tobiaslej 0 Postad 16 Maj (redigerade) Jag är lite nojig att få ström i min alubåt. Så är jättetacksam om ngn kunnig person ville hjälpa: 1. Om jag fattar rätt kan jag drabbas av ström/korrision genom A) Läckström fr min egen båt B ) Läckström fr omgivande båtar. Fråga: Hur mäter jag för att kontrollera att jag inte har ngt A eller B? 2. Har 1start- och 1 förbrukningsbatteri (lithium). Lossade kontaktdonet på pluspolen på startbatteriet. Mätte Volten mellan kontaktdonet och pluspolen. Fick 0. Gjorde samma sak med förbrukningsbatteriet. Fick 10V. Inget som var igång mig veterligen. Förbrukningsbatteriet laddas via en booster. Nu lossade jag kontaktdonet fr boostern som går till Startbatteriets pluspol. Mätte 1V mellan startbatteriets pluspol och det kontaktdonet. Fråga: Hur ska man tolka detta? Redigerad 16 Maj av tobiaslej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 28 Maj (redigerade) Inte nojig alls då jag förmodar att du använt ett digitalt mätinstrument med hög ingånsrestistans viken då indikerar microampere snarare. Spänning måste mätas över last för att visa rätt medan Ampere mäts i serie. Har du landström eller skador på någon av dina kablar i vattnet eller dålig kontakt mellan motor och skrov? Annars utgår A. Om du inte har el-behörighet och vet vad du gör be någon sådan installera en galvanisk isolator åt dig, sen går det att mäta mA över den eller köp en med lysdiod/larm. Isolertrafo är den permanenta lösningen på landströmsidan men då blir det en rätt stor klump och ska kombineras med en jordfelsbrytare ( Dumt namn då det inte riktigt är så de fungerar, Residual Current Device (RCD)är ju inge bättre för det begriper inte ens de flesta elektriker ). Har du barn eller husdjur gå på en 10mA jordfelsbrytare, inte helt fel på en isolator heller då man inte vet om åskan har haft sönder den. Läckström från omgivande båtar fixas i regel med offeranoder, sitter den i god elektrisk kontakt med din båt så ser du där om du behöver bry dig. Angående fråga 2 så är det nog samma sak, digitalt instrument och ingen last gör de flesta Volt-mätvärden "slumpmässiga", du ska mäta mA istället mellan plus in och plus ut ( på 12V ) utan förbrukare påslagna annars får du byta säkring i instrumentet eller i värsta fall köpa ett nytt, samma sak gäller om du försöker mäta mA mellan plus och minus. Normalt sett behöver du inte oroa dig under en volt mätt med ett analogt instrument. Du kan få ett mer korrekt mätvärde genom att knyta ett blött naturfibersnöre mellan testpinnespetsarna när du mäter volt på 12V system med digitalt instrument. Ok, har jag lyckats svara på detta utan att du eller nån annan som läser detta gör illa sig ? Redigerad 28 Maj av Forsberg_se Lagt till jordfelsbrytare även för galvanisk isolator 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 Maj (redigerade) Från en novis, i vart fall vad gäller korrosion på båtar. Har en offeranod på propelleraxeln, sen 2008 år. Har blivit några gropar i offermetallen, som jag putsar metallren runt om varje vår. Även ytorna mot propelleraxeln. - Om man aldrig kopplar in landström, utan håller sig till solceller. Blir det problem även då? Redigerad 28 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 28 Maj Har du haft samma anod sen 2008 och sköter om den som du gör så har du väl knappast problem? I teorin så fungerar det med solceller, i praktiken lite krångligare. Har du brygg-grannar som använder landström är du en del av kretsen iallafall om du har en stål eller aluminium båt. I mindre utsträckning om du bara har metall bakom aktern. Har du isolationsfel i motor/givare/belysning så kan du skapa din egen krets även med solceller. Solceller är ju också på i stort sett hela dygnet medan du kanske bara använder landström ibland? Men det är dåligt installerade/underhållna landströmstolpar som har högst potential att orsaka skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj 2 timmar sedan skrev Hybro: - Om man aldrig kopplar in landström, utan håller sig till solceller. Blir det problem även då? Det kan bli problem om dina båtgrannar inte har korrekta installationer. En säsong låg en båt bredvid oss inkopplad på landström ofta och det året förbrukades nästan alla anoder helt. Normalt räcker anoderna cirka tre säsonger. Vi är själva endast inkopplade med landström någon/några enstaka gånger per säsong och då bara till batteriladdare som då givetvis ansluts till båtens elsystem. 3 timmar sedan skrev Hybro: Har en offeranod på propelleraxeln, sen 2008 år. Man ska generellt inte vara glad för att offeranoden håller länge, men nu vet jag att du seglar mest i dricksvatten och då räcker offeranoderna länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiaslej 0 Postad 28 Maj 25 minuter sedan skrev Forsberg_se: Har du haft samma anod sen 2008 och sköter om den som du gör så har du väl knappast problem? I teorin så fungerar det med solceller, i praktiken lite krångligare. Har du brygg-grannar som använder landström är du en del av kretsen iallafall om du har en stål eller aluminium båt. I mindre utsträckning om du bara har metall bakom aktern. Har du isolationsfel i motor/givare/belysning så kan du skapa din egen krets även med solceller. Solceller är ju också på i stort sett hela dygnet medan du kanske bara använder landström ibland? Men det är dåligt installerade/underhållna landströmstolpar som har högst potential att orsaka skador. Jag tackar för svaret @Forsberg_se Om jag fattar rätt så säger min mätning av Volten inte så mkt, utan jag ska mäta Ampere ist. Min multimeter kunde bara mäta Ampere på växelström så jag får ordna fram en sån då. Och koppla loss kontaktdonet på plus o mäta emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser