223-x-223-mm?product=90-01728 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser