Jonaslatt 50 Postad 20 Maj Jag får skylla på att det va varmt igår och jag fick hjärnsläpp. Har själv byggt ihop hela elsystemet men igår hände något. Jag tog i sär lite saker runt instrumentpanelen. Och efter detta så får jag en kabel över. Tändningslåset har två poler som heter bat ( batteri) en av kablarna från bat går till motorn. Men andra kabeln. Ska den gå direkt till batteriet. Har en knapp som bryr all ström. Men kopplar jag på den blir allt dumt. Så antar det är så enkelt att den ska gå direkt till batteriet? Och ha direkt ström där hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 20 Maj (redigerade) 32 minuter sedan skrev Jonaslatt: Tändningslåset har två poler som heter bat ( batteri) en av kablarna från bat går till motorn. Är det inte så att den kommer från motorn, och har +12V hela tiden så länge huvudströmmen är påslagen ? Dvs ansluten till batteriplus via något på motorn (och helst via en säkring nära motorn). Anslutning #3 är nämligen "spänning in" till tändningslåset. Sedan verkar du ha två anslutningsmöjligheter på denna, för att t ex slippa göra en kabelskarv om "spänning hela tiden" s.k. KL30 behövs någon annanstans nära tändningslåset. 32 minuter sedan skrev Jonaslatt: Men andra kabeln. Ska den gå direkt till batteriet Antagligen inte, då du redan verkar ha en kabel på tändningslåsets anslutning #3 (KL30, plus från batteriet) som går mot motorn (och därmed - antagligen - får batteriplus). Att koppla den "okända" direkt till batteriet ger en risk att motorn bakmatas via denna klena kabel när huvudströmmen är avstängd - om den nuvarande som sagt är en matning till tändningslåset från motorn. EDIT: Men är det den lediga (extra) anslutningen på tändningslåsets #3 du är orolig över, eller har du en lös kabel vid tändningslåset du inte vet var du skall sätta ? 32 minuter sedan skrev Jonaslatt: Har själv byggt ihop hela elsystemet men igår hände något. Jag tog i sär lite saker runt instrumentpanelen. Förstår inte riktigt - om du själv har byggt ihop hela elsystemet bör du väl redan ha koll på kablarna till tändningslåset ? Som sagt - du måste mäta upp och i alla fall kolla källan till den kabel som redan sitter på #3. Det är snudd på omöjligt för oss på ett forum att svara på vart dina kablar skall gå (i synnerhet utan mer info och foton o.s.v.) - vi kan bara svara allmänt. Men här har du ju redan själv en väldigt bra dokumentation på tändningslåset att konsultera. Oavsett så se till att dessa klena kablar som bär plus direkt från batteriet är avsäkrade nära källan, dvs nära batteriet och/eller motorn. Redigerad 20 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 20 Maj Jag får nog kolla igenom allt igen. Jag monterade ihop allt för flera år sedan. Och har helt glömt hur fan det va kopplat. Just att det är två kablar från bat. Och motorn går inte runt före jag kopplar ström på den lösa kabeln från bat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser