Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Ainars

Läckande kylsystemet under vintern

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte ställa en udda fråga. Jag har haft nuvarande båt med Volvo Penta AQAD41B motor i 2 år. Efter första vinter läckte det ut ur kylsystemet en rejäl mängd kylvätska. Kunde inte hitta varifrån det läckte exakt och anlitade gubbar från marin service som andra steg. Inte heller de kunde hitta en särskild plats och gav upp. Kollade med er i forumet och slutligen fick ett svar att det var inte så ovanligt att packningen torkade ut under vintern och därför det läcker. Mycket riktigt slutade det (nästan, bara några droppar) läcka under sommaren. I år är det samma visa igen.

Nu kommer min udda fråga. Om vi tänker bil och det läcker i kylsystemet då finns det en tillsatts att köpa som man kan hälla i enligt anvisning och hoppas att det slutar läcka. Finns det någon som har provat att använda tillsatsen i en båtmotor? Kan det något gå helt snett om jag provar den i min motor?

Tack på förhand,

Ainärs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I min Saab 9-3 hällde jag i 1/3 burk mald ingefära i kylsystemet. Så som vi gjorde förr.

Det har varit tätt ett helt år nu.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla skarvröret i plast mellan limpan och termostathuset. Läcker vintertid vid kall glykol tätar när det är varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det ska jag göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...