Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
CaptainKongo

Solcellspanel trasig?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev JonatanB:

Vet inte hur det påverkar DVSR att startbatterierna och förbrukning inte är AGM allihop? Kan det vara att den inte tycker förbrukningsbatterierna behöver laddas om inte om det är som @Georg_Ohm säger att de har högre vilospänning? 

BEP-reläet (liksom billigare men funktionellt likadana motsvarigheter från t ex Biltema) bryr sig inte om batteritypen. Det känner, som beskrivits ovan, av motorbatterispänningen, och om denna går över ett tröskelvärde (13,7V) så sluter det och kopplar ihop batteribankerna med varandra. Detta händer t ex då generatorn laddar, varvid förbrukarbanken då också kan laddas "automatiskt" av generatorn.

När motorbatterisidan sjunkit till 12,8V kopplar reläet ifrån, och separerar då batteribankerna igen. Observera att om du t ex har solpanelsladdning på förbrukarsidan och batterierna är så fulladdade och inget förbrukas så det blir mer än vad panelerna kan ge, så kommer inte reläet att koppla isär när motorn stängs av. Detta eftersom de 14V eller så som förbrukarsidan håller ju är samma som motorsidan (de är ju ihopkopplad), och det är på motorsidan reläet känner av spänningen. Detta är inget fel, men kan verka förvillande.

Så snart något börjar förbrukas som är mer än panelerna orkar leverera, dippar spänningen och reläet kopplar så småningom ifrån. Tanken är ju att det skall separera bankerna vid förbrukning för att inte ladda ur motorbanken så motorn inte kan startas, och den funktionen uppnås ju i alla fall.

Detta bör svara på din fråga 6. Det är alltså inget avancerat och intelligent "skicka ström hit eller dit" utan mycket grundläggande och enkel funktion. Som dock uppfyller behovet 😉

Du har en boostspänning på 14,4V inställd i regulatorn. Eftersom solpanelerna ligger på hela tiden och regulatorn inte vet om förbrukningen är batteri som tar laddning eller "riktiga" förbrukare (dvs den skulle kunna gå upp i boostspänning även med fulla batterier), skulle jag sänka Boostspänningen till 14,0 eller max 14,2V. Annars finns risk för gasning av batterierna med bl.a. förkortad livslängd som följd. Ja, teoretiskt blir laddningen liiiite långsammare, men i praktiken blir det i princip ingen skillnad eftersom solpanelerna ändå kommer ge max vad de klarar ända tills batterierna är nästan fulladdade.

@Georg_Ohm påpekar att det inte är bra att ha olika batterityper (vanliga och AGM) permanent sammankopplade, vilket är helt riktigt. Men jag fattar det som att de är i olika batteribanker, och då är de bara sammankopplade när reläet tycker det finns laddning tillgänglig. Det är inget problem i så fall.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag ska se om det är något jag bör ändra enl. tabellen ovan, för något lågt laddar den. det var vid 12-13:00 på dagen som jag testade och helt utan skuggor..

Jag ska åka ut och ställa in så BM-1 har rätt ah på batteribanken och sen testa mer.

"En annan sak där… du har väl inte permanent kopplat ihop AGM med vanliga batterier i samma batteribank, för det är inte bra. Helst skall det vara likadana batterier med samma kapacitet och gärna tillverkade samtidigt."

nej, dom är kopplade som två individuella men båda får laddning via skiljerelät från generator (som fungerar) och solpanelen, samt landström.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev JonatanB:

Jag ska se om det är något jag bör ändra enl. tabellen ovan, för något lågt laddar den. det var vid 12-13:00 på dagen som jag testade och helt utan skuggor..

Jo, men du kan inte säga att den laddar "något lågt". Det bestämmer batterierna och allt tyder ju på att de inte ville ha mer. Och du skall absolut inte höja spänningarna på regulatorn, snarast sänka.

Koppla istället på lite förbrukare (som nämnts tidigare) och se på regulatorn vad panelerna kan ge i bidrag när solen brassar på. DÅ får du ett riktigt maxvärde.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev JonatanB:

Hej!

Jag ska åka ut och ställa in så BM-1 har rätt ah på batteribanken och sen testa mer.

"En annan sak där… du har väl inte permanent kopplat ihop AGM med vanliga batterier i samma batteribank, för det är inte bra. Helst skall det vara likadana batterier med samma kapacitet och gärna tillverkade samtidigt."

nej, dom är kopplade som två individuella men båda får laddning via skiljerelät från generator (som fungerar) och solpanelen, samt landström.

Ja vad bra! 
Ja det är litet snårigt innan man listat hur saker och ting funkar.

Jag har haft nuvarande båt i åtta år och det var väl först i vintras jag förstod hur olika saker var kopplade. Under årens lopp har jag rensat ut kablar och relän som inte haft någon funktion, kanske varit till gammal utrusning som var ersatt. Jag fyllde en ICA-kasse full… och allting fungerade lika bra som innan… 

Om du ställer in regulatorn och har möjlighet att begränsa laddningsspänningen, så lägg den på 13,9 volt, tycker jag. Det kanske är en sådan där myt, men jag vet att jag läste någonstans för längesedan att 13,9 volt var idealiskt för gamla traditionella syra/bly-batterier, eftersom jag inte kan ange källan till denna uppgift kanske det inte är riktigt sant, men du laddar iallafall inte sönder några batterier med den spänningen. Om du avser att ladda AGM med solcellsregulatorn får du googla på vilken laddningsspänning som är optimal.

BM-1 är väldigt bra! Jag har haft en Battman och senare en Victron, men nu en BM-1 Clipper, den med den stora displayen, den är väldigt tydlig och pedagogisk, den lilla modellen har i stort sett samma funktioner, men saknar en extra voltmeter som Clippern har.

Nu vet jag inte om du kan vinkla panelen mot solen och även vrida den, men det med att rikta in den mot solen kan ibland ge litet mera. Kanske man kan undvika att få den skuggad i vissa fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...