Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
jhnlfgrn

Sockel BA15s, BA15D, BAY15D??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en akterlanterna (samma som den på bilden) som saknar en hel sockel för lampan, Jag funderar på att sätta dit en ny sockel av typen som man kan byta lampan uppifrån. Har kollat på BA15-varianter men blir inte klok på de olika varianterna. Jag vill kunna skruva fast plus och minus-sladd på den.

Vilken sockel ska jag välja? En enpolig BA15s verkar inte ha nån fastsättning för minus utan då måste man sätta den i höljet, eller? BA15d och BAY15d verkar ha två terminaler men då läser jag att det är båda för plus?! Eller? 

Eller kanske finns någon annan sockel som kan fungera? Invändig diameter på glasröret är ca 30mm

image.png.88f55decb8f5c8ecd47fc315abfebbcd.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev jhnlfgrn:

Hej!

Jag har en akterlanterna (samma som den på bilden) som saknar en hel sockel för lampan, Jag funderar på att sätta dit en ny sockel av typen som man kan byta lampan uppifrån. Har kollat på BA15-varianter men blir inte klok på de olika varianterna. Jag vill kunna skruva fast plus och minus-sladd på den.

Vilken sockel ska jag välja? En enpolig BA15s verkar inte ha nån fastsättning för minus utan då måste man sätta den i höljet, eller? BA15d och BAY15d verkar ha två terminaler men då läser jag att det är båda för plus?! Eller? 

Eller kanske finns någon annan sockel som kan fungera? Invändig diameter på glasröret är ca 30mm

Här finns en sockelguide    https://ljusgrossisten.se/belysningsfakta/sockelguide/

Den enpoliga kräver att det sitter minus till höljet och plus till stiftet.

De tvåpoliga kan anslutas med plus till ena o minus till andra polen. Sen gäller det att välja en glödlampa med endast en glödtråd och två kontaktstift. Då kommer strömmen att flyta korrekt genom glödlampan.

Ska du göra en korrekt installation så ska du ha en glödlampa med vertikal glödtråd (som i din gamla rörlampa). Annars blir lysvinklarna felaktiga från lanternan. Till nyare lanternor så sitter det ofta tvåpolig Ba 15d med assymetrisk bajonettfastsättning för att få glödtråden korrekt vänd inne i lanternan. Den typen av glödlampa är nog tyvärr för hög för att få plats med i din lanterna.

Jag förstår att du vill försöka behålla lanternan. Den är väl "tidstypisk" för båtmodellen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Lintott:

Till nyare lanternor så sitter det ofta tvåpolig Ba 15d med assymetrisk bajonettfastsättning för att få glödtråden korrekt vänd inne i lanternan.

Det är en liten djungel, och just denna typ av BA15D är den som ofta heter BAY15D där "Y" talar om att bajonettstiften sitter på olika höjd. Vanligt på kombilampor med dubbla glödtrådar för att få rätt ljusstyrka på rätt funktion. För att sedan komplicera till det ytterligare finns t ex BAU15S (men även D) som används på färgade lampor, t ex gula för blinkers så man inte skall kunna sätta dit en "vanlig" vit 15S. På dessa sitter bajonettstiften inte mittemot varandra, dvs 180°.

bild.png.13e41a404446f2759055f8226d9ff675.png

Som @Lintott skriver så kolla först vilken lamptyp som passar, sedan får du titta på hållare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om bord på en båt kan det vara direkt dåligt ur korrosionssynpunkt att leda ström genom lanternans hölje.
Välj en lamphållare av -BAY-typ, och då med en lampa som bara har en glödtråd.

Det finns ju glödlampor med två glödtrådar på 5 och 21watt, dom är till bak- och bromsljus på bil, så en sådan skall du inte ha!

Men det är inte så att det suttit en avlång spollampa i denna lanternan..?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om bord på en båt kan det vara direkt dåligt ur korrosionssynpunkt att leda ström genom lanternans hölje.
Välj en lamphållare av -BAY-typ, och då med en lampa som bara har en glödtråd.

Det finns ju glödlampor med två glödtrådar på 5 och 21watt, dom är till bak- och bromsljus på bil, så en sådan skall du inte ha!

Men det är inte så att det suttit en avlång spollampa i denna lanternan..?

Hej!

Jo. Det har suttit en spollampa. Jag har fjädrarna men de är ju som lösa och jag vet inte hur jag ska kunna fästa kablarna på nåt vettigt sätt utan att höljet blir strömförande. Därav funderingar på byte av sockel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Tror det blir enklast att montera en ny sockel för spollampa.

https://www.stylingwebben.se/produkt/sv8-5-lampsockel-31-36mm-spollampor/

IMG_0818.webp 13 kB · 0 downloads

Jo. Har funderat på det. Problemet är att lampan skall monteras i ett stående glasrör. Möjligtvis går det att "limma" fast den stående med tex sikaflex eller liknande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-05-21 vid 10:22 skrev jhnlfgrn:

Jo. Har funderat på det. Problemet är att lampan skall monteras i ett stående glasrör. Möjligtvis går det att "limma" fast den stående med tex sikaflex eller liknande. 

Ja, så kan man i nödfall löda fast kablarna direkt på spollampan.... dock problematiskt om man behöver byta lampan till sjöss.

Av en bit experimentkretskort och två bitar 0,5 mm mässing, och en bit krympslang kan du ju bygga en enkel lamphållare för spollampa. Det finns LED-spollampor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...