Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Jonasgust

Bertil Lund ekbåt läckte in vid sjösättning

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här och nybörjare med båtar men har kollat runt lite här i trådarna men känner jag behöver ett svar vad som är bäst för min Ekbåt som min pappa köpte förra året innan han hastigt gick bort. 
 

Det gäller en Bertil Lund ekbåt byggd -60 talet nere på Ekenäs, 9,60m lång 3,5m bred 

(Motorseglare)

 

Vi tog upp den sent förra året i oktober sen har den stått inne i hangar tills i förrgår då vi försökte sjösätta men det var bara att höja upp den i kranen samma sekund som vi satte ner den för vi hörde att de forsade in… 

 

Har tyvärr inte hunnit göra någonting med den i vinter men det har jag lärt mig nu att man bör göra skrovet med ny tätning ?

 

Min stora fråga är nu, vad gör jag så att jag kan sjösätta så fort som möjligt? Jag har tänkt att skrapa rent (inte färgen, bara gammal tätning) på utsidan emellan bräderna o ta bort gammal tätning och fylla på med ettan eller något annat? Står i lite panik nere vid kranen nu så ska börja redan imorgon och skrapa 

 

Till hösten har jag tänkt att linolja inifrån 

 

Tacksam för svar från ett par riktigt kunniga här på forumet 

 

mvh Jonas 

 

 

 

76C1BF3B-FB08-4AA4-A5A2-0AA1963E40D0.jpeg

EA25DDFF-B600-42B6-9090-D7CAF7A8A479.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasmattor ut med skrovet på insidan dränkta i vatten så att trät sväller är väl en gammal beprövad tätnings metod. Fungerade i min ungdom när jag hade ork o lust att ha träbåt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Trasmattor ut med skrovet på insidan dränkta i vatten så att trät sväller är väl en gammal beprövad tätnings metod. Fungerade i min ungdom när jag hade ork o lust att ha träbåt.

Okej, tack men Tror du det räcker, att den blir tät tillslut även utan ny tätning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten flöt i höstas så är förmodligen båten ok.

 

Träbåtar torkar över vinter och måste vattnas / fuktas så trät sväller innan sjösättning.  . 

 

Följ Wildesides råd om blöta trasmattor !  

Trasmattorna är till för att hålla trät fuktigt/blött.

Fyll INTE vatten i båten invändigt , bara lite i kölsvinet så trasmattorna har något att suga upp ,

den är inte byggd för att bära en massa vatten inuti , stor risk att något bord ( bräda) trycks ut ! 

 

Börja INTE skrapa eller pilla bort tätningar !  

 

Var båten ok i höstas så lär den nog svälla igen .

 

Tag kontakt med någon lokal träbåtsägare så kan han förklara på plats . 

 

Det tar tid för båten att svälla igen .

Ek tar längre tid på sej än andra träslag !

 

Vattna/ fukta tills den har svullit igen , sista läckaget smetar du ettan el dyl på strax före sjösättning . 

Ha automatisk länspump , livsviktigt, helst två, du kommer att märka att den går mer o mer sällan efter sjösättning pga båten fortsätter svälla .

sov i båten första natten ( med en fot på durken 😉 ) för att säkerställa att pump mm inte hakar upp sej . 

För övrigt så var det en väldigt vacker båt ! 

Redigerad av elektrikarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Jonasgust:

Okej, tack men Tror du det räcker, att den blir tät tillslut även utan ny tätning?

 

Ja flöt den i höstas utan problem och inget oförutsett har hänt så kommer den att täta till sig.

Jag hade en gammal ekbåt som varje år fick hänga kvar i kranen medan pumparna ylade på även fast jag kört med trasmattor o vatten, sen så läkte den inte mycket mer under resten av sommaren.

Lärde mej att man börjar blöta ner flera veckor innan sjösättning framför allt ekbåtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jonasgust:

Okej, tack men Tror du det räcker, att den blir tät tillslut även utan ny tätning?

 

Det finns nog hopp om en lyckad sjösättning. Mycket kan sägas om klimatet denna vår men det har varit bra för träbåtar, kallt och fuktigt. Sjösatte min mahognybåt 5e Maj och den var betydligt tätare än vissa andra vårar. Behövdes mycket mindre förfuktning i år och inga extra katastrofpumpar dom första timmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätt och sätt den på ett grunt ställe med en rejäl pump i. Den sväller antagligen igen på några dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek behöver svälla långsamt, finns möjlighet att sätta båten på grund så är de det bästa. Länspumpar i, kontrollera att nivåvakten inte fastnar i någonting utan flyter fritt vid sidan av pumpen. Det finns mängder av quickfix med allt från att trycka in margarin, eller det som kallas Ettan, Farm80 trätätningsmedel. Är det bottenstocken som det läcker in genom så kanske det ibland går att tejpa med bred kontorstejp innan sjösättningen. Tänk på att vattentrycket blir omfattande om båten sjösätts med exempelvis sublift eller kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...