Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
skippeer

Generator utan D+/61 till en VP D2-55 (A)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bakgrund
I år blir det mycket svajande på boj och eget ankare så för att öka laddningen av LFP har jag köpt en Balmar XT 170 Amp 12 Volt generator till vår VP D2-55 (A) motor.
Köpt Balmars drivrems kit med 10 spårig rem, har testmonterat nya remhjul samt ny generator och det verkar stämma förutom längden på drivremmen.
Kommer att berätta här på MG när det fungerar.

Elektrisk skillnad

Det finns ingen D+/61 terminal på den nya XT 170 High Output Alternator (HOA) från Balmar.

Läst på nätet om "61" är alternator field terminal som behövs för att trigga igång generatorns laddning, Balmar regulatorn MC-618 har en utgång "Field Output" som kopplas till den nya generatorn mha tillhörande kabelstam.

På den gamla generator går det 2 ledningar:
 

  • BN = Brown = Brun till motorpanelens kontakt, stift #5.
    Funktion är varnings lampa för laddningen.
    Ny anslutning blir till Balmar MC-618 flatstiftkontakt #17 Dash Lamp
    Check!
     
  • BL / R = Blue/Red = Blå/Röd till motorpanelens kontakt, stift #3.
    Funktion ? strömförsörjning av fältlindning på tidigare generator ?

    Någon som vet om blå/röd kabel kan skippas för generatorn får sin "fältspänning" från regulatorn?

 

Hade känts bra med någon som har erfarenhet, vill inte skada något elektriskt.

 

Balmar SF XT 170 Electrical pins.png

 

Penta manualen är för 3 olika generationer av D2-55, A B och C.
Har inte kontrollmätt eller försökt följa kablarna runt i båten.

VP D2-55 (ABC) Electrical diagram B - Panel (edit).jpg

VP D2-55 (ABC) Electrical diagram engine (edit).jpg

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Under åren inom IT har jag ett otal gånger bett systemanvändare att RTFM…

nu har jag insett att jag skulle själv göra så dvs lusläst Balmars manual för regulatorn och generatorn.

Har haft flera kontakter med Balmar där jag bett om råd vad jag behöver köpa till min D2-55 A motor och ingavs en falsk trygghet att de gav alla svar.

 

Den nya generatorn har ingen D+/61 terminal:

  • Den nya regulatorn behöver få +12 volt när tändningen är på, Penta panelens kontakt stiftnummer #3 röd/blå är en lämplig kopplingspunkt. Befintlig sladd till den gamla generatorn var min tanke men så sitter det ett motstånd inne i den svarta reläboxen som jag kopplat förbi. Troligen hade det fungerat med motståndet på 33 ohm kvar i kretsen om det går liten ström. Motstånd borttaget (vilket var tidskrävande, troligen bättre att dra ny elsladd från panelen). FIXAT.
  • På regulatorn MC-618 finns det en utgång som kan larma för flera olika fel, nu gäller det RTFM. Vid laddning blir terminal #17 negativ och Penta motor panel vill få +12 volt via brun kabel / stift 5 för att släcka laddningslampan. Jonas på Liv Sailing har delat med sig hur han kopplat ett relä som löser ”inverteringen” av signalen.

          https://livsailing.com/2019/11/09/alternator-upgrade/

 

När jag frågade Balmar om vad jag behöver till min Penta motor borde de sagt att jag skulle köpa deras Balmar ULR oxå. Nu blir det att leta reda på en butik som har bilreläer.

 

Learning by doing, not by ”gloing” (okänt Göteborgsskämt).

 

IMG_2154.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...