Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
b_syrsa

Vilken BMS till LiFePo4 ?

Rekommendera Poster

Ni som hemmabyggt LiFePo4 batterier vilken BMS har ni använt?

Fungerar den som den skall ihop med solpanelsladdning?

 

Jag och en kollega har samma problem  med våra DalyBMS som tydligen inte klarar av att matas med el från solpanel. Då fungerar inte styrningen längre och det uppstår spänningsfall över BMSen. Med bortkopplade solpanler fungerar den som den skall.

Någon annan som har Daly ihop med solpanel som fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har väl en regulator från solcellen? Mina daly fungerar alldeles utmärkt med matande solceller, totalt 245 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis blivit klar med ett system med en JB BMS , B2A8S20P, https://eu.nkon.nl/charger-84/bms-mod/bms-batterijspacer/jk-bms-b2a8s20p.html

Mina solpanelregulatorer är från Victron. Jag har valt att bara använda BMSen som en säkerhetsfunktion med där den bara stänger av under 2.5V/cell, över 3.65V/cell coh under 3 C. 

Sedan har jag ställt in alla laddare att bara ladda upp till 3.5V/cell så att inte BMSen behöver aktiveras, absorbera i en timme eller vid en svansström under 1A. Jag använder en yttre Victron BMS för att mäta SOC. JK-BMS visat aldrig 100% eftersom jag inte har valt att ladda upp till 3.65V/cell.

Hittills har de fungerat över förväntan. 

Jag kan inte förstå hur just solpenelsregulatorn skull påverka BMSen om har ställt alla spänningar rätt. 
Vilka skyddsnivåer och laddspänningen använder du i BMS och solregulator?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev anuba:

Jag har precis blivit klar med ett system med en JB BMS , B2A8S20P, https://eu.nkon.nl/charger-84/bms-mod/bms-batterijspacer/jk-bms-b2a8s20p.html

Mina solpanelregulatorer är från Victron. Jag har valt att bara använda BMSen som en säkerhetsfunktion med där den bara stänger av under 2.5V/cell, över 3.65V/cell coh under 3 C. 

Sedan har jag ställt in alla laddare att bara ladda upp till 3.5V/cell så att inte BMSen behöver aktiveras, absorbera i en timme eller vid en svansström under 1A. Jag använder en yttre Victron BMS för att mäta SOC. JK-BMS visat aldrig 100% eftersom jag inte har valt att ladda upp till 3.65V/cell.

Hittills har de fungerat över förväntan. 

Jag kan inte förstå hur just solpenelsregulatorn skull påverka BMSen om har ställt alla spänningar rätt. 
Vilka skyddsnivåer och laddspänningen använder du i BMS och solregulator?

 

 

Anledningen till att den inte fungerar skall tydligen vara den hackade spänningen som kommer från en solcellsregulator. Tydligen skall Daly vara känslig för det. Har sökt över nätet och funnit de som löst problemet med ett LC-filter.  

Har en konverssation med Dalys support om problemet.

Har inte nivårerna på skyddspänningar i huvet använde rekomedationer från https://batterygo.se/.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev micke_102:

Ni har väl en regulator från solcellen? Mina daly fungerar alldeles utmärkt med matande solceller, totalt 245 W.

Jo jag har en regulator efter solpanelen. Intressant att höra att din DAly fungerar.
Vilken Daly har du? (Min är 100 A)

Vad för regulator har du till solpanelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev b_syrsa:

Anledningen till att den inte fungerar skall tydligen vara den hackade spänningen som kommer från en solcellsregulator. Tydligen skall Daly vara känslig för det. Har sökt över nätet och funnit de som löst problemet med ett LC-filter.  

Har en konverssation med Dalys support om problemet.

Har inte nivårerna på skyddspänningar i huvet använde rekomedationer från https://batterygo.se/.

En solcellsregulator av någorlunda vettig typ (MPPT) och fabrikat lämnar en reglerad DC-spänning. Låt vara att den internt bygger på switchprincipen, men det sker - som med i princip alla switchade spänningsregulatorer - vid en hög frekvens som sedan är filtrerad på utgången för att ge en "ren" DC-spänning.

Det finns regelverk för denna filtrering, och de är i sammanhanget ganska tuffa för att inte regulatorerna skall orsaka störningar på inte minst radio. Så det är alltså normalt inget "hackande" i utspänningen på en (seriös) solcellsregulator.

 

Din verkar vara av mycket enkel sort som reglerar genom att slå till/från spänningen från panelen med mycket låg frekvens om den påstås vara "hackande" och ofiltrerad. Vad är det för regulator ?

 

Enklare och bättre än att börja labba med LC-filter (som dessutom kräver en del kunskap och uträkningar för att fungera bra) är att byta solpanelsregulator.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

En solcellsregulator av någorlunda vettig typ (MPPT) och fabrikat lämnar en reglerad DC-spänning. Låt vara att den internt bygger på switchprincipen, men det sker - som med i princip alla switchade spänningsregulatorer - vid en hög frekvens som sedan är filtrerad på utgången för att ge en "ren" DC-spänning.

Det finns regelverk för denna filtrering, och de är i sammanhanget ganska tuffa för att inte regulatorerna skall orsaka störningar på inte minst radio. Så det är alltså normalt inget "hackande" i utspänningen på en (seriös) solcellsregulator.

 

Din verkar vara av mycket enkel sort som reglerar genom att slå till/från spänningen från panelen med mycket låg frekvens om den påstås vara "hackande" och ofiltrerad. Vad är det för regulator ?

 

Enklare och bättre än att börja labba med LC-filter (som dessutom kräver en del kunskap och uträkningar för att fungera bra) är att byta solpanelsregulator.

Jag har en Epever Tracer 20A och en 100 W panel. Tror att den skall vara bra om rätt värden är inställda. Har läst lite till nu och med din utläggning och nya kunskaper skall jag se över mina parametrar i både BMS och tracer. Tackar för nya kunskaper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev b_syrsa:

Jo jag har en regulator efter solpanelen. Intressant att höra att din DAly fungerar.
Vilken Daly har du? (Min är 100 A)

Vad för regulator har du till solpanelen?

Har Victron sollcellsregulatorer, en daly 100A och en Daly 150A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-20 vid 11:51 skrev b_syrsa:

Jag har en Epever Tracer 20A och en 100 W panel. Tror att den skall vara bra om rätt värden är inställda. Har läst lite till nu och med din utläggning och nya kunskaper skall jag se över mina parametrar i både BMS och tracer. Tackar för nya kunskaper!

Jag har samma mppt-regulator till mina 200W (o ibland förstärkt med en 50W till 250W).

Jag har en 250A BMS från Muller Energy (jag tror att det är Jaibada som tillverkat den).

Jag har precis som @anuba ställt in laddspänningar från solcellsregulator, AC-laddare och generator så att BMS gränsvärden ska underskridas. BMS blir då en ren säkerhetsfunktion samt balanserare (skillnaden mellan de fyra cellerna ligger normalt på 0,002V!).

 

Jag noterade efter grundinställning att alla elprylar inte var så välkalibrerade avseende vilken spänning de lämnade. Bland annat så gav Mastervolt AC-laddare högre utspänning än vad som angavs så då spärrade BMS tidvis laddningen (min BMS har kraftelektronik som spärrar laddning vid överspänning och förbrukning vid underspänning). Efter justering av laddprylarnas spänning så laddar alla på ett effektivt sätt och utan att BMS behöver spärra.

 

Jag har en Mastervolt-burk som ansluts via MasterBus och har usb-utgång för att kunna ställa in laddaren med hjälp av en PC.

Jag har en kabel till Epever-regulatorn som ansluts i usb-ingången på PC så det går att göra komplexare inställningar än "standard" för regulatorn (gränssnittet i regulatorn är RS-485).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-20 vid 12:50 skrev micke_102:

Har Victron sollcellsregulatorer, en daly 100A och en Daly 150A

Vilken Victron solcellsregulator har du?

Om nu min Epever inte är bra för Daly och du har en likadan Daly som jag som fungerar ihop med en Victron så talar det för att jag byter till Victron. Tar då gärna en som bevisligen fungerat för någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev b_syrsa:

Vilken Victron solcellsregulator har du?

Om nu min Epever inte är bra för Daly och du har en likadan Daly som jag som fungerar ihop med en Victron så talar det för att jag byter till Victron. Tar då gärna en som bevisligen fungerat för någon annan.

3 st 75/15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-21 vid 23:32 skrev Lintott:

Jag har samma mppt-regulator till mina 200W (o ibland förstärkt med en 50W till 250W).

Jag har en 250A BMS från Muller Energy

@Lintott Var har du köpt den och till vilket pris?

Sökte på webben och fick fram denna: https://mullerenergy.com.au/product/200a-jbd-smart-bms-with-bluetooth/

Är det en sådan du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-20 vid 10:06 skrev anuba:

Jag har precis blivit klar med ett system med en JB BMS , B2A8S20P, https://eu.nkon.nl/charger-84/bms-mod/bms-batterijspacer/jk-bms-b2a8s20p.html

Mina solpanelregulatorer är från Victron. Jag har valt att bara använda BMSen som en säkerhetsfunktion med där den bara stänger av under 2.5V/cell, över 3.65V/cell coh under 3 C. 

Sedan har jag ställt in alla laddare att bara ladda upp till 3.5V/cell så att inte BMSen behöver aktiveras, absorbera i en timme eller vid en svansström under 1A. Jag använder en yttre Victron BMS för att mäta SOC. JK-BMS visat aldrig 100% eftersom jag inte har valt att ladda upp till 3.65V/cell.

Hittills har de fungerat över förväntan. 

Jag kan inte förstå hur just solpenelsregulatorn skull påverka BMSen om har ställt alla spänningar rätt. 
Vilka skyddsnivåer och laddspänningen använder du i BMS och solregulator?

 

 

Vilken laddare är det du har som går att ställa in på laddning till 3.5V/cell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-05-23 vid 09:14 skrev b_syrsa:

Vilken Victron solcellsregulator har du?

Om nu min Epever inte är bra för Daly och du har en likadan Daly som jag som fungerar ihop med en Victron så talar det för att jag byter till Victron. Tar då gärna en som bevisligen fungerat för någon annan.

Om din Epever regulator är en sån som går att justera volt mm under de olika faserna med är just det inte anledning till att byta till Victron. 
Bytte själv förra våren från en Epever till Victron men anledningen till det var att Victrons prylar kan kommunicera med varandra vi ett eget ”nät” samt att jag redan då det planerade för den fjärrövervakning (GlobalLink) jag installerade i år.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Skoter:

Vilken laddare är det du har som går att ställa in på laddning till 3.5V/cell?

@anuba ska väl få svara själv men många laddare går att ställa in på en spänning som gäller hela batteripaketet. I detta fall 3,5 x 4 = 14,0 V. Vet väl ingen laddare som går att ställa på cell-nivå utan för Litium sköter BMSen om det, i bästa fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skoter:

Vilken laddare är det du har som går att ställa in på laddning till 3.5V/cell?

Om man har LFP får man nog tänka både cellspänning och batterispänning. Batterispänningen blir ju naturligtvis 14V för ett fyrcelligt batteri. Den interna BMSen ställs in med cellspänning för att skyddet jobbar per cell medans laddarna ställs in med batterispänningen.

Det kan ibland vara enklare att förhålla sig till cellspänningen om man skall ta åt sig information om det rekommenderade intervall man bör använda till LFP-batteri. Bland youtubers finns det både 12V, 24V och 48V-system.

Många laddningstillverkar har slaviskt rekommenderat att köra batteriet mellan 2.5V - 3.65V/cell (10V - 14.6V). På senare tid har det ändrats. Mina senaste Victron-pryl var inställd på 3.55/cell (14.2V).

Vissa youtubers beskriver att man bara förlorar några procent på att lägga sig mellan 3.0 - 3.5V/cell och därmed får längre livslängd på sina celler. Men med en livslängd på 2000 cykler eller 4000 cykler spelar kanske ingen roll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

image.png.64787c20486134f4be4c1240620f5258.png

2024-05-28 vid 10:40 skrev ChristerN:

Om din Epever regulator är en sån som går att justera volt mm under de olika faserna med är just det inte anledning till att byta till Victron. 
Bytte själv förra våren från en Epever till Victron men anledningen till det var att Victrons prylar kan kommunicera med varandra vi ett eget ”nät” samt att jag redan då det planerade för den fjärrövervakning (GlobalLink) jag installerade i år.

Redigerad 22 timmar sedan av ChristerN

@ChristerN Det går att justera värden via en separat skärm, MT50. Har ställt in "egna" värden som jag tror kommer från dig en gång i tiden. Värdena ligger något under de BMS är tänkt bryta på. 
Bifogad är den gamla justerad för LiFe Po med en säkning på några tiondelar på 1 och 2.

Redigerad av b_syrsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev b_syrsa:

image.png.64787c20486134f4be4c1240620f5258.png

@ChristerN Det går att justera värden via en separat skärm, MT50. Har ställt in "egna" värden som jag tror kommer från dig en gång i tiden. Värdena ligger något under de BMS är tänkt bryta på. 
Bifogad är den gamla justerad för LiFe Po med en säkning på några tiondelar på 1 och 2.

Ja, den Excelen gjorde jag för rätt länge sen när jag behövde hjälp att få värdena att fungera rätt. Kul att andra kan ha nytta av den!

Det betyder att, utan att gå in på om värdena är rätt eller fel, du kan ställa din regulator lite lika du kan med en från Victron och därmed inte behöver en annan av den anledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-05-28 vid 10:40 skrev ChristerN:

Bytte själv förra våren från en Epever till Victron men anledningen till det var att Victrons prylar kan kommunicera med varandra vi ett eget ”nät” samt att jag redan då det planerade för den fjärrövervakning (GlobalLink) jag installerade i år.

Jag gjorde samma uppgradering med förhoppningen att alla laddare skulle använda samma ström-, spänning- och temperatursensor. 

Lätt besviken visade det sig att inte alla Victrons Smart-produkter supportar inte Victron Connect, (smartphoneappen) på samma sätt.
Min nya nät laddare "Victron Smart IP43 charger 230V" visade sig ha lite sämre funktionalitet än "Smart IP43 charger 110-240V".
Två rätt snarlika modeller.
När jag kopplat ihop dem visade det sig att min 230V version inte läsa strömmen från min BMV-712. Efter lite sökande efter uppgradering fann jag att 110-240V modellen har bättre stöd för VictronConnect med tex inläsning av strömmen från en annan sensor. 

Nu kunde min nätladdare läsa spänningen från en Victron smart sense så jag fick anpassa laddningen till det och inte stänga av vid en låg svansström.
Kanske inte jättestor problem men innan ni köper ihop ett Victron system, med lika höga förväntningar som mig, så kolla upp om de blåa prylarna kan prata med varande och vad de har tänkt att prata om.
 

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Kanske inte jättestor problem men innan ni köper ihop ett Victron system, med lika höga förväntningar som mig, så kolla upp om de blåa prylarna kan prata med varande och vad de har tänkt att prata om.
 

Det var kanske inte en så enkel instruktion upptäckte jag. I båda manualerna för Smart IP43 Charger, 230V resp 110-240V visas att de kan läsa ström och spänning.

image.png.812a833676c4056be7e63a29cf15d4d1.png

 

Men i det här dokumentet står det vad som egentligen gäller,

https://www.victronenergy.com/media/pg/VE.Smart_Networking/en/ve-smart-networking-product-compatibility.html

image.png.37716ad821ef197d6cdcb1dcce1bfffb.png

 

Lite klurigt när inte alla hos Victron har samma information.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev anuba:

Men i det här dokumentet står det vad som egentligen gäller,

https://www.victronenergy.com/media/pg/VE.Smart_Networking/en/ve-smart-networking-product-compatibility.html

image.png.37716ad821ef197d6cdcb1dcce1bfffb.png

 

Lite klurigt när inte alla hos Victron har samma information.

Tack! Jag hade uppfattningen att alla deras ”smarta” laddare delade samma info. Fel av mig! (Även solen har fläckar 😎)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-28 vid 10:40 skrev ChristerN:

Bytte själv förra våren från en Epever till Victron men anledningen till det var att Victrons prylar kan kommunicera med varandra vi ett eget ”nät” samt att jag redan då det planerade för den fjärrövervakning (GlobalLink) jag installerade i år.

Är du nöjd med din GlobalLink? Jag börjar bli trött på att åka till båten varje dag för att kolla laddbalansen. 😉
Nästa steg upp är väl att gå på Cerbo GX? Den är väl lite knöligare att koppla upp då den inte verkar stödja VE.Smart Networking. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev anuba:

Är du nöjd med din GlobalLink? Jag börjar bli trött på att åka till båten varje dag för att kolla laddbalansen. 😉
Nästa steg upp är väl att gå på Cerbo GX? Den är väl lite knöligare att koppla upp då den inte verkar stödja VE.Smart Networking. 

Jag är nöjd med GL men man måste veta om dess begränsningar.

I huvudsak är dessa:

- Det går inte att styra speciellt mycket via GL. Bara det inbyggda relät egentligen.

- Det är inte riktigt samma ”fancy” interface som på Cerbon men gott nog för att se status på de viktigaste prylarna.(Alla prylar jag har är kopplade till Victrons ”nätverk” utom min isotrafo och kan ses via GL.)

- Den tappar kontakten ganska ofta trots att den borde ha god/hyfsad kontakt med något LTE M-nätverk. Min vobblar mellan Tele2, Telia och ibland Telenor. Den längsta tiden utan kontakt är för mig under drygt tre månader 2 timmar. Oftast är den betydligt kortare och ibland ligger den uppkopplad flera dygn utan avbrott.

Cerbon kräver ju ett uppkopplat nätverk som drar en del ström och Cerbon i sig drar betydligt mer ström än GL men är ju betydligt mer kompetent.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Tänkte återkoppla lite på mitt tidigare problem.

Problemet är nu löst i och med byte av samtliga kontakter mellan batter, generator,, solcellregulator och landströmsladdare. Det var kontakterna som orsakade spänningsfall, åtminstonr försvann problemet när de byttes ut.

Så nu fungerar mitt LiFePo4-batteri med Daly BMS ihop med Epever Solcellsreulator utan anmärkning. Även DC-DC laddaren som sattes dit fungerar som den skall. Helnöjd med systemet och nya förvärvade kunskaper under projektets gång. (Trots några extra gråa hår. 😊)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...