KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj Hej! sjösatte idag, allt gick bra, motorn startade utan problem och vi gav oss ut. 200m ut varnar båten för hög motortemperatur… det blev bogsering in igen. Min bästa gissning är att det är impellern som borde bytas (insåg att denna är inte bytt sedan jag köpte båten för 3 år sedan) men har även fått rådet att se om ventilen till till sjövattenintaget är stängd, den brukar tydligen stängas vid vinterkonserveringen. Vet någon vart denna sitter? motorn är en inombordare mericruiser 5.7l från 2005 tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 19 Maj Vad är det för drev? Är den färskvattenkyld. Oftast finns ingen avstängningsventil för sjövattnet. Det finns bara om vattnet tas in genom en bottengenomföring. Inte så vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj Det är ett bravo 3, så vattnet antar jag tas in via drevet. Då kanske det inte finns någon ventil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj När jag nu dök ner i motorrummet såg jag också att kamremmen var av?! Den såg fin ut i övrigt men nästan ”smält” där den var av. Den hängde där så snällt, så den har inte varit av medans motorn var på… någon som varit med om det tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 19 Maj 1 timme sedan skrev KaAxJohansson: När jag nu dök ner i motorrummet såg jag också att kamremmen var av?! Den såg fin ut i övrigt men nästan ”smält” där den var av. Den hängde där så snällt, så den har inte varit av medans motorn var på… någon som varit med om det tidigare? Förmodligen något som skurit. Sjövattenpump, cirkulationspump, brythjul eller generator. Prova att vrida runt remhjulen utan rem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Maj Om det är en äldre Mercruiser så finns det ingen kamrem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj Kamrem finns… eller fanns i alla fall. någon som vet hur mycket jobb det är för en kunnig att sätta dit ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Maj (redigerade) Det där är ingen kamrem Det där är motsvarande fläktrem på en bil. Heter väl också aggregatrem. Redigerad 19 Maj av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Maj Hur skulle det se ut med en kamrem som ej är tandad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Maj Den är enkel att byta, lossa generatorn och trä dit den. Spänn upp remmen genom att sträcka upp med hjälp av generatorn. Men googla fram en bild som visar hur den är dragen. Det är nog en vortexmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj Haha och där lyste min okunskap igenom 😆 förutsatte att det var en kamrem.. lättare att laga? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaAxJohansson 1 Postad 19 Maj Okej! Fint, då kanske sommaren är räddad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 19 Maj 49 minuter sedan skrev Jorgen01: Den är enkel att byta, lossa generatorn och trä dit den. Spänn upp remmen genom att sträcka upp med hjälp av generatorn. Men googla fram en bild som visar hur den är dragen. Det är nog en vortexmotor. Remmen spänns inte med generatorn, utan med en separat remspännare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 19 Maj 49 minuter sedan skrev KaAxJohansson: Okej! Fint, då kanske sommaren är räddad! Du måste ju kolla varför den bränts av. Prova att vrida alla remhjul för hand. De ska gå lätt att vrida förutom sjövattenpumpen som går lite tyngre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Maj (redigerade) Om jag inte minns fel så fanns ingen remspännare på min 5,7 utan man fick spänna med generatorn. I och för sig var detta en motor ifrån -98. Men jag har haft fel förr. Redigerad 19 Maj av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 19 Maj bra tips tidigare ,det finns iallafall på bilar frihjul på generatorn som kan orsaka tvärt brott på remmen. vid montering av ny rem tvinga den inte på plats B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 20 Maj Denna rem kallas även serpentinrem, den går i många böjar via diverse olika saker fram på motorn. Som flera skrivit så måste du kolla om hjulen del ligger mot går att vrida på - inte vevaxeln då det är för tungt. Vattenpumpen (om sådan finns, beror på om vattnet kommer från drevet och om du har sötvattenkylning) kan gå tungt. i vart fall - alla hjul bör gå att vrida på med kraft. Hur den spänns är olika mellan motortyperna. just 5,7 liters vet jag inte, kan vara via generator eller spännrulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercruiser83 0 Postad 22 Maj Hej! monteras med spännrulle! på termostathuset ska det sitta en dekal som visar hur remen ska dras. lycka till! mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser