CaptainKongo 78 Postad 17 Maj Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn. Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på? Är den ena trasig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 17 Maj Just nu skrev CaptainKongo: Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn. Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på? Är den ena trasig? Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen? Börja med att felsöka alla anslutningar om det blivit korrosion eller glappar någonstans. Det kan ju även vara en kabel som kommit i kläm eller brutits fram-o-tillbaka tills ledarna brustit. Jag fick för några år sedan in vatten i ena kopplingsboxen där kabeln ansluter till panelen (slarvig installatör som brutit kabeln tvärt så tätningen skadats). Kolla om du ser några spår av rost i skarvarna på kopplingsboxen, då läcker den sannolikt. Om du får kortis i ena panelen så kommer den att slå ut även den andra (det hände mig när mina strulade). Numera har jag en diod på varje solcellspanel för att det inte ska kunna hända igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 17 Maj 23 minuter sedan skrev Lintott: Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen? Börja med att felsöka alla anslutningar om det blivit korrosion eller glappar någonstans. Det kan ju även vara en kabel som kommit i kläm eller brutits fram-o-tillbaka tills ledarna brustit. Jag fick för några år sedan in vatten i ena kopplingsboxen där kabeln ansluter till panelen (slarvig installatör som brutit kabeln tvärt så tätningen skadats). Kolla om du ser några spår av rost i skarvarna på kopplingsboxen, då läcker den sannolikt. Om du får kortis i ena panelen så kommer den att slå ut även den andra (det hände mig när mina strulade). Numera har jag en diod på varje solcellspanel för att det inte ska kunna hända igen. Ska testa med att koppla in en helt ny kabel på solpanelen och dra den till regulatorn och se om det blir skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 17 Maj (redigerade) Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler. Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. Panelen skall ha ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström. Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig. Redigerad 17 Maj av anuba 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 17 Maj 1 timme sedan skrev Lintott: Om den är helt trasig så borde det väl inte en finnas spänning över panelen? Jo den kan var lite trasig och visa god spänning. Den hände mig. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 17 Maj 1 minut sedan skrev anuba: Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler. Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. Panelen skall har ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström. Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig. Håller med, och bra beskrivet. Ett inte alltför ovanligt fel är ju även kontakteringen/förbindelsen mellan cellerna, dvs inne på panelen. Även om spänningen olastad verkar ok så ger det duktigt spänningsfall/förluster redan vid låg ström, och en kortslutningstest är faktiskt ett bra sätt att kolla detta. Sedan kommer du nog inte få exakt samma ström då en viss spridning mellan panelerna är helt normalt (och påverkar inte väsentligt även om de är ihopkopplade). Men felar strömmen mer än 15-20% mellan två likvärdiga paneler under exakt samma belysning så är det inte friskt. (Just nu ligger förresten solinstrålningen på 500-600W/m² enligt min mätare på huset. I sommar, när solen är som mest intensiv, kan det bli något hundratal W ytterligare en riktigt optimal dag). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 1 Juli (redigerade) 2024-05-17 vid 14:23 skrev anuba: Jag har kämpat med trasiga solpanel ett tag efter att ha felmonterat några Sunbeam-paneler. Mät kortslutingsströmmen med en ampermeter. Panelen tål det. Du kan bara sätta testpinnarna rakt på ingången till regulatorn utan att koppla loss dem. Se bara till att ampermetern klarar strömmen. Oftast under 10A för en 80W panel. Panelen skall ha ett nominell kortslutningström vid 1000W/m2. Så mycket sol har vi sällan men du bör få något som ligger 10 -20 % lägre en solig dag Sverige. Min 121W har 6.43A i kortslutningström. Om du får lägre ström på ena panelen vid samma förutsättningar är den trasig. Hej! Jag har en Sunbeam Nordic Flush 104W. Den verkar inte lira längre då jag först märkte att den laddar väldigt långsamt, om öht. Jag brukar kunna vara ute med båten i naturhamn med kyl och lampor utan att behöva bry mig, men slutet av förra säsongen räckte det inte. Trodde först det var batterierna så mätte hälsan och dom va iof kass dom också, så bytte mot helt nya batterier till denna säsongen. Nu när jag varit ute kan jag komma tillbaka och se att batterierna fortf. bara står på typ 80-85% laddning som jag lämnade dom med, vilket känns som panelen laddar inte alls. Jag har tittat på min MPPT och där säger den att den laddar med ca 14v och max 1A. (OM jag räknar rätt så drygt 14W, eller hur?) Jag har kopplat bort den från min MPPT och mäter direkt på kablarna och får 19-20V men 0A Inte ens en decimal på A. Har mätt med multimeter på 10A-läget. Testat två olika mätare med samma resultet. Enda som kan strula är om en koppling när panelens inbyggda kabel möter förlängningskabel, det jag har inte testat, men dessa sitter med kopplingplint under krympslang med lim. Vad tror ni, kass panel? Mäter jag galet? Något jag bör testa? Redigerad 1 Juli av JonatanB 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 1 Juli (redigerade) 31 minuter sedan skrev JonatanB: Jag har kopplat bort den från min MPPT och mäter direkt på kablarna och får 19-20V men 0A De flesta multimetrar har en annan kontakt/"hål" för att mäta ström. Har du flyttat (den röda) kabel från V(DC) till uttaget A(DC) innan du försökte mäta kortslutningsströmmen ? 31 minuter sedan skrev JonatanB: Jag har tittat på min MPPT och där säger den att den laddar med ca 14v och max 1A. - - - - - Nu när jag varit ute kan jag komma tillbaka och se att batterierna fortf. bara står på typ 80-85% laddning som jag lämnade dom med Om den lägger ut 14V på batterierna är det helt ok. Den skall/bör inte lägga ut mer. Om de då bara drar 1A vid den pålagda spänningen 14V är de tämligen fulladdade (eller - mindre troligt - defekta). På vad ser du att de bara är 80-85% ? Kan det vara så att det instrumentet inte är kalibrerat och att det egentligen är 100% ? Redigerad 1 Juli av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juli (redigerade) 42 minuter sedan skrev JonatanB: Hej! Jag har en Sunbeam Nordic Flush 104W. Den verkar inte lira längre då jag först märkte att den laddar väldigt långsamt, om öht. Jag brukar kunna vara ute med båten i naturhamn med kyl och lampor utan att behöva bry mig, men slutet av förra säsongen räckte det inte. Trodde först det var batterierna så mätte hälsan och dom va iof kass dom också, så bytte mot helt nya batterier till denna säsongen. Nu när jag varit ute kan jag komma tillbaka och se att batterierna fortf. bara står på typ 80-85% laddning som jag lämnade dom med, vilket känns som panelen laddar inte alls. Jag har tittat på min MPPT och där säger den att den laddar med ca 14v och max 1A. (OM jag räknar rätt så drygt 14W, eller hur?) Jag har kopplat bort den från min MPPT och mäter direkt på kablarna och får 19-20V men 0A Inte ens en decimal på A. Har mätt med multimeter på 10A-läget. Testat två olika mätare med samma resultet. Enda som kan strula är om en koppling när panelens inbyggda kabel möter förlängningskabel, det jag har inte testat, men dessa sitter med kopplingplint under krympslang med lim. Vad tror ni, kass panel? Mäter jag galet? Något jag bör testa? Så vitt jag kan se det är det väl att skrapa bort isoleringen vid kopplingsplinten och mäta. Jag förutsätter då att du har två vanliga ”mätpinnar” som är litet spetsiga att sticka igenom kvarvarande isoleringen med. 32 minuter sedan skrev IngemarE: De flesta multimetrar har en annan kontakt/"hål" för att mäta ström. Har du flyttat (den röda) kabel från V(DC) till uttaget A(DC) innan du förökte mäta kortslutningsströmmen ? Ja det är ju ett misstag man gjort, eller gör då jag vant mig vid modernare multimetrar som ställer in mätområdet själva per automatik. Jag tror att @IngemarE menar så som jag kopplat och ställt in min gamla multimeter, se bild. Redigerad 1 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 1 Juli 42 minuter sedan skrev JonatanB: Hej! Jag har en Sunbeam Nordic Flush 104W. Den verkar inte lira längre då jag först märkte att den laddar väldigt långsamt, om öht. Jag brukar kunna vara ute med båten i naturhamn med kyl och lampor utan att behöva bry mig, men slutet av förra säsongen räckte det inte. Trodde först det var batterierna så mätte hälsan och dom va iof kass dom också, så bytte mot helt nya batterier till denna säsongen. Det är precis så jag har hållit på i fem somrar. Jag har har upptäckt något elstrul första natten i naturhamn som oftast inträffar på första semesterdagen. Jag har haft solpaneler som har varit trasiga och batterier som har varit sönderladdade. Eftersom allt har förekommit samtidigt hade jag svårt att bedöma huvudorsaken. Efter att ha bytt till Victrons MPPT-regulator på varje solpanel, (har två olika stora ) och en Victron BMV-712 kunde jag komma fram till att min större Sunbeam-panel, 121W gav lika mycket energi som min lilla på 55W och var sedermera skadad. Om du har sparat ditt serienummer och registrerat din solpanel hos Sunbeam, har du några år garanti. När jag kontaktade Sumbeam fick jag hjälp med hur jag skulle mäta upp panelen och fick ta lite bilder på installationen. De är rätt petiga med att man har följt anvisningar som följer med panelen. Man får tex inte både limma och skruva fast panelen med försänkta skruvar. Jag fick i alla fall en ny panel till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 1 Juli 9 minuter sedan skrev anuba: - - - De är rätt petiga med att man har följt anvisningar som följer med panelen. Man får tex inte både limma och skruva fast panelen med försänkta skruvar. - - - Vad skulle skälet till det vara, talade de om det för dig? Mina Sunbeampaneler har vardera sex färdiga skruvhål, med bricka för försänkt skruv. De finns där väl för att kunna användas? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 1 Juli (redigerade) Tack för era svar @anuba, @Georg_Ohm och @IngemarE! jag mäter enl. bild på mätaren ovan och har flyttat röd till 10A-uttag samt svart i COM. Direkt på kablarnas koppar, skalade från skyddsmaterialet på kabeln. Jag har en liten batteridisplay, typ denna: https://www.moory.se/p/nasa-batterimonitor-bm1-compact-svart/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAoTWV3BuTylf2Kxv4XBmGtiamz5mn&gclid=CjwKCAjwp4m0BhBAEiwAsdc4aALmz1v4wLCk5-a447Ic_6hKgNmXRcMAvlrb3yzCONWvHWfz5RuSyBoCdvMQAvD_BwE Där ser jag laddningen och den har varit väldigt trovärdig tidigare. Har kollat alla kontakter för denna givaren och dom sitter bra och är rena och fina. Den visade också lågt förra säsongen när batterierna rent av tog närmast slut och det var då jag förstod att displayen visade rätt men att något annat var fel.. Min panel är bara limmad och inköpt 2019. Förra ägaren monterade, så jag har kvitto men inget mer än så skulle jag tro..om inte serienummer står på panelen. har dom svensk kontakt eller hänvisas man till återförsäljare ? Redigerad 1 Juli av JonatanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 1 Juli (redigerade) 23 minuter sedan skrev Lintott: Vad skulle skälet till det vara, talade de om det för dig? Mina Sunbeampaneler har vardera sex färdiga skruvhål, med bricka för försänkt skruv. De finns där väl för att kunna användas? För det första så tvingas man att se en instruktionsvideo där de visar att de enda skruvarna som är tillåtna är rundhuvade med bricka, som man inte får dra åt. 🤔Eller limma sparsamt med Sika/Silicon. Det visade sig dock jag inte hade kollat så noga på videon, så jag hade jag hellimmat och skruvat med försänkta skruvar. Supporten förklarade att panelen skulle ha möjlighet att flexa med temperaturen och skall inte sitta för hårt. Nu har jag dock hört att att instruktionen har ändrats till att man skall tandsplackla på limmet istället. Men anvisningen har jag inte. I min fjärde och senaste installation valde jag att limma med den medföljande VHB-tejpen. Det var inte heller helt enkelt då det är svårt att inte få några bubblor under tejpen. Här är några bilder från min instruktionsvideo, Redigerad 1 Juli av anuba Lade till bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 1 Juli 4 minuter sedan skrev JonatanB: har dom svensk kontakt eller hänvisas man till återförsäljare ? Om du har kvitto kan du prova att kontakta Sunbeam direkt. Min butik renommerade det. Du hamnar troligen hos Sunbeam-supporten i vilket fall som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 1 Juli 16 minuter sedan skrev JonatanB: Där ser jag laddningen och den har varit väldigt trovärdig tidigare. Har kollat alla kontakter för denna givaren och dom sitter bra och är rena och fina. Den visade också lågt förra säsongen när batterierna rent av tog närmast slut och det var då jag förstod att displayen visade rätt men att något annat var fel. Jo. Men berätta gärna mer om hur var det med de 14V: Hade du alltså 14V som batterispänning (dvs ut från panelens regulator) men "bara" 1A i ström ? Då är batterierna mer eller mindre fulladdade (eller vill i vart fall inte sluka i sig mer). Alldeles oavsett vad batteritankmätaren visar. För lägger du 14V på ett bly/syrabatteri och det inte slukar i sig mer än 1A så beror det helt enkelt på att det inte vill ha mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juli 9 minuter sedan skrev JonatanB: Tack för era svar @anuba, @Georg_Ohm och @IngemarE! jag mäter enl. bild på mätaren ovan och har flyttat röd till 10A-uttag samt svart i COM. Direkt på kablarnas koppar, skalade från skyddsmaterialet på kabeln. Jag har en liten batteridisplay, typ denna: https://www.moory.se/p/nasa-batterimonitor-bm1-compact-svart/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAoTWV3BuTylf2Kxv4XBmGtiamz5mn&gclid=CjwKCAjwp4m0BhBAEiwAsdc4aALmz1v4wLCk5-a447Ic_6hKgNmXRcMAvlrb3yzCONWvHWfz5RuSyBoCdvMQAvD_BwE Där ser jag laddningen och den har varit väldigt trovärdig tidigare. Har kollat alla kontakter för denna givaren och dom sitter bra och är rena och fina. Den visade också lågt förra säsongen när batterierna rent av tog närmast slut och det var då jag förstod att displayen visade rätt men att något annat var fel.. Min panel är bara limmad och inköpt 2019. Förra ägaren monterade, så jag har kvitto men inget mer än så skulle jag tro..om inte serienummer står på panelen. har dom svensk kontakt eller hänvisas man till återförsäljare ? Här vet alla vad en BM-1 är för någonting, en alldeles ypperlig ”batteritankmätare”. En sak som du skall ha i beaktande är ju det faktum att fulladdade batterier inte tar emot någon ström, iallafall inga större strömmar. Men med ett urladdat batteri, eller med amperemetern/multimetern ansluten direkt över panelens poler och med en del solinstrålning borde ju instrumentet visa iallafall några ampere. Angående limning av paneler har jag ingen åsikt, eftersom det är lätt att fastna i en sådan diskussion. Så kan jag ju nämna att min ena krets med paneler inte gav någonting att tala om, 19V vid panelen och i slutet av dess kabel, 2,5A kortslutningsström. 19V in på regulatorn, men bara 12,5V eller mindre på regulatorns utgång, samma spänning som på batteriet. Startade om regulatorn utan effekt. Koppade bort den och kopplade in en gammal PWM- regulator och då fick batteriet laddning. Idag utökades besättningen som fick ta med sig en ny MPPT-regulator, och nu har jag en laddning på 2 till 2,5A från en liten 50W panel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 1 Juli (redigerade) @IngemarE & @Georg_Ohm - Tack! Jag får 19-20v när jag mäter direkt på panelens kablar bortkopplade från min regulator. Där får jag även 0.00 A 14V står på PV sektionen på displayen på regulatorn och på samma ställe står även 0.7 - 1-0A Inte högre än så. Detta är min reg: https://sunlux.se/produkt/epever-xtra-2210n-xds2-20a-mppt-12-24v/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADnKoHahtpvdcj0rgRcrQDkOol4_F&gclid=CjwKCAjwp4m0BhBAEiwAsdc4aJGlZPOwyfn71F0Qs5ETuCBhCkDY5-jMMny_sKvLaBbZJ9zdshAjLBoCaL4QAvD_BwE Det som är lurt är att jag låg 2 dygn med kylskåp, lampor och el-toa och siffran blev aldrig högre än så, vilket gör mig ganska trygg med att batterierna inte är fulla. Vidare, om jag kopplat bort panelen från min reg och mäter dirket på kablarna påverkar ju inte batterierna. Panelen ger ju bara fullt ös hela tiden och regulatorn hanterar vad som ska gå in och inte till batterierna, så även därför tror jag inte batterierna är spöket. Redigerad 1 Juli av JonatanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 1 Juli (redigerade) 21 minuter sedan skrev JonatanB: Panelen ger ju bara fullt ös hela tiden och regulatorn hanterar vad som ska gå in och inte till batterierna, så även därför tror jag inte batterierna är spöket Nej ! Panelen ger inte "fullt ös hela tiden". Om ingen vill ha effekten så flyter heller ingen ström (=ingen effekt). Ungefär som ett batteri - bara för att det KAN ge en massa energi och ström så gör det ju inte det - om inte en strömförbrukare finns som vill ha denna ström/energin. Regulatorn tar ner panelens spänningen till en konstant och säker nivå. Det är alltså en spänningsregulator helt enkelt. Strömmen och därmed effekten bestäms däremot av batteriet självt (och andra laster du har påslagna) - upp till max vad panelen kan ge. Har du 14V batterispänning så är det "något" som klarar att ge denna spänning. Och om det inte är panelerna (eftersom det inte flöt mer än max 1A där) så är det något annat. Du hade ingen annan laddning i samtidigt ? Siffran "14V" var väl inte kvar på 14V när du körde kylskåp m.m. 21 minuter sedan skrev JonatanB: Jag får 19-20v när jag mäter direkt på panelens kablar bortkopplade från min regulator. Där får jag även 0.00 A Den strömmätningen du gjorde med multimetern går ju inte ihop med att regulatorn visar uppåt 1A med panelen inkopplad. Du borde få minst den strömmen vid en kortslutningsmätning, panelen vet ju inte om du mäter eller om det sitter en regulator ansluten, och bestämmer sig för att inte lämna ström i ena fallet. Är du säker på att du kortslutningsmätt strömmen på ett korrekt sätt ? Alternativt kanske din regulator inte är frisk. EDIT: Säkringen kan ju vara trasig i instrumentet också (om den finns), fast nu hade du ju kollat med två olika.... Redigerad 1 Juli av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 1 Juli (redigerade) Ah jag förstår, tack! Gå ger den bara effekt när den "efterfrågas" alltså. Det var jag inte med på som du ser. Tackar för rättelsen! Jag mätte med röd på röd och svart på svart. Multin på 10A, precis som på bilden ovan, med röd i A (10)-hålet och svart i COM. Du verkar inte tycka det är så troligt att det är panelen som är kass, eller? Mer att regulatorn strular alt. att det är något som för att regulatorn inte uppfattar det som ett behov av att ladda, t.ex. att något är dåligt anslutet mot batterierna? Redigerad 1 Juli av JonatanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 1 Juli (redigerade) 42 minuter sedan skrev JonatanB: Du verkar inte tycka det är så troligt att det är panelen som är kass, eller? Jag tycker ännu ingenting egentligen. Inte förrän alla "delar" man mäter hänger ihop kan man dra slutsatser. Men det är så lätt (och mänskligt) att man annars försöker bekräfta en uppfattning man fått tidigt och det s.a.s. "färgar" felsökningen. Visst kan panelen vara kass, men eftersom det innebär en reklamation bör man vara ganska säker på det i så fall. Det jag inte får ihop är att du mätt 14V batterispänning, samtidigt som regulatorn säger att panelen laddar med upp till 1A. Samtidigt har du absolut noll i ström om du istället kortslutningsmäter med instrumentet. Och 14V blir det ju inte av sig självt över ett bly/syrabatteri utan är ungefär den spänningen som regulatorn (eller annan laddare) strävar efter att försöka hålla på utgången mot batterierna. För med den spänningen pålagd suger de i sig nära nog max ström vid laddning. En ström som enligt din regulator bara är futtiga 1A, dvs motsvarar snarast fulladdade batterier. Jag kan ha missuppfattat något, men då har du lite hur "tänket" ser ut som gör att jag (ännu) inte tror vare sig det ena eller det andra. Eftersom du har två multimetrar så kan du ju testa om strömmätningen (säkring+shuntmotståndet) på det ena är ok med hjälp av det andra instrumentet: Sätt det ena på Ohm (lågt område, kanske upp till ett hundratal Ohm) med sladdarna i rätt uttag för det. Det andra sätter du på likström och kopplar in den röda i strömuttaget istället för spänning/Ohm-hålet, dvs precis som du hade den när du mätte kortslutningsström. Koppla nu ihop mätpinnarna mellan instrumenten (röd till röd och svart till svart). Det Ohmvisande skall nu visa i princip 0 Ohm, dvs kortslutning. Om det INTE gör det utan visar ett högre värde (tiotal Ohm och uppåt, kanske totalt avbrott) så har antingen den inbyggda säkringen för strömmätning och/eller shunt/mätmotståndet i instrumentet gått sönder. 42 minuter sedan skrev JonatanB: Mer att regulatorn strular alt. att det är något som för att regulatorn inte uppfattar det som ett behov av att ladda, t.ex. att något är dåligt anslutet mot batterierna? Visst kan regulatorn strula. Det vet vi inte än. Men du har fortfarande lite feltänk - regulatorn bestämmer inte om det finns "behov av att ladda". Den lägger - lite förenklat - ut en konstantspänning, sedan slukar batterier (eller båtens förbrukare) i sig den ström de kan få - OM de behöver det. Regulatorn styr alltså inte eller justerar strömmen upp eller ner, det är en spänningsregulator. Och sedan blir strömmen det andra bestämmer. Andra typer av laddbara batterier är däremot ofta strömladdade (mobiltelefoner, NiMH-batterier o.s.v.) och det är nog det du tänker på. Där fungerar regulatorn annorlunda. Det gör också att dessa typer kan snabbladdas lite bättre genom att ström/energi kan "pressas in" i batteriet. Det går inte på ett bly/syrabatteri, det måste få bestämma själv. Visserligen har en del laddare lite hyss för sig för att töja på dessa gränser, men det är inget batteriet mår bra av. Redigerad 1 Juli av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juli Ibland hjälper det att starta om regulatorn och det måste göras på rätt sätt. Man kopplar bort både panelen på ingången och batteriet utgången, se till att inte kortsluta kablarna. Sedan kopplar man in regulatorn till batteriet och väntar en kort stund, det brukar finnas någon blinkande lysdiod eller en symbol på displayen som berättar att panelen inte är ansluten, sedan ansluter man panelen, om allt nu är ok och om solen skiner samt att batteriet inte är fulladdat skall regulatorn mata ut ström till batteriet. Det kan vara olika på olika regulatorer, även om jag tror att alla MPPT är uppbyggda runt samma kretsar. Men den äldre typen PWM börjar att ladda även om man kopplar in panelen först, iallafall den antika jag har i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 1 Juli Stort tack för ert fortsatta engagemang :) Mycket uppskattat! Jag har inte mätt upp 14V, det är display på regulatorn som säger detta. Om jag vill kontrollmäta den, borde jag mäta på plintarna på regulatorn som går till batterierna? Det är samma display som säger ca 1A och detta under sektionen för PV. Min båt har inget direkt kopplat till regulatorn, utan den är bara kopplad till batterierna och allt som förbrukar hämtar från batterierna. Kan inte svara på varför det är så, men det är så allt var kopplat när jag köpte båten :) Jag hade kunnat koppla in allt och testa lägga en filt över panelen eller åka ut sent på kvällen och se om det fortf. Står 14V och något A öht? På så sätt bör jag kunna dra slutsatsen att siffrorna på displayen på regulatorn har lite grejer för sig. bör jag köpa en enklare regulator och testa koppla in och mäta om jag får mer A med hjälp av den? typ: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/solcellspaneler/solcellsregulator-016569/ Kan det vara så att någon anslutning är dålig så min MPPT inte tror att batterierna behöver någon laddning och därmed inte drar något? Det har blivit några inlägg, så jag sammanfattar: • Panelen laddar inte batterierna. • MPPT säger under PV 14V och som högst 1A • Mäter jag direkt på panelens kablar bortkopplade från MPPT säger den 19-20V och 0A • Nya batterier för året (AGM). • Ingen förbrukare kopplad på MPPT, allt hämtar från batterierna. • Jag nollställde räkneverket för laddningen på min MPPT för några veckor sedan, den säger att den laddat totalt 1,4 kW • Lampan på MPPT blinkar för ”Normal charging”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 2 Juli (redigerade) 10 timmar sedan skrev JonatanB: Min båt har inget direkt kopplat till regulatorn, utan den är bara kopplad till batterierna och allt som förbrukar hämtar från batterierna. Kan inte svara på varför det är så, men det är så allt var kopplat när jag köpte båten Jo, förbrukarna är även direkt kopplade till regulatorn. För regulatorn är - om jag förstår dig rätt - kopplad till batteriplus, liksom förbrukare o.s.v. Det är ju samma plusledning och strömmen till förbrukare kan ju komma antingen från batteriet eller regulatorn - eller båda. Eller från annan källa såsom generatorn eller ansluten laddare. Strömmen från just regulatorn i samma plusledning är ju inte "öronmärkt" för batteriet. Vad som specifikt går in/ut ur batteriet ser du dock på batterimonitorn (om den är rätt kopplad), eftersom mätshunten bara sitter ihop med batteriminus. Dvs du skall inte ha något annat på polen för batteriminus än kabeln till mätshunten. 10 timmar sedan skrev JonatanB: Jag hade kunnat koppla in allt och testa lägga en filt över panelen eller åka ut sent på kvällen och se om det fortf. Står 14V och något A öht? På så sätt bör jag kunna dra slutsatsen att siffrorna på displayen på regulatorn har lite grejer för sig. Du tittade inte på regulatorn om siffrorna ändrade sig när du hade panelen bortkopplad och mätte direkt på den ? 10 timmar sedan skrev JonatanB: bör jag köpa en enklare regulator och testa koppla in och mäta om jag får mer A med hjälp av den? typ: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/solcellspaneler/solcellsregulator-016569/ Nej. Även om det känns omständligt att mäta systematiskt och försöka förstå det som man ännu inte riktigt har lärt sig så mycket om, så är det enda vettiga vägen. Ytterst få problem löses genom att - innan man har full koll på problemet - lite i blindo köpa andra saker och byta ut. Ofta får man istället ännu mer skummiteter och onödiga hål i plånboken.... 10 timmar sedan skrev JonatanB: Panelen laddar inte batterierna. Visst KAN det vara så. Men är du helt säker på det ? Vad säger BM-1:an att det flyter för ström in/ur batteriet ? Alternativet kan ju vara att den ström som panelen ger går åt till andra förbrukare, och det blir inget över till batteriet. Helt rimligt i så fall. 10 timmar sedan skrev JonatanB: Mäter jag direkt på panelens kablar bortkopplade från MPPT säger den 19-20V och 0A Detta test är ett av de säkraste för att kolla själva panelen. Men har du kollat instrumenten mot varandra som jag beskrev ovan, så du absolut och totalt kan utesluta fel på instrumenten ? Du har ju nämligen information från regulatorn (lämnar upp till 1A) som verkar vara i konflikt med denna mätning, därför måste anledningen till det fastställas innan man kan dra några slutsatser. Du kan i nödfall också ta ett AA-batteri och kortslutningsmäta för att testa instrumentet. Ett nytt, friskt sådant ger 5-6A eller så i kortslutningsström. Men mät bara några sekunder, det tar snabbt slut i ett sådant test och far riktigt illa. OBS ! Gör aldrig detta test på batterityper med mer "kräm" i, då det kan sluta illa både för dig och instrumentet. 10 timmar sedan skrev JonatanB: Ingen förbrukare kopplad på MPPT, allt hämtar från batterierna. Jo, de är visst kopplade även till regulatorns utgång då det ju är samma fysiska pluskrets - om jag förstått din inkoppling rätt. Strömmen i samma och förbundna ledningar är inte öronmärkt för något utan är fri att gå vart den vill. På gott och ont.... 10 timmar sedan skrev JonatanB: Jag nollställde räkneverket för laddningen på min MPPT för några veckor sedan, den säger att den laddat totalt 1,4 kW Även detta tyder på att panelen uppenbarligen lämnar ström, och är också i konflikt med dina uppmätta 0,00A med multimetern vid kortslutningsmätning. Men du skriver att den "laddat totalt....", vilket inte är helt korrekt. Den har levererat denna energi, men inte alls nödvändigtvis till batteriet (se ovan) utan snarare generellt in på båtens förbrukarsida. Där "förbrukaren" ur regulatorns perspektiv kan vara batteriet (=laddning) eller andra förbrukare såsom lampor o.s.v. Vad som går in/ut specifikt i batteriet ser du istället på BM-1:an. 10 timmar sedan skrev JonatanB: Lampan på MPPT blinkar för ”Normal charging” Även detta tyder på att panelen verkar jobba. ---------------------------- Som du ser finns det en del du behöver förstå och inte minst reda ut och klarlägga innan man kan säga att det är fel på det ena eller andra. Eller om det ens är något fel. Det finns tyvärr inga genvägar. Men du kommer lära dig enormt mycket på kuppen, något du kommer ha nytta av i ditt båtägande. Och som faktiskt är mer eller mindre nödvändigt. Sedan säger jag absolut inte att det inte är fel på panel, regulator eller kanske en okontakt någonstans. Men innan man börjar fundera på åtgärder som att köpa andra saker eller reklamera måste man ha gjort felsökningen klar. Och du har ju ett antal motsägelser att reda ut, samt nu också mer information som kanske rett ut några missuppfattningar. Återkoppla, och lycka till ! Redigerad 2 Juli av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 2 Juli Om du tror att penelerna inte ger så mycket kan du göra följande. - En dag med bra sol och belysta paneler. (ingen landström eller motorgång senaste timmen) - Kontrollera vad regulatorn meddelar för laddström och spänning just vid tillfället. - Aktivera någon känd förbrukare med högre belastning (+10A om du har en eller kan starta flera förbrukare. Kyl på max effekt och värmarstart brukar ge en del förbrukning. Vanliga glödlampor i lanternorna brukar vara ca 2A / lampa.) - Kontrollera igen vad regulatorn meddelar för laddström och spänning. Om laddströmen från panelerna går upp och spänningen sjunker så ger panelerna sitt max, jämför med vad panelernas märkning anger för max laddström. (Volt x laddström = Watt som panelerna ger in till batterierna) Om Laddströmen ökar och spänningen ligger kvar så starta flera förbrukare. Om du är osäker på vad dom två panelerna ger ensamma kopplar du bara bort penelerna en i taget och gör samma test. Lägg en handuk över panelen innan du kopplar loss den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 2 Juli @LuminaL, Lite förvirrande - har du läst alla inlägg innan du svarade ? Är det TS, @CaptainKongo du svarar (som inte varit inne i tråden sedan mitten av maj) eller @JonatanB, som "lånade" tråden så sent som igår och körde vidare med sitt problem - som visserligen är "solpanel" men inte riktigt samma. Eftersom du refererar till solpaneler i plural låter det som att du svarar TS, som dock inte verkar vara aktiv i tråden längre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juli (redigerade) 11 timmar sedan skrev JonatanB: Det har blivit några inlägg, så jag sammanfattar: • Panelen laddar inte batterierna. • MPPT säger under PV 14V och som högst 1A • Mäter jag direkt på panelens kablar bortkopplade från MPPT säger den 19-20V och 0A • Nya batterier för året (AGM). • Ingen förbrukare kopplad på MPPT, allt hämtar från batterierna. • Jag nollställde räkneverket för laddningen på min MPPT för några veckor sedan, den säger att den laddat totalt 1,4 kW • Lampan på MPPT blinkar för ”Normal charging”. Diskussionen är nu väldigt svår att följa. Liksom @IngemarE försöker jag trassla upp några av kablarna. • Panelen laddar inte batterierna. hur vet du det? • MPPT säger under PV 14V och som högst 1A Med MPPT menar du regulatorn? Och PV är panelen? Om det stämmer går det ju då in iallafall 1 A i batteriet, det är väl ett acceptabelt värde om det nu inte är mitt på dagen under molnfri himmel. • Mäter jag direkt på panelens kablar bortkopplade från MPPT säger den 19-20V och 0A Ja då ser det ut som om panelen funkar 19-20 volt brukar vara ett bra värde när panelen är obelastad. 0A? Hur har du mätt det? Är det en kortslutningsmätning med multimetern inställd som amperemeter, enligt min bild? Isåfall borde det vara några ampere. Men noll… då funkar inte panelen, om du nu mätt på rätt sätt. • Nya batterier för året (AGM). Har egentligen ingenting med saken att göra, men det är bra! AGM ger litet högre vilospänning 13,2 volt det är mer än vad ”vanliga” batterier ger. Då måste man berätta det för regulatorn och även för BM-1. • Ingen förbrukare kopplad på MPPT, allt hämtar från batterierna. Om ingenting är kopplat till regulatorns utgång är det inte meningsfullt att mäta där, det brukar iallmänhet inte vara någon spänning ut utan belastning. Om du mäter spänningen på ditt AGM- batteri innan du kopplar in det till regulatorn och noterar mätvärdet, och sedan får samma värde när regulatorn är inkopplad kan det vara fel på regulatorn, för att regulatorn måste ge högre spänning än vad batteriet har för att det skall uppstå någon laddning. Har du ställt in regulatorn på AGM? • Jag nollställde räkneverket för laddningen på min MPPT för några veckor sedan, den säger att den laddat totalt 1,4 kW Hur länge hade den då varit i gång? Jag kollar nu min, den har givit ca 80 kWh (kilowattimmar) sedan den installerades, jag har aldrig nollställt vad jag minns… så det är en värdelös referens. Men din har ju då uppenbarligen givit en del, innan panelen gick sönder, om den nu gått sönder…? • Lampan på MPPT blinkar för ”Normal charging”. Det är en lysdiod, och om den blinkar så bör man lita på den! Jag har anledning att tro att dom MPPT-regulatorerna som nu finns på marknaden är uppbyggda runt samma krets, informationen i dess displayer är väldigt likartad. Så den reagerar sannolikt som mina båda regulatorer gör, mina är två helt olika till utseendet men manualen tycks vara kopierad från den ena till den andra, och med några små skillnader ser displayerna likadana ut, liksom de blinkande lysdioderna…. Det är mycket text i denna tråden, måhända har jag missat en del, men har du ställt in din regulator på AGM? Om en korrekt utförd kortslutningsmätning med amperemeter över solcellspanelen ger 0A är det fel på panelen. En obelastad utgång på regulatorn ger inte så mycket, det är först när regulatorn känner av att ett batteri är tillkopplat som den börjar att jobba, den känner av batteriets spänning och anpassar sig efter den, förutsatt att man ställt in den rätt. BM-1 måste vara korrekt kopplad för att man skall kunna lita på den. Och när den är rätt inkopplad så visar den inte fel. Om den är trasig så visar den totalt knasiga värden, eller blinkande värden. BM-1s mätshunt ena sida skall, som redan påpekats, vara ansluten till batteriminus, ingenting annat får anslutas dit, på shuntens andra sida skall minuskablar från regulator, generator och förbrukare vara kopplad, då kan instrumentet känna av både inkommande och utgående strömmar ur batteriet. Om nu exempelvis regulatorns minus skulle vara kopplad direkt till batteriminus smiter strömmen förbi shunten och då syns den inte på BM-1. Tänk nu personbil. Vid körning på landsväg går det ström från generatorn till halvljuset och övriga förbrukare som behövs för att hålla bilen igång. OM det blir någonting över lagras det i batteriet, och det blir ström över i moderna bilar. Om du skulle koppla till någonting som drar väldigt mycket ström, exempelvis en massa extraljus så klarar inte generatorn av att försörja dessa fullt ut, då tas det som fattas ut ur batteriet. Båt: Under drift med motorn igång, samma som i personbilen (förutom halvljuset då…) Men det kan ju tänkas att man har en oekonomisk kylbox som kräver mer än vad generatorn kan prestera, då förbrukas ju batteriet. I hamn i princip samma sak, men nu har solcellsladdningen tagit över generatorns jobb. Och solcellspanelen klarar inte alltid av att försörja kylboxen helt, då tas resterande energi ut ur batteriet. Detta är en förenklad förklaring hur det går till, det finns i verkligheten mer att säga om det, men det är inte relevant i diskussionen som ändå är rätt snårig. Strömmen tas ut från den producenten ombord som ger högst spänning, generator, laddare och solcellsregulator. Om man nu belastar med en stor förbrukare, en varm kylbox exempelvis, då sjunker generatorns eller regulatorns spänning till lika med, eller under batteriets spänning, så då har batteriet samma eller högre spänning än vad generator och solcellsregulatorns spänning är, så då flyter strömmen från batteriet istället. Detta är ju då ett växelspel som upprepas i olika cykler beroende på hur mycket solen lyser eller hur mycket man kör med motorn eller tar landström. Men efter detta inlägg som jag då hoppas ger mer än vad regulatorn ger i nuläget… vill jag då upprepa, tjata, kortslutningsmät panelen igen, och därefter kan du gå vidare, antingen genom att köpa en ny panel, eller se över inställningarna i regulatorn, då genom att börja med ett se till att den är inställd för AGM-batteri. Nu skall jag ägna mig åt min envisa sommarinfluensa, ta tempen, dricka ”skotsk hostmedicin” och snyta ut en massa ”vaniljkräm” ur näsan. Så om jag nu skrivit något helgalet skyller jag det på att jag nog är subfebril. Redigerad 2 Juli av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 2 Juli (redigerade) @Georg_Ohm, Tror en del av det du skriver visserligen inte är fel men kan förvirra @JonatanB mer än hjälpa. Lite får man läsa in mellan raderna också och gärna flera gånger. Han skriver ju t ex "ingen förbrukare är kopplad till MPPT" som du tolkat som att inget är kopplat till MPPT-utgången. Då blir det en helt annan sak, medan verkligheten som jag uppfattat den är att alla förbrukare visst är kopplade till regulatorn men även batteriet. För beskrivningen handlar nog mer om kabeldragningsvägen än om den elektriska kretsen. Helt naturligt för en som inte är lika nördig som vi, eftersom det är så det "ser ut". Tror du tolkar det likadant om du läser en gång till 😉 Du skriver bl.a. "Om det stämmer går det ju då in iallafall 1 A i batteriet" - nej, inte in i batteriet. Det enda man vet med denna uppgiften är att det är vad som går ut ur (ev. in i) regulatorn. Men sedan kanske vidare till andra förbrukare och inte nödvändigtvis till batteriet. Just detta är nog väsentligt att hålla isär för problemförståelsen, och dina exempel/jämförelser senare är bra, och belyser just att det som går ut från "laddkällor" inte garanterat går in i batteriet. Bara det som blir över - om något. Att ställa in regulatorn för AGM är väl rätt, men har egentligen inget med det ev. problemet att göra. Kortslutningsmätningen är ju bra, men betänk att den som gjorts ju inte stämmer med övriga indikationer. Så slutsatserna från den måste tas med försiktighet innan man säkert vet att instrumenten är hela. Blåsta strömområden på multimetrar är ju rätt vanligt. Om TS skall bli mer hjälpt än förvirrad tror jag vi måste sålla bort allt mindre väsentligt (även om det må vara bra info) och försöka vara så pedagogiska våra gamla hjärnor överhuvudtaget förmår 😉. Vi får hjälpas åt och hoppas TS blir klokare av vårt ibland kanske svamlande.... Krya på dig, förresten ! Redigerad 2 Juli av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juli (redigerade) Ja ok. Så detta behöver då @JonatanB inte läsa... Ja jag gjorde antagandet om att ingenting kom ut ur regulatorn. Men om nu någonting går in i densamma var tar det då vägen? Det är ju moderna grejer så i princip ingenting kyls bort i någon kylfläns, bara väldigt litet. Om nu Jonatan börjar om, kopplar bort allting från batteriet utom BM-1 och gör en tillfällig inkoppling till regulatorns utgång till batteriets pluspol och shunten, och därefter låter BM-1 berätta vad som händer? Tack! 1g Paracetamol och hett kaffe samt då den skotska grejen kan ta ned tempen och lösa upp det som samlas i luftvägarna. Nu kan jag nästan prata iallafall en förbättring. Redigerad 2 Juli av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 2 Juli (redigerade) Hej @IngemarE, @LuminaL och @Georg_Ohm ! Tack för era svar! Mycket väldigt bra information! Jag har varit ute ett gäng timmar på båten idag och tänkte uppdatera er lite med vad jag gjort och hur läget ligger Jag har gjort om de kopplingar jag var lite fundersam över samt kontrollerat dessa. Därmed är det bra fräs fram till min reg. på kablarna. Jag hade en länspump med krokodilklämmor som jag kopplade direkt på panelen och den startade och körde igång. Inte med fullt ös, det var en märkbar skillnad mot att köra den direkt mot fast uttag, men den körde i alla fall. Det var lite roligt att höra den öka när solen sken mer.. Jag testade då koppla bort plus och låta minus sitta kvar och gick in med multimeter mellan. Fick ungefär 0,7-0,8A genom denna mätningen. Dock var det lite mulet just då. Min regulator säger inte 14v när panelen är bortkopplad @IngemarE, den säger 0. Jag kopplade då tillbaka allt (startade även om min reg. som du rekommenderade @Georg_Ohm) och testade att inte sätta tillbaka röd i regulatorn utan gick in mellan på den med min multimeter och fick då till min förtjusning över 5,5A under en kort stund. Jag har efter det sett över samtliga påverkande kontakter för laddning, fördelning och BM-1. När allt var "återställt" ligger laddningen på 14V och 0,8-1,5A enligt skärmen på reg. Mäter jag med multimetern direkt på skrivarna på plintarna går den upp till 2,2A ungefär. Solen skiner som aldrig förr just nu. Lite tankar som ni gärna får hjälpa mig om jag är på rätt eller galet spår. 1. Panelen fungerar. 2. Batterierna säger inte att dom vill ha laddning. Brasklapp är att jag även har ett BEP DVSR skiljerelä. Jag ser att denna ibland laddar startbatterierna och ibland tänder sin röda lampa som visar att den laddar förbrukningsbatterierna. Så det laddar nog, men väldigt väldigt långsamt. https://www.watski.se/bep-laddningsfordelare-12v24v-11o5K?artnr=200571&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwyo60BhBiEiwAHmVLJeZf_nfQ3nCkzlpAWM63ohh4JmBTNs5ysyLcExCAIEL98fY6OnkYRBoCtggQAvD_BwE 3. Jag behöver justera min BM-1 och regulator efter att ha bytt till AGM-batterier denna säsongen. OBS! Bara förbrukning är AGM men det är på dessa BM-1 är kopplad. 4. Vet inte hur det påverkar DVSR att startbatterierna och förbrukning inte är AGM allihop? Kan det vara att den inte tycker förbrukningsbatterierna behöver laddas om inte om det är som @Georg_Ohm säger att de har högre vilospänning? 5. Det ska dock tilläggas att regulatorn och visar på display som att den laddar, så något laddar den iaf Se bild över hur regulatorn är inställd per idag. 6. Bara lite allmän info så är regulatorn först kopplad direkt på förbrukningsbatterierna, men antar att det spelar mindre roll det är DVSR's jobb att putta laddning dit den behövs? I de flesta fall är såklart dock startbatterierna nästan alltid fulla och det är förbrukning som behöver mest laddning, tänker jag. Redigerad 2 Juli av JonatanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juli (redigerade) @JonatanB Det var roligt att läsa att det verkar fungera! Vad man skall ha i bakhuvudet att instrålningen på panelen fluktuerar en hel del under dagen. Det är inte bara solens höjd över horisonten, det är även hur molnigt det är. I en båt blir det alltför ofta skuggor över panelen, och det tar ner effekten ganska mycket. Just nu, för min del är det min radarbåge som skuggar då vi ligger med fören mot norr. Litet senare kommer båtgrannens segelbåtsmast att skugga. Det var en fråga…4 DVSR är ett skiljerelä, men tycks ha annan tillslagsspänning än Biltemas motsvarighet som det är flera här på forumet använder (då det är betydligt billigare). DVSR är utfört så att det slår till och kopplar ihop startbatteriet med förbrukarbanken vid 13,7V och slår i från vid 12,8V enligt din länk. Det är alltså meningen att det skall slå till i den stunden strax efter att generatorn börjat att ladda och skall koppla isär dessa batterier när motorn stannar och generatorn slutar att ladda. Det har du förstås kollat att det fungerar? En annan sak där… du har väl inte permanent kopplat ihop AGM med vanliga batterier i samma batteribank, för det är inte bra. Helst skall det vara likadana batterier med samma kapacitet och gärna tillverkade samtidigt. Redigerad 2 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser