goetheiby 9 Postad 18 Maj , 2024 Hej! Har en motor som ryker sådär onödigt mycket nu igen.. Jag köpte motorn av en erkänd verkstad i en av de större marinorna i Stockholm i höstas och byggde under vintern in den i en båt. När jag köpte den så sa mekanikern att de hade renoverat topplocket och gått igenom spridarna etc (står på kvittot till och med) men när jag provkörde den så tyckte jag att den rök lite mycket men mekanikern hävdade att det var för att den inte varit igång på 2 år och att det skulle gå över när den var inkörd/varmkörd. Jag i min dumhet litade på honom och köpte motorn för en ansenlig summa pengar. Nu har jag byggt in motorn och den ryker som ett as, i min mening blå rök. Jag ringde mekaniker och han sa att det garanterat är för att spridarna är dåliga och det visade sig nu att han kanske inte hade gjort nåt med dem ändå när han fixade motorn och det visade sig att han visst inte hade renoverat topplocket heller utan bara bytt topplockspackning.. Så jag fick honom att renovera spridarna och göra en tändjustering i insprutarpumpen och nu ryker den exakt lika mycket eller om möjligt ännu mer och jag hävdar fortfarande att det inte är rök från oförbränd diesel.. Jag fick honom även att göra ett kompressionsprov. Orginal ska motor ha 18:1 i komp och nu visar den 13:1 på 2 cylindrar och 15:1 på 2. Kan någon säga mig om det är helt och hållet värdelös komp för en 20 år gammal 4cylindrig diesel? Är det blå rök ni ser på bilden? Kan det vara nåt annat än att kolvringar etc är slut? Tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 18 Maj , 2024 Skulle nog påstå att den motorn sjunger på sista versen och behöver renoveras eller kasseras beroende på i vilket skick den är i övrigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser