Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
jollas

Vp 280 överbliven låsring...

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är på väg att montera tillbaks ett vp 280 drev och när jag skulle lyfta tillbaka drevet låg en låsring kvar under drivknuten. Har googlat omkring efter tydlig sprängskiss men hittar inga bra tydliga bilder. Har kollat så noga det går på drivknuten men ser inte några bra spår som den skulle kunna sitta i. Har kollat på drivaxeln och det är möjligt att den skulle kunna sitta längst in mot innersidan där kanske...ringen är en aning för stor men å andra sidan så finns det väl en anledning isf att den låg nere under drivknuten...helt enkelt hoppat av vid demonteringen av drevet. Min gissning är den ska sitta på drivaxeln...annars har jag ingen bra förklaring vart den hör hemma...nån som har en supertydlig skiss eller vet med säkerhet om de ska vara en låsring på drivaxelns sida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore lättare att ge ett svar om du lämnar mått på låsringen och kanske även en bild.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev sanktanna:

Det vore lättare att ge ett svar om du lämnar mått på låsringen och kanske även en bild.

Ingemar

Lite bilder vore lättare än att vi ska gissa....

Gissar knutlåsring eller lagerlåsring t ex m a p var den hittades....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låsring till knutkorsets lagerskål? invändiga sitter lite mer gömda än utvändiga ,bra att inventera.. ps använd glasögon vid montering/dem. (skydd)  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La till ringen på bilden för att få en uppfattning om storleken 

20240521_114254.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låsring ska sitta på primäraxeln. Den håller lagret på plats på axeln.

Om du ska återmontera den måste du ta bort tätningen först.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Novis som jag är...primäraxel...sitter var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primäraxeln är den som sitter i primäraxelkåpan.

Alltså axel som du ser inuti bälgen och som du monterar knuten på.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera ny låsring/segersäkring med riktig låsringstång.

Kontrollera att den sitter riktigt i spåret dvs att öronen är i samma position som vid obelastad låsring/segersäkring.

Är dina knuthållarna skyddsmålade ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar! Ok så det ska sitta en på den splinade axeln( som då är primäraxeln...alltid lär man sig nått nytt ) Min låsring är 29 mm och glappar ytterst på splinsen så jag antar att 27mm kanske kan vara rätt nånstans...Nån som vet om det säljs en specifik låsring eller nånstans för detta?  Jag tänkte måla korsen nu när jag ändå har rengjort allt...

20240522_174916.jpg

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får kolla att inte axeln har åkt in så att spåret för låsringen inte syns. Om så, är det bäst att ta bort låsringen som syns och dra ut axeln med lagret och göra det rätt med ny låsring..

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går mao ta ur lagret, i värsta fall, genom att  dra ur lagret efter man tagit bort den låsringen som syns på sista bilden? Det sitter då någon form av låsring ytterligare på baksidan av lagret antar jag...annars följer väl inte lagret med...  Är det någon som vet hur stor låsringen ska vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan dra ut axeln när låsringen  är botten. Det ska vara två lika låsringar, den yttre sak tätningen ligga mot. Det är en ansats på axeln som lagret ligger emot. Stora låsringen har det.nr 914533. Den mindre 914462.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret och för att du tar dig tid att hjälpa,  det uppskattas!

Har testat att dra i axeln och den går att flytta den någon centimeter in och ut skulle jag uppskatta det till. Jag hoppas att det räcker för att få satt dit låsring igen. 

1 timme sedan skrev sanktanna:

Du kan dra ut axeln när låsringen  är botten. Det ska vara två lika låsringar, den yttre sak tätningen ligga mot. 

Ska det vara ytterligare en packbox utanför det som syns på bilden eller missuppfattar jag dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild inlägg 11.

Där är ju redan en packbox.

 

Har du fått nån över liksom en låsring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Bild inlägg 11.

Där är ju redan en packbox.

 

Har du fått nån över liksom en låsring?

Nej jag har inte fått någon packbox över utan det var väl jag som misstolkade ett tidigare inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du studerar en sprängskiss på 280-skölden så kan du se att lagret sitter monterat med en låsring. Utanför kommer en likadan låsring och mot denna en tätningsring som tätar mot knuten. Tätningen ska hindra att sjövatten kommer in i båten om knutbälgen går sönder. .Som det ser ut på din bild så är det ditsatt ett tätat kullager. Om inte lagret glappar i kåpan så hindrar väl ditt tätade lager till viss del risken för vattenintrång.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta en packbox på rätt håll med hel fjäder i rostfritt material. (inte trasig fjäder som det är på bilden, i mitt fall på 290DP-E).

Brukar kunna ta in vatten ändå om splines ligger mot läppen.

RS tätningar på lager är framför allt dammtäta och hyfsat vattentätt , om oturen är framme och knutbälgen läcker.

Packboxen hjälper till att stå emot sjön tillsammans med RS tätningen.

På 280 sitter det en smörjnippel till primäraxelns lager har jag för mig??

 

Pbox_strut.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev NW355:

Brukar sitta en packbox på rätt håll med hel fjäder i rostfritt material. (inte trasig fjäder som det är på bilden, i mitt fall på 290DP-E).

Brukar kunna ta in vatten ändå om splines ligger mot läppen.

RS tätningar på lager är framför allt dammtäta och hyfsat vattentätt , om oturen är framme och knutbälgen läcker.

Packboxen hjälper till att stå emot sjön tillsammans med RS tätningen.

På 280 sitter det en smörjnippel till primäraxelns lager har jag för mig??

 

Pbox_strut.jpg

Tätningen på bilden sitter felvänd! Fjädern ska vara mot drevet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev sanktanna:

Tätningen på bilden sitter felvänd! Fjädern ska vara mot drevet.

Ingemar

Antingen skrev du fel eller så får du titta en gång till....🙄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt, den sitter rätt. Det var fjädern som såg ut att ligga framför tätningen. 

Tidigare var de monterade åt andra hållet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 timmar sedan skrev sanktanna:

Jag ber om ursäkt, den sitter rätt. Det var fjädern som såg ut att ligga framför tätningen. 

Tidigare var de monterade åt andra hållet.

Ingemar

Topp 🙂

Har varit i yrket som hobby i 30 år men aldrig sett en felvänd tätning.

Dock bytt flera "pirat" zimmerringar som avsaknat rostfri fjäder både till primäraxeln men tyvärr också till sjövattenpumpar. Det är vissa delars kvalitet jag inte tullar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått tag på ny låsring och testat att få dit den utan någon större framgång. Jag kan flytta axeln ca 1 cm fram och tillbaka men när jag drar ut den max får jag inte låsringen på rätt plats. Misstänker att axeln kanske skulle kunna gå att få ut ytterligare någon/några millimeter till om man kom åt att pressa eller dra med mera kraft så man kommer åt spåret för låsringen. Hittade en film på Youtube där en man visade axeln uttagen och där han monterat på lager och låsringen jag försöker få dit. Axeln verkar ha en klack på baksidan av lagret och smalnar av till splines några millimeter utanför där låsringen satt. Om man inte lyckas få dit den där låsringen och kör utan den....vad kan hända...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du monterar naturligtvis lagret och låsringen på axeln när du har den urtagen. Kolla även att lagret har rätt mått.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,är det inte svårt att få ur och tillbaka axeln? Tänker spontant att det behövs någon form av avdragare för att få ur men sedan ska den tillbaka och matcha i motorn med lagret på ,men det kanske linjerar väl? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av oss som håller på med sådant här har väl tillverkat en egen avdragare. Ibland går det ganska lätt att dra ut axeln.

Vid återmonteringen används ett lämpligt rör för att knacka in lagret. Man känner när de inre splinesen hittar rätt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...