Forsberg_se 6 Postad 17 Maj Hej Ok har missat nåt här, jag har en MD2B med MS backslag excentrisk medbringare, köpte ett annat backslag men nu när jag tittade närmare är det centrerad medbringare. Finns det olika främre hus beroende på motor eller vad har jag missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 17 Maj Ja, det finns olika främre hus för att passa en viss motor. Delen går att skifta. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 17 Maj Tack! Ok, och då antar jag att jag måste plocka bort växelföraren för att se om det är en MS eller MSB (friktions belägg) och om det är en MSB så kan jag inte flytta över det främre huset från det gamla backslaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 18 Maj Räckte att ta loss oljestickan. Så gissar att kopplingskona i mässing är MS och i gjutjärn MSB? Eller finns det andra varianter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 18 Maj Du får naturligtvis behålla främre kugghjulet om du byter framdel. Det går inte att blanda olika kugghjul. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 20 Maj Jag har en defekt ms som jag tar främre kåpan från om jag får isär den. Instruktionsboken hoppar över hur man får loss medbringarhalvan? Jag brukar inte gilla att använda avdragare på gjutgods Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 Maj Du måste dra av medbringaren med en avdragare. När den ska monteras ska den värmas. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 22 Maj Jaha gick ju lite snett, fick inte loss medbringaren med avdragare och gasol. Så jag tänkte att jag pressar ner axeln lite och avbryter innan krysskilen tar i och tar avdragaren för sista biten när jag har fått den att börja röra på sig. Men tydligen tyckte nån konstruktör att 2mm gjutgods duger för en låsring, väldigt fin brottsyta dock :). Alternativ 1: Loctite 638 eventuellt med tillbaka MAG'ning av låsringsmothållet? Alternativ 2: Använda MSB främre huset med omshimsning ( Går det?) Alternativ 3: Eriks Olsons Mekaniska eller blocket, (finns ett hus på finska blocket men de verkar ha gjort samma misstag som mig enligt fotot). Lägger upp en bild på mothållet som behövs när jag har tillverkat det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Maj Det går inte att pressa ner kugghjulet innan medbringare och låsning är borttaget. Försöker man med det så förstörs huset. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 22 Maj Nja, i mitt fall blev det skadat inte förstört, så jag hade väl lite tur iallafall. Medbringaren på backslag#3 följde snällt med utan annat än avdragare. Det verkar i och för sig vara renoverat så har väl inte suttit i närmare 50 år. Och hur tusan ser den låsringstången ut som klarar av att plocka bort låsringen i det begränsade utrymmet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Maj I all välmening. Om du inte har rätt verktyg eller vet hur man gör kanske det är bättre om du ber om hjälp av någon som kan dom här grejerna. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 23 Maj Näeh, det är lungt, jag kan allt 😁 men riktigt rätt verktyg har jag inte alltid, tex acetylen. Däremot har jag för stunden diagnosen hjärntrött så det blir vissa missar, precis nu mikrade jag en pizza med osten nedåt. Tack för påminnelsen om den främre låsringen. Nu är allt isär och ska bara monteras ihop igen, vilket innebär att göra 2 mothåll först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 31 Maj Så då var vi tillbaka på att montera ihop backslaget igen med helt främre hus tack vare god hjälp här på forumet, Tack👍. Behövde inte ens använda press, gick tom lite för lätt så det blev lite Loctite 648 iallafall på yttre lagerhalvan. Gummiklubban fixade allt utom sista biten på medbringaren där skruvstycket fick ta över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser