Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
coderbob

Transporthjälp

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp att lyfta ur en motor (Yanmar 4LH-HTE) ur en Tresfjord 29AC samt transportera den från Tjörn till Ljungskile. Det är lite trångt att lyfta rakt upp, den måste ut snett bakåt. Jag tänker en vanlig kranbil som lyfter direkt upp på en pall på flaket verkar smidigt. Men det kanske behövs specialanornding för att manövrera ut motorn utan att välta eller skada båten. Vad säger Ni som är erfarna? Och gärna tips på åkare som kan ta uppdraget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte erfaren runt detta men det jag har hört är att det ofta är ett varv (eller en båtklubb) med gaffeltruck eller traktor som brukar vara behjälpliga med själva lyftet ur båten om det inte bara är att lyfta rakt upp. Anledningen är väl att en gubbe i en truck är mycket billigare per timme än en gubbe i en lastbil med kran.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 5/16/2024 at 9:46 PM, ChristerN said:

Jag är inte erfaren runt detta men det jag har hört är att det ofta är ett varv (eller en båtklubb) med gaffeltruck eller traktor som brukar vara behjälpliga med själva lyftet ur båten om det inte bara är att lyfta rakt upp. Anledningen är väl att en gubbe i en truck är mycket billigare per timme än en gubbe i en lastbil med kran.

Jag ligger på Mossholmen och de verkar mer intresserade av sina byggprojekt än att göra något extra för sina marinakunder. Men nu skall motorn ändå transporteras vidare och då är är lastbilen redan på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev coderbob:

Jag ligger på Mossholmen och de verkar mer intresserade av sina byggprojekt än att göra något extra för sina marinakunder. Men nu skall motorn ändå transporteras vidare och då är är lastbilen redan på plats.

Det är ju tråkigt iofs men ett lyft ur en båt brukar ta tid och, som sagt, en gubbe med truck är oftast billigare per timme än en gubbe med lastbil. Nu kan det ju naturligtvis skilja mellan olika båtar hur lång tid det tar att lyfta ur motorn. 
Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...